• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schakelaars en Sensoren in en om de Prep-hut

maupspam

Senior Prepper
De mini USB ledlampjes kwamen binnen, en het Wifi USB schakelcontact. Hier, in een powerbankje gestoken, werkt het.
De gedachte is, om de melding van Zigbee PIR bewegingsmelders (2*AAA) buiten, via de Zigbee (multimode) controller-ontvanger (5V USB) draadloos naar het Wifi USB schakelcontact (5V USB) te sturen. Kruipt er dan een snoodaard door de tuin dan gaat er bij mij een lampje branden😁
Het geheel moet zonder netspanning kunnen functioneren, en dat wordt wel even uitknobbelen.
Bekijk bijlage 26660

Ik heb ook een handje van deze lichtjes ooit besteld. Voor in de toekomst. Maar de toekomst is nog niet gekomen 😁
Ook heb ik een handje van die platte leds gekocht. Wel getest maar ook nog niet in gebruik
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik heb ook een handje van deze lichtjes ooit besteld. Voor in de toekomst. Maar de toekomst is nog niet gekomen 😁
Ook heb ik een handje van die platte leds gekocht. Wel getest maar ook nog niet in gebruik
@maupspam , ik vind het prima lampjes, klein en handzaam. Ze geven serieus licht en eentje zou al volstaan boven een eettafel, in een tent of als leeslamp. Zo'n lampje vraagt 0,94 Watt en kan direct in een USB poort worden gestoken, van een powerbank bijvoorbeeld.
IMG_20240514_200435.jpg
En €2,13 voor 10 van deze lampjes, is bijna voor niets...
Screenshot_20240514-200918.png
 
Ola! Goeie's avonds allemaal;
Ik heb dit onderdeel van het forum even doorgelezen, maar wat is de uiteindelijke uitvraag eigenlijk? Willen we nu alles vanuit 2022 als domotica installatie opstellen? Of gaat het om lampjes die aangaan bij een persoon die 'zonder akkoord op het terrein komt?'

Mocht het gaan om echt een domotica systeem; dan kan ik een paar bedrijven voorstellen zoals:
-YSmart; (zowel kleinschalige installaties als luxere installaties)
-Signify; (dat is alleen voor verlichting, is in eerste instantie wat duurder maar gaat heel lang mee dus ook je kleinkinderen kunnen met de verlichting en de schakelingen hiervan mee werken)
-Thekobur; dat is een bedrijf in verdelers maar kan ook klein schalige domotica inbouwen van Schneider.
Let wel aub; dit zijn bedrijven die er over honderd jaar nog steeds zijn. (ik ben een Elektra Engineer)

Als het gaat om een beveiligings installatie; dan wil ik graag Comelit voorstellen; het is namelijk goedkoop (niet zo goedkoop als een B-merk) maar je kunt het combineren met een algemeen systeem waarbij alles (brand, inbraak, toegangsbeheer etc) betreffende beveiliging in één systeem opgenomen wordt. Je krijgt dan ook een software pakket zodat je real-time alles kunt meemaken.

Wanneer diverse systemen gecombineerd worden, dan wordt het helemaal interessant, maar dat is ook heel prijzig. Niet aan te raden; tenzij je een bedrijf bent.

Groetjes,

De Elektro-geit
 

RockyFlats

Ruttaan
Ola! Goeie's avonds allemaal;
Ik heb dit onderdeel van het forum even doorgelezen, maar wat is de uiteindelijke uitvraag eigenlijk? Willen we nu alles vanuit 2022 als domotica installatie opstellen? Of gaat het om lampjes die aangaan bij een persoon die 'zonder akkoord op het terrein komt?'

Mocht het gaan om echt een domotica systeem; dan kan ik een paar bedrijven voorstellen zoals:
-YSmart; (zowel kleinschalige installaties als luxere installaties)
-Signify; (dat is alleen voor verlichting, is in eerste instantie wat duurder maar gaat heel lang mee dus ook je kleinkinderen kunnen met de verlichting en de schakelingen hiervan mee werken)
-Thekobur; dat is een bedrijf in verdelers maar kan ook klein schalige domotica inbouwen van Schneider.
Let wel aub; dit zijn bedrijven die er over honderd jaar nog steeds zijn. (ik ben een Elektra Engineer)

Als het gaat om een beveiligings installatie; dan wil ik graag Comelit voorstellen; het is namelijk goedkoop (niet zo goedkoop als een B-merk) maar je kunt het combineren met een algemeen systeem waarbij alles (brand, inbraak, toegangsbeheer etc) betreffende beveiliging in één systeem opgenomen wordt. Je krijgt dan ook een software pakket zodat je real-time alles kunt meemaken.

Wanneer diverse systemen gecombineerd worden, dan wordt het helemaal interessant, maar dat is ook heel prijzig. Niet aan te raden; tenzij je een bedrijf bent.

Groetjes,

De Elektro-geit
Hoi @Elektra-engineer ,

"In dit draadje passen (dan) tips over diverse sensoren, en wat je er mee kan doen om de prephut behaaglijker of veiliger te maken, om wellicht zelfs te "pimpen" (net wat iedere andere gek ermee wil)"

Mijn insteek is, zoals het cursieve dat ik eerder schreef, om met de beperkte financiële armslag in een prephut, zinvols te doen met sensoren (en domotica).

Je noemt professionele aanbieders van domotica systemen, en ik vind dat niet slecht omdat het een optie is voor draagkrachtiger leden die minder voelen voor eigen geëxperimenteer, en meer waarde hechten aan garantie bijvoorbeeld. Het is ook maar net welke verlangens er moeten worden gediend.

Ik ondervond, dat er ook tegen relatief lage kosten al zinvolle dingen kunnen worden gedaan met een paar sensoren en actuatoren/signaalgevers/schakelaars in combinatie met een app bijvoorbeeld.

Voor mij persoonlijk staat (het plezier van) zelf (kunnen) doen en zo min mogelijk afhankelijk zijn van derden voorop. In crisistijden staan we er wellicht alleen voor, en is het hebben van minder-complexe en zelf te onderhouden systemen m.i. een niet te onderschatten voordeel.
 
als je zelf programmeren leuk vindt; dan zou ik zeker met de grotere partijen gaan kijken.
Het is één taaltje (programmeer taaltje) én de kosten tussen de grote merken en het B-merk valt best mee.
PM-me even zodat je kortingen kunt afstemmen, ik krijg namelijk best hoge kortingen op alles wat elektrotechnisch is. Vooral de grote merken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
als je zelf programmeren leuk vindt; dan zou ik zeker met de grotere partijen gaan kijken.
Het is één taaltje (programmeer taaltje) én de kosten tussen de grote merken en het B-merk valt best mee.
PM-me even zodat je kortingen kunt afstemmen, ik krijg namelijk best hoge kortingen op alles wat elektrotechnisch is. Vooral de grote merken.
@Elektra-engineer , ik vind dat sympathiek, maar mijn behoeften zijn maar bescheiden. Ik heb al veel Wifi-Tuya achtige sensoren en slimme schakelaars die ik via een app bestuur. Ik heb een HP ThinClient waarop ik onder Windows Domoticz of Home Assistant wil gaan draaien en het zo onafhankelijk van "the cloud" wil laten functioneren. In die zin, ben ik eigenlijk al "voorzien".

Het enige dat ik nu eigenlijk zoek dat is een controller op 5V USB die stand-alone met Zigbee en Wifi modules communiceert en waarin simpele regels kunnen worden geprogrammeerd, bijvoorbeeld door het even aan een computer te hangen. Sensor A of B meet beweging dan wordt USB schakelaar C geactiveerd, zo ongeveer. Als een absolute last-ditch bare-bone oplossing die weinig stroom vraagt, zonder verdere externe meldingen of contact met een smartphone. Dat zou dan naast de HP ThinClient komen te staan voor alleen perimeterbewaking in "stroomarme tijden". Ik heb een Raspberry en een Zigbee USB stick die ik daarvoor kan inzetten, maar zou er al een kant en klare controller voor bestaan dan is dat het overwegen waard...

Ik heb er nu een multimode Zigbee/Bluetooth controller voor draaien die echter cloud-contact heeft (via Wifi), en daar wil ik vanaf. Zou die controller zonder internet door blijven functioneren met de geprogrammeerde regels dan is het al opgelost, maar dat vergt wat uitproberen...
 

marzman

Diehard Prepper
Welke zigbee dingen werken onafhankelijk van de cloud? Ik heb wat lidl spul, dat zou zigbee moeten zijn (95 procent dan want niet alles werkt met alles), maar ik denk dat het zonder Tuya cloud in china niet werkt. Of zou het met een andere app wel werken?
 

RockyFlats

Ruttaan
Welke zigbee dingen werken onafhankelijk van de cloud? Ik heb wat lidl spul, dat zou zigbee moeten zijn (95 procent dan want niet alles werkt met alles), maar ik denk dat het zonder Tuya cloud in china niet werkt. Of zou het met een andere app wel werken?
@marzman , in principe kunnen Zigbee (en Wifi) sensoren en actuatoren onafhankelijk van de cloud werken. Tenminste, voor zover mij bekend is, kunnen die meestal bij een stand-alone home automation systeem worden aangemeld. Ik ga daarvoor een mini computer gebruiken die zeer weinig stroom verbruikt (HP Thin Client), in combinatie met een Sonoff Zigbee USB dongle. Op andere kleine computers kan dat ook, zoals de Raspberry Pi. De home automation software die je erop draait die herkent m.i. de meeste sensoren en actuatoren (Domoticz of Home Assistant e.d.). @martin is "helemaal los" op Domoticz, dus we hebben kennis en ervaring "in huis"😁

Bij Lidl's Smart Home zie ik vermeld "Compatibel met andere ZigBee-platforms van verschillende merken en fabrikanten **" dus zijn die inderdaad ook aan "andere platforms" te koppelen. Volgens mij staat het Zigbee protocol daarvoor al garant; uitwisselbaarheid is ingebouwd, het is "universeel" bruikbaar. https://www.lidl.nl/c/smart-home/s10008486
Screenshot_20240516-094606.png
Lidl biedt startsets aan voor weinig geld. Neem bijvoorbeeld die met drie ledlampen, voor nog geen €20. https://www.lidl.nl/p/livarno-home-starterset-zigbee-smart-home/p100339494

Het is echter de gateway ervan (het vierkante kastje) die het geheel aan de cloud koppelt. De drie lampen zijn m.i. probleemloos op een stand-alone systeem aan te melden.

Het zijn vooral de losse delen die bijgekocht kunnen worden waar Lidl de winst op maakt denk ik.
Die koopt men dan beter bij Ali. In plaats van een "tussenstekker"(plaatje boven) zonder verbruiksmeting voor €7,99 (of meer) bij Lidl, heb je er bij Ali een voor €5,78 met verbruiksmeting, en juist dat is erg handig in dure energietijden.
Screenshot_20240516-095549.png
 

marzman

Diehard Prepper
Ah, ik moet een andere gateway hebben dan :)

Bij mij hebben ze niet zo veel winst gemaakt, ik heb de gateway voor 5 euro, lampen voor 3 en 4 euro en twee stekkers voor 4 en 5 euro (zonder en met energiemeting) ;) Gewoon wachten tot het in die afprijsbakken ligt, dat doe ik ook met de britafilters ;) Ik had die lampen niet eens nodig, maar voor die prijs heb ik ze maar meegenomen. Die stekker kan ik volgend jaar gebruiken om een lamp aan en uit te laten gaan om plantjes te kweken.
 
Bovenaan