AWOL
Prepper goeroe
[DIY] Cold Steel Trail Hawk Tomahawk
Oorspronkelijk geplaatst op preppers.nl op 4-9-2014
Disclaimer: Een echte review is dit niet omdat ik te weinig serieus hak werk met deze bijl heb verricht. Wel wat houtjes maar niets om echt serieus te nemen. Overigens deed de bijl dat kleine werk uitstekend.
Ik wilde graag een redelijk bijltje hebben en nadat via dit forum mij werd aangeraden (sorry weet niet meer wie) om eens naar een Cold Steel tomahawk te kijken. De reden voor het hebben van een bijl is niet omdat ik momenteel een haard heb of veel in de tuin werk (heb ik ook niet) maar ik wl wel graag iets praktisch in huis hebben om WSHTF wat brandhout te kunnen verzamelen en dat te verwerken. Gezien mijn woonsituatie hebben we het dan per definitie over kleinere diameters dus aan een kloofbijl heb ik niets. Het zal eerder sprokkelen zijn en het afhakken van dode takken. Last but not least: het kan een geducht wapen zijn en gezien de historie van de tomahawk (strijdbijl) ook gewoon een leuk object om te hebben, ik blijf toch een jongetje
.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tomahawk_(axe)
Na wat research op internet raakte ik meer en meer gecharmeerd van de eenvoud van een tomahawk. Relatief klein, licht en toch voldoende potentie om wat eenvoudige houtbewerkingen mee uit te voeren, vuurhout te verwerken enz. Dat dit specifieke model beschikt over een hamer aan de achterzijde zie ik ook als een voordeel, voor tentharingen of om wat dan ook plat of murw te slaan. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling om met de achterzijde van een tomahawk te hameren omdat dan het oog (waar de steel in zit) zou kunnen scheuren maar ik begrijp dat het ontwerp van deze specifieke hawk hierop berekent is. (zie ook het demonstratie filmpje van Cold Steel). Verder kan de hawk geworpen worden maar het grote voordeel daarvan zie ik niet zo, behalve in een nood situatie misschien.
Een ander aantrekkelijk aspect van de tomahawk is dat de bijl kop eenvoudig van de steel gehaald kan worden. Omdat de bijl kop vrij klein is kun je daardoor gedetailleerder werk doen, als schraper gebruiken of als splijt wig. Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat als je steel breekt je vrij eenvoudig een nieuwe kunt maken om in ieder geval de bijl te kunnen blijven gebruiken. Verder is de bijl van 1055 carbon staal en daardoor vrij makkelijk scherp te krijgen en te houden (wel roestgevoelig).
Uiteindelijk kocht ik de Trail Hawk bij KATO en de levering verliep bij hen, zoals altijd, vlekkeloos en snel. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...trail-hawk.htm
Ik wist door de research al van tevoren dat de afwerking van de Trail Hawk niet geweldig zou zijn. Er zijn vele video's op YouTube waarin mensen allerlei modificaties aanbrengen om de hawk “tot zijn volle potentie te brengen”. Hij is ziet er inderdaad niet erg spannend uit als je hem ontvangt, dus nam ik mij voor er een projectje van te maken.
Zie ook de lelijke dikke laag lak die op de bijl kop zit om hem te beschermen tegen roest.
De bijlkop zit vast geschroeft met een imbus schroef. Totale nonsens want dan kun je dus niet de kop van de steel halen, dee hoort gewoon door frictie vast te blijven zitten. Toen de schroef er uit was zat de kop los, bleef niet vast zitten en kan van links naar rechts bewegen. De steel was ook erg ruw dus heb ik de steel met de hand geschuurd tot deze aardig glad was. Daarbij ook extra aandacht besteed aan de bovenkant en met steeds tussentijds testen was het eenvoudig om de bijlkop frictie vast te krijgen zonder beweging naar welke kant dan ook. Met het schuren verwijder je ook de (zeer dunne) beschermende laag op de steel dus die moest ik herstellen en daarnaast wilde ik de steel wat donkerder hebben. Ook heb ik een gaatje geboord in de steel voor eventueel een lanyard / polskoord. Op advies van @ghostwhiper heb ik Birchwood stain gekocht en Birchwood wax, beide worden gebruikt voor gweerkolven. De stain aangebracht in meerdere lagen (zeer gemakkelijk te verwerken) en daarna de steel ingewreven met de wax om deze te beschermen tegen vocht een weersinvloeden in het algemeen.
Ook wilde ik de lak van de bijlkop hebben om de bijl een wat oorspronkelijker en ouderwets uiterlijk te geven. Beschermen tegen roest kan ook met olie, was en dergelijke alhoewel een lak natuurlijk wel wat meer foolproof is, in iig geval op de kortere termijn totdat deze lak ook weggesleten is.
Om de lak te verwijderen heb ik simpelweg een verfstrip pasta gebruikt en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Half uur laten inwerken en vervolgens met een ijzerborstel de lak er af borstelen. Proces nog een keer herhaald om de restjes ook eraf te krijgen en het ding was kaal. Vervolgens met een vijl ook de lak aan de binnenkant van het oog grotendeels verwijderd en de randen van het oog wat bijgewerkt omdat die wat ruw waren (vreten dus in de steel).
Daarna de bijlkop een half uur in balsamico die flink over de datum was gelegd om het staal wat donkerder te maken. Misschien maak ik de kop later nog donkerder. Het schijnt dat waterstofperoxide met zout zorgt voor een donkere oxidatielaag die tevens de bijl beschermt tegen roest ( @vheeswijk ?)
De bijl kwam eigenlijk best aardig scherp, in ieder geval met een goed bruikbare snede. Toch ben ik de bijl gaan slijpen op mijn wetstenen. Eerst 700, toen 1000 en daarna 3000. Het is nog niet helemaal een perfecte mirror finish maar dat maak ik nog wel eens af. Ik heb niet geprobeerd de bijl echt scheermes scherp te maken want het lijkt mij dat de snede dan te zwak wordt en makkelijk omrolt.
In de toekomst wil ik de bovenkant van de bijl naar 90 graden slijpen (of een gedeelte ervan) zodat de kop ook voor een firesteel gebruikt kan worden. Waarschijnlijk doe ik ik nog wat rangerbands vlak onder de bijl kop om de steel te beschermen als je misslaat en misschien ook wat van die bands als handvat voor extra grip. Ook denk ik aan het maken van een foudraal voor de bijlkop, maar ik ben bang dat dat prutswerk gaat worden
Ik update dan dit draadje.
Resultaat is in mijn ogen een tomahawk die er appetijtelijker uitziet dan het originele product.
Leuk projectje!
Uiteindelijk heb ik ook ranger bands toegevoegd. Voor meer grip (2 handen) en om de steel te beschermen als je mis slaat of doorschiet. Het geeft ook net iets meer diameter, met mijn medium handen vind ik de steel vrij dun.
Nadeel is natuurlijk dat je niet meer a la minute de kop kunt verwijderen maar het kan nog steeds wel. De ranger bands zijn sowieso handig om te hebben en opnieuw te gebruiken om een zelf gemaakte (ruwe) steel wat comfortabeler te maken.
De ranger bands geven ook een beetje impact absorptie, dus in die zin ook (iets) meer comfort. De bands onder de kop geven ook grip als je fijner werk wilt doen. Ik overweeg nu om de hele steel in ranger bands te doen zodat je bij elke positie grip hebt en bescherming maar dan is wel al het werk voor de donkere kleur voor niets geweest
Hieronder een "before and after" foto:
Oorspronkelijk geplaatst op preppers.nl op 4-9-2014
Disclaimer: Een echte review is dit niet omdat ik te weinig serieus hak werk met deze bijl heb verricht. Wel wat houtjes maar niets om echt serieus te nemen. Overigens deed de bijl dat kleine werk uitstekend.
Ik wilde graag een redelijk bijltje hebben en nadat via dit forum mij werd aangeraden (sorry weet niet meer wie) om eens naar een Cold Steel tomahawk te kijken. De reden voor het hebben van een bijl is niet omdat ik momenteel een haard heb of veel in de tuin werk (heb ik ook niet) maar ik wl wel graag iets praktisch in huis hebben om WSHTF wat brandhout te kunnen verzamelen en dat te verwerken. Gezien mijn woonsituatie hebben we het dan per definitie over kleinere diameters dus aan een kloofbijl heb ik niets. Het zal eerder sprokkelen zijn en het afhakken van dode takken. Last but not least: het kan een geducht wapen zijn en gezien de historie van de tomahawk (strijdbijl) ook gewoon een leuk object om te hebben, ik blijf toch een jongetje
http://en.wikipedia.org/wiki/Tomahawk_(axe)
Na wat research op internet raakte ik meer en meer gecharmeerd van de eenvoud van een tomahawk. Relatief klein, licht en toch voldoende potentie om wat eenvoudige houtbewerkingen mee uit te voeren, vuurhout te verwerken enz. Dat dit specifieke model beschikt over een hamer aan de achterzijde zie ik ook als een voordeel, voor tentharingen of om wat dan ook plat of murw te slaan. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling om met de achterzijde van een tomahawk te hameren omdat dan het oog (waar de steel in zit) zou kunnen scheuren maar ik begrijp dat het ontwerp van deze specifieke hawk hierop berekent is. (zie ook het demonstratie filmpje van Cold Steel). Verder kan de hawk geworpen worden maar het grote voordeel daarvan zie ik niet zo, behalve in een nood situatie misschien.
Een ander aantrekkelijk aspect van de tomahawk is dat de bijl kop eenvoudig van de steel gehaald kan worden. Omdat de bijl kop vrij klein is kun je daardoor gedetailleerder werk doen, als schraper gebruiken of als splijt wig. Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat als je steel breekt je vrij eenvoudig een nieuwe kunt maken om in ieder geval de bijl te kunnen blijven gebruiken. Verder is de bijl van 1055 carbon staal en daardoor vrij makkelijk scherp te krijgen en te houden (wel roestgevoelig).
Uiteindelijk kocht ik de Trail Hawk bij KATO en de levering verliep bij hen, zoals altijd, vlekkeloos en snel. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...trail-hawk.htm
Ik wist door de research al van tevoren dat de afwerking van de Trail Hawk niet geweldig zou zijn. Er zijn vele video's op YouTube waarin mensen allerlei modificaties aanbrengen om de hawk “tot zijn volle potentie te brengen”. Hij is ziet er inderdaad niet erg spannend uit als je hem ontvangt, dus nam ik mij voor er een projectje van te maken.
Zie ook de lelijke dikke laag lak die op de bijl kop zit om hem te beschermen tegen roest.
De bijlkop zit vast geschroeft met een imbus schroef. Totale nonsens want dan kun je dus niet de kop van de steel halen, dee hoort gewoon door frictie vast te blijven zitten. Toen de schroef er uit was zat de kop los, bleef niet vast zitten en kan van links naar rechts bewegen. De steel was ook erg ruw dus heb ik de steel met de hand geschuurd tot deze aardig glad was. Daarbij ook extra aandacht besteed aan de bovenkant en met steeds tussentijds testen was het eenvoudig om de bijlkop frictie vast te krijgen zonder beweging naar welke kant dan ook. Met het schuren verwijder je ook de (zeer dunne) beschermende laag op de steel dus die moest ik herstellen en daarnaast wilde ik de steel wat donkerder hebben. Ook heb ik een gaatje geboord in de steel voor eventueel een lanyard / polskoord. Op advies van @ghostwhiper heb ik Birchwood stain gekocht en Birchwood wax, beide worden gebruikt voor gweerkolven. De stain aangebracht in meerdere lagen (zeer gemakkelijk te verwerken) en daarna de steel ingewreven met de wax om deze te beschermen tegen vocht een weersinvloeden in het algemeen.
Ook wilde ik de lak van de bijlkop hebben om de bijl een wat oorspronkelijker en ouderwets uiterlijk te geven. Beschermen tegen roest kan ook met olie, was en dergelijke alhoewel een lak natuurlijk wel wat meer foolproof is, in iig geval op de kortere termijn totdat deze lak ook weggesleten is.
Om de lak te verwijderen heb ik simpelweg een verfstrip pasta gebruikt en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Half uur laten inwerken en vervolgens met een ijzerborstel de lak er af borstelen. Proces nog een keer herhaald om de restjes ook eraf te krijgen en het ding was kaal. Vervolgens met een vijl ook de lak aan de binnenkant van het oog grotendeels verwijderd en de randen van het oog wat bijgewerkt omdat die wat ruw waren (vreten dus in de steel).
Daarna de bijlkop een half uur in balsamico die flink over de datum was gelegd om het staal wat donkerder te maken. Misschien maak ik de kop later nog donkerder. Het schijnt dat waterstofperoxide met zout zorgt voor een donkere oxidatielaag die tevens de bijl beschermt tegen roest ( @vheeswijk ?)
De bijl kwam eigenlijk best aardig scherp, in ieder geval met een goed bruikbare snede. Toch ben ik de bijl gaan slijpen op mijn wetstenen. Eerst 700, toen 1000 en daarna 3000. Het is nog niet helemaal een perfecte mirror finish maar dat maak ik nog wel eens af. Ik heb niet geprobeerd de bijl echt scheermes scherp te maken want het lijkt mij dat de snede dan te zwak wordt en makkelijk omrolt.
In de toekomst wil ik de bovenkant van de bijl naar 90 graden slijpen (of een gedeelte ervan) zodat de kop ook voor een firesteel gebruikt kan worden. Waarschijnlijk doe ik ik nog wat rangerbands vlak onder de bijl kop om de steel te beschermen als je misslaat en misschien ook wat van die bands als handvat voor extra grip. Ook denk ik aan het maken van een foudraal voor de bijlkop, maar ik ben bang dat dat prutswerk gaat worden
Resultaat is in mijn ogen een tomahawk die er appetijtelijker uitziet dan het originele product.
Leuk projectje!
Uiteindelijk heb ik ook ranger bands toegevoegd. Voor meer grip (2 handen) en om de steel te beschermen als je mis slaat of doorschiet. Het geeft ook net iets meer diameter, met mijn medium handen vind ik de steel vrij dun.
Nadeel is natuurlijk dat je niet meer a la minute de kop kunt verwijderen maar het kan nog steeds wel. De ranger bands zijn sowieso handig om te hebben en opnieuw te gebruiken om een zelf gemaakte (ruwe) steel wat comfortabeler te maken.
De ranger bands geven ook een beetje impact absorptie, dus in die zin ook (iets) meer comfort. De bands onder de kop geven ook grip als je fijner werk wilt doen. Ik overweeg nu om de hele steel in ranger bands te doen zodat je bij elke positie grip hebt en bescherming maar dan is wel al het werk voor de donkere kleur voor niets geweest
Hieronder een "before and after" foto: