• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Essentiële zaken voor de eerste 72 uur

JamHard

Prepper goeroe
De essentiële zaken om je lichaam operationeel te houden voor de eerste 72 uur.

Het allerbelangrijkste is dat je ten aller tijden tracht je lichaamstemperatuur op pijl te houden, samen met je vocht- en energiehuishouding.

Onderstaande is in mijn optiek een goed uitgangspunt om je noodpakket mee te vullen en zijn de barre minimale essentiële zaken om je door de eerste 72 uur te loodsen,... Dit is dus geen opsomming van allerlei fancy hebbedingetjes om comfort te vergroten...

-poncho,
Deze geeft in eerste instantie bescherming tegen de elementen als regenkleding, maar kan ook gebruikt worden om een microklimaat te verwezenlijken als het net uitvalt in de winter of in het ergste geval onderdak te bieden in geval dat je je huis om wat voor reden dan ook moet verlaten.

-water behandeling,
Te denken aan een goed waterfilter, aangevuld met middelen om water zonder of in combinatie met het filter te behandelen, zoals betadine en dunne bleek,... Verder de mogelijkheden om vuur te maken zodat water gekookt kan worden en kool van het vuur als filter element.
Het is zeker geen overbodige luxe om je in deze een start van een dag te geven door ervoor te zorgen dat je iets van een 2L waterzak hebt.

-warmte,
Zoals genoemd, mogelijkheden om vuur te maken om warmte te bieden en kleren te drogen.
Kleding,... Werk hierbij in laagjes, zo heb ik bv een set wollen thermokleding (als wol nat is behoud het tot wel 80% van zijn isolatiewaarde!), extra ondergoed, 2 paar wollen sokken, extra broek van stevig materiaal, wollen t-shirt, katoenen blouse met lange mouwen, een paar handschoenen, een wollen anorak, wollen buff en hoed (of andere hoofdbedekking),... De meeste warmte verlies je langs je voeten, handen, nek en hoofd!
Zorg tevens voor een stevig paar schoenen die je warmte en bescherming kunnen bieden.
Een paar nooddekens zijn in deze ook geen overbodige luxe en kunnen flink bijdragen in barre omstandigheden, of dit nu is om de warmte binnen je microklimaat te houden, of er buiten.

-verzorging,
Te denken aan een ehbo set om wonden te behandelen en hygiëne artikelen om jezelf schoon te houden, zodat eventuele infecties voorkomen kunnen worden.

-voedsel,
Hoewel er in de survival boeken beweerd wordt dat je drie weken zonder voedsel kan, lijkt me dit niet het aangewezen moment om dit op de proef te gaan stellen,... Zorg dat je wat te eten in je noodpakket hebt zitten voor de aankomende 72 uur, zonder voedsel gaat je lichaam je interne energievoorraad aanspreken en dit verloopt een stuk moeizamer, waardoor je sneller uitgeput raakt en zo dus ook meer moeite krijgt om je lichaamstemperatuur te reguleren, buiten dat, gaat je concentratie- en inschattingsvermogen drastisch achteruit,... Om nog maar te zwijgen dat je een "pain in the ass" wordt voor de rest van je gezin.

-harde zaken,
Te denken aan een goed mes/multitool als gereedschap voor allerhande taken, nu zal je daar in het begin niet bij stil staan, maar zodra je geen mes/multitool hebt besef je pas hoe vaak je deze gebruikt!
Verder een container in de vorm van een pannetje o.i.d. om water in te kunnen koken, water op te vangen, eten te bereiden, of eventueel als geïmproviseerd gereedschap, zoals een schep.
Verlichting om te kunnen oriënteren en/of te waarschuwen.

-eventueel,
Zorg dat je een aandenken hebt van een herinnering in je leven waar je Een blij gevoel van krijgt,... Een flinke moraal boost kan je door neerslachtige situaties helpen.

Nice omschreven. Ik voeg nog even toe: weet waar je spullen liggen, niets zo onhandig als tijdens een noodsituatie het hele huis ondersteboven te halen opzoek naar die nooddeken of waterfilter.
Ook is nadenken over een noodsituatie altijd een goede oefening, op deze manier 'sta je minder voor een blok' wanneer een noodsituatie zich voordoet.

Nice omschreven. Ik voeg nog even toe: weet waar je spullen liggen, niets zo onhandig als tijdens een noodsituatie het hele huis ondersteboven te halen opzoek naar die nooddeken of waterfilter.
Ook is nadenken over een noodsituatie altijd een goede oefening, op deze manier 'sta je minder voor een blok' wanneer een noodsituatie zich voordoet.

Voor wat betreft weet waar je spullen liggen dat geld vooral ook voor mij .
Het meeste zit in dozen die inmiddels door het vele spitten erin uit elkaar vallen .
Ik raak vaak al gestrest als ik een tasje of ander klein iets niet kan vinden .
Orde op zaken in de Prep uitrusting is dus net zo belangrijk .
Vooral klein spul PFFFFFF onder 40 cm :) haha .IK krijg het zelfs klaar daar overheen te kijken .
Dan heb ik het vaak dus al verschillende malen in de hand gehad ;)
Komt ook weer doordat je altijd denkt dat je te weinig hebt .
Ondertussen heb je voor 172 uur liggen:(

@frans81 die 172 uur is nog echt niet overdreven. Zorg voor een vlucht plan. Ga die route eens lopen rijden met fiets of een ander voertuig waar van je denkt in jou situatie weg te kunnen komen. En langs deze route verstop spullen waarvan je denkt die ga ik nodig hebben en in mijn haast vergeten te zwaar zijn of gewoon niet aandenken.
Vb. Eindjes touw. Je hebt wel voor een poncho gezorgd maar om een shelter te bouwen heb je meestel touw nog.
. Kaarsen. Je hebt voor een lamp gezorgt maar in het dagelijks leven veel gebruikt en nu zijn jou batterijen leeg na enkele min. tegebruiken.
. Dus ook batterijen.
Pas natuurlijk op met bederfelijke dingen of je moet het om de x aantal tijd gaan vervangen. Ook metalen spullen minimaliseren, er zijn mensen die met een metaaldetector rond lopen als hobby.
Breng het in kaart waar je iets verstopt hebt en steek dit in jou BOB of tas. Zo zullen er weer schattenzoekers onstaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 die 172 uur is nog echt niet overdreven. Zorg voor een vlucht plan. Ga die route eens lopen rijden met fiets of een ander voertuig waar van je denkt in jou situatie weg te kunnen komen. En langs deze route verstop spullen waarvan je denkt die ga ik nodig hebben en in mijn haast vergeten te zwaar zijn of gewoon niet aandenken.
Vb. Eindjes touw. Je hebt wel voor een poncho gezorgd maar om een shelter te bouwen heb je meestel touw nog.
. Kaarsen. Je hebt voor een lamp gezorgt maar in het dagelijks leven veel gebruikt en nu zijn jou batterijen leeg na enkele min. tegebruiken.
. Dus ook batterijen.
Pas natuurlijk op met bederfelijke dingen of je moet het om de x aantal tijd gaan vervangen. Ook metalen spullen minimaliseren, er zijn mensen die met een metaaldetector rond lopen als hobby.
Breng het in kaart waar je iets verstopt hebt en steek dit in jou BOB of tas. Zo zullen er weer schattenzoekers ontstaan .

In al het bovengenoemde heb je gelijk . Spullen wegduwen dat zal nog wel gebeuren .
Touw , batterijen enz enz daar ben ik zelf ruimschoots in voorzien .
Vanuit mijn manier van denken kan er al teveel en houd ik dus met teveel situaties rekening .
Om bijna Paranoia van te worden ( waar laat ik al die spullen :lol::lol: )
Waarom kan ik niet gewoon alles mee dat ik heb :mad: als ik plots weg moet :(
Was ik maar veeeeel groter en sterker en had ik 4 benen en 8 armen en 4 ruggen .
Ja misschien dan :lol::lol:;)
Ik denk dat velen van ons teveel hebben alleen al doordat ze bang zijn dat ze te weinig hebben .

• Leuk
Waarderingen: Flos
"Zorg dat je een aandenken hebt van een herinnering in je leven waar je Een blij gevoel van krijgt,... Een flinke moraal boost kan je door neerslachtige situaties helpen."

In survival programma's zie je juist vaak dat mensen het moeilijk krijgen als ze post van thuis krijgen, dus kijk daar ook mee uit, al kan een foto van je geliefde je natuurlijk wel door een shit situatie heen helpen, maar wees voorzichtig met emoties.

"Zorg dat je een aandenken hebt van een herinnering in je leven waar je Een blij gevoel van krijgt,... Een flinke moraal boost kan je door neerslachtige situaties helpen."

In survival programma's zie je juist vaak dat mensen het moeilijk krijgen als ze post van thuis krijgen, dus kijk daar ook mee uit, al kan een foto van je geliefde je natuurlijk wel door een shit situatie heen helpen, maar wees voorzichtig met emoties.
Dat heb ik aan den lijve ondervonden. In mijn diensttijd waren wij weken van huis tot 3 maanden. We waren allemaal jongens tussen 18 en 21 jaar. Ik heb er velen zien huilen als ze hun post leesden . Bij mij was dat niet het geval aan gezien ik in die 15 maand zelf maar 3 brieven heb gescheven heb ik ook zeer weinig post ontvangen. Dus ook minder gehuil.

Zorg gewoon dat je een BOB hebt staan met de allerbelangrijkste dingen om de eerste uren te overleven. Mijn 2 BOB's zijn gewone kleine dagrugtassen gevuld met het absoluut meest noodzakelijke. Ik kan zorgen voor vuur, bescherming, warmte, water en wat voedsel. Ik weet dus dat daar het meest noodzakelijkste in zit en dat een kleine dagrugtas makkelijk mee te nemen is. (Ga maar eens kilometers rennen met een 35 liter rugtas) Daarnaast heb ik nog een hele berg spullen in plastic containers staan. Eén container bevat ook een mix van allerlei goederen om te overleven. (dus niet in elke container dezelfde blikken bonen, maar gespreid). Ernaast ligt een rubberen motortas, voor achterop de motor. De container met gemixte spullen kan in één keer in de rubberen motortas worden gekieperd. Een tip is dus om eens goed te kijken naar je selectie. Wat is het minimum aan noodzakelijke dingen om de eerste dagen te overleven? Wat is de 2e tas of krat die je kan meenemen? Maak dus een plan.

Afgelopen weekend heb ik een rugzakje ( hier van iemand gekocht ) uitgeprobeerd. Niet dat ik geen rugzak had maar de meeste tassen die ik heb zijn samen gesteld om in de vrije natuur te belanden.
Maar als je eens 72uur in een jungle van staal en beton moet doorbrengen in een hotel met een paar sterren op zijn naam dan ga je jou tas toch anders inpakken. En de tas mocht iets mooier ogen ook.
Dit wilt niet zeggen dat ik geen mes bij mij had en een multitool iets om te koken extra water en noem maar op wat in de openings post staat. Maar het is toch anders.
Het enige waar ik nog moet op oefenen is . In welk vak ik wat heb gestoken.:lol:

Het meeste zit in dozen die inmiddels door het vele spitten erin uit elkaar vallen .

Ik heb ooit bij tante mien (zit nu in zaandam) vroeger op de bazaar, een gereedschapstas van Kinzo gekocht, nieuw voor 5 euro.

Langwerpige tas, zeer stevig excacte maten weet ik even niet maar schat 45/50 cm lang, 30cm breed en 30 hoog zonder vak verdeling.

Je kan even google op, kinzo gereedschapstas. Blauw van kleur, met camutape of zo te markeren als je dat wil.

Terug
Bovenaan