• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Mami-cup (Menstruatiecup)

Vempain

Prepper goeroe
Ik begrijp dat niet iedereen hier graag over wil horen maar het hoort er eenmaal bij.
Een onderwerp waar ik dan ook graag aandacht aan wil besteden omdat ik dit onderwerp zeer belangrijk vind dat het bespreekbaar gemaakt moet kunnen worden.
En kunnen mensen hier in dit topic natuurlijk openlijk en inhoudelijk reageren en schaam ik me inmiddels niet zo snel meer ergens over en mocht iemand dat toch een beetje lastig vinden kun je me natuurlijk altijd een privé berichtje sturen met vragen mocht je deze na de review hebben.

Wanneer de kosten voor maandverband of tampons voor een gemiddelde vrouw uitgerekend wordt kom je dan al snel op €50 per jaar uit.
Het afval wat hierbij ook komt kijken kan door de laagjes plastic en andere materialen vaak niet verwerkt worden en moet worden verbrand wat weer extra schadelijk is voor het milieu.
Zo was ik zelf opzoek naar een wat meer milieuvriendelijk alternatief die ook nog goed betaalbaar is.
Het uitwasbare maandverband is natuurlijk ook een hele goede optie maar voelde mij daar persoonlijk zelf niet helemaal prettig bij.
Met de Mami-cup kun je deze keer op keer gebruiken en is het alleen even afspoelen onder de kraan en eventueel een zacht sopje.
Tevens kun je hem door 5-7 minuten koken weer volledig steriel maken zodat je zeker weet dat deze echt schoon is wanneer de "feestweek" weer voorbij is.

Zelf zie ik m'n menstruatie iedere keer weer als een bevestiging dat lichamelijk alles nog werkt en heb er eigenlijk ook niet zoveel moeite mee en last van wanneer ik in m'n menstruatie zit.
(Enige verschil is dat ik chocolade dan in een keer wel lekker vind terwijl dat anders niet het geval is) :p
Nu is het natuurlijk ook niet zo dat ik net als op de tv-reclames heel erg actief ben op deze dagen.
En voel ik het in ieder geval zeker niet als iets plezierigs, maar ik ga er zeker geen dingen voor laten en doe net zo “vrolijk” met de rest mee.

Zo gaan we regelmatig met wat vrienden kamperen waardoor je lichamelijk toch meer in beweging bent als dat je thuiszit en daarbij ook andere weer andere soort bewegingen maakt.
Zoals veel bukken, op die knieën om het houtvuur aan te blazen en het kruipen om in je tent te komen

image.jpg
Deze weekendjes kwamen dus eigenlijk ook ideaal uit om de Mami-cup uit te gaan testen.
De Mami-cup is hypoallergeen, bevatten geen weekmakers,chloor, dioxines, additieven, parfum, pesticiden of ftalaten en is tevens latex-vrij.
Doordat deze Mami-cup geen water van buitenaf opneemt kun je er gerust mee gaan zwemmen zonder dat je daarna gelijk weer hoeft te wisselen, tevens is deze volledig onzichtbaar wanneer je deze gebruikt.

Wanneer je de Mami-cup in je handen hebt is het toch een behoorlijk formaat maar ging er wel vanuit dat dit klopte.
Er zat gelukkig een hele uitgebreide omschrijving bij hoe je deze het beste kon inbrengen maar helaas was deze alleen in het Frans of Spaans.
Ook op internet heb ik gezocht maar daar kan ik niet de Nederlandse omschrijving vinden.
Volgens de internetsite zou er ook een Italiaanse en Engelse vertaling bij zitten maar deze ontbrak bij mij en kun je gelukkig wel de beknopte Engelse vertaling op het internet vinden.
Gelukkig was het in het Frans in combinatie met afbeeldingen ook goed te volgen (al was het wel een poosje geleden dat ik zo een grote lap Franse tekst gelezen had dus was een beetje roestig)
Het inbrengen was de eerste keer wel lastig en zelfs pijnlijk omdat de siliconen randen bij de eerste keer toch best hard aanvoelen.
Dit was ook het geval met het eruit halen want wanneer je het niet op de juiste manier uitvoert ontstaat er een vacuüm wat ook behoorlijk pijnlijk kan zijn.
Maar na 3 keer het opnieuw geprobeerd te hebben zat de Mami-cup goed,en voel je hooguit in het begin een lichte druk op de blaas maar deze verdwijnt weer vrij snel.
De volgende pogingen om in te brengen gingen gelukkig al een heel stuk beter omdat je er toch een beetje een handigheidje in begint te krijgen.
Het is dus zeker aan te raden om het eerste paar keer in de rust van je eigen badkamer ermee te oefenen zodat het steeds gemakkelijker gaat.

Inmiddels heb ik de Mami-cup nu ruim een jaar en hij bevalt nog steeds heel goed en gebruik ik deze iedere volledige cyclus al vind ik het tijdens lichtere dagen wel prettiger om zonder de mami-cup te bewegen en gebruik ik voor de laatste dag maandverband van het merk "yoni" waar geen gebruik wordt gemaakt van chemicaliën in hun productlijn.

Ik heb altijd een zeer korte maar ook zeer heftige menstruatie waardoor ik overdag met maandverband altijd wel om het uur moest wisselen om zo doorlekken te voorkomen.
Met de mami-cup leeg ik deze om de 4-6 uur (vooral met slapen) en heb ik altijd nog meer dan voldoende ruimte over en kun je deze gemakkelijker langer inhouden.
Wel zo gemakkelijk wanneer je even geen toilet in de buurt hebt.
image.jpg
Eindoordeel:

Positief
Wanneer deze goed ingebracht is voel je er niets van
Voordelig en mileuvriendelijk
Vrij van chemicalien
minder vaak verschonen als regulier maandverband/tampons
Geschikt om sporten mee te beoefenen waaronder zwemmen zonder dat deze gelijk vervangen hoeft te worden
Geen last van geurtjes en tijdens de vele manieren van bewegen heb je er ook geen last van

Negatief
Het ontbreken van een Nederlandse of Engelse beschrijving
Eerste keer erg wennen met inbrengen en eruit halen wat ook pijnlijk kan zijn maar dat is ook een kwestie van oefenen en gaat het steeds gemakkelijker

Nou heb ik gelúkkig zelf, sinds kort, geen last meer van die "vrolijke" weken, das war einmal, maar anders had ik er serieus over nagedacht ook zo'n ding aan te schaffen.:)

Want, los van het milieu-aspect, ik vind dat wij vrouwen enorm onevenredig afgezet worden bij de aanschaf van maandverband/ tampons/ inlegkruisjes.
De enorme lucratieve markt wordt door mannen beheerst, de artikelen (en onze zogenaamde behoefte aan tig soorten inlegkruisjes e.d.) worden door mannen bedacht.
De kostprijs van een maandverbandje is extreem laag (paar cent) en wat wij er voor moeten betalen is extreem hoog en er zijn dus enorme winstmarges te behalen.
Daar kan ik slecht tegen, gezien dit een artikel is wat wij vrouwen gewoon nodig hebben. Er wordt misbruik gemaakt van het feit dat een vrouw nou eenmaal ongesteld wordt. Voelde dat toch echt elke keer als ik weer maandverband/tampons ging kopen... dat er misbruik van mij werd gemaakt. :mad:

Dus zo'n menstro-cup zou ik zeker als verzetsdaad zien tegen de commercie en een stap naar onafhankelijkheid daarvan. :D

Keuringsdienst van Waarde had er ook een aflevering over ooit:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2005/30-97147-20-09-2005

Mompelt iets van, vrouwen en ongesteldheid, en dan de review dik gedrukt............ ;)

Maar serieus, wel een goed artikel om te preppen. En tof dat je het ook daadwerkelijk hebt gebruikt tijdens activiteiten!

• Leuk
Waarderingen: Burg
zou de cup ook geschikt zijn als je een verzakking hebt ? (van de baarmoeder wel te verstaan)
dat hangt er vanaf hoe ernstig de verzakking is, in mijn werk (verpleegkundige in de thuiszorg) ben ik ook wel dames tegen gekomen waarvan de baarmoedermond naar buiten steekt, dan lijkt een cup me niet prettig. met een lichte verzakking zou dit geen probleem te hoeven zijn, maar het hangt er ook van af HOE de verzakking is. Zolang het niet oncomfortabel is kan het in principe gewoon.

Heb verder goede berichten over het gebruik van cups gehoord (ook van vrouwlief) en dan helemaal duurzaam in combi met wasbaar maandverband in plaats van bijvoorbeeld een pantyliner.

GreetZ,
Pjotr78

(mag ook gewoon "meegenieten" van de feestweek :confused:)

Wat ik een nadeel vind van de cup is dat ik hem af wil spoelen tijdens gebruik. Thuis en op mijn werk is er een kraan in het toilet. In het bos heb ik meestal wel een fles water bij me. Maar soms ben je ergens waar de kraan niet in het toilet zit maar in een andere ruimte. En dan heb ik niet altijd water bij me om te spoelen.
Het water wat ik meeneem moet in een fles zitten. Met een waterzak vind ik het ook geknoei. :confused:

Verder bevalt ie prima :p

Naar aanleiding van het hygiëne topic even een reactie op @Tanfana
Als er geen kraantje in de buurt is om m tussendoor leeg te gieten (denk aan openbare toiletten bijv.) dan veeg ik m aan de buitenkant schoon met wat toiletpapier. Je zou het ook met een vochtig (toilet)papier kunnen doen, mits je tegen die stofjes kunt (wat niet voor iedereen goed is). En goed vasthouden aan het "lipje", anders zitten je vingers vol met bloed, niet geweldig in een openbare toiletafdeling.

Hier ook al enige tijd een menstruatie cup. Merk meluna. Bevalt uitstekend. Ik wil echt niet meer terug naar maandverband/tampons.

zou de cup ook geschikt zijn als je een verzakking hebt ? (van de baarmoeder wel te verstaan)

je zou kunnen kijken naar een ondiepe cup.
Bij meluna is dit de shorty.

Er zijn zoveel merken en soorten dat er voor bijna iedereen wel een passende cup is. Hard, zacht, groot, klein, met steeltje, zonder steeltje, enzovoort.

• Leuk
Waarderingen: Erny
Ik heb een tijdje de diva cup gehad. Bij mij was het niet zo succes.. Friday the 13 omdat ik dat stomme ding had laten valen. Nu zijn wij terug na wasbaar mandverband. Vind ik fijner, ook mijn jongste gebruik ze,die cup zijn voor jonge meid best lastig. Meeste meiden willen pas als ze hun eigen lichaam beter kennen. Maar de mandverband naai ik zelf, met oude handdoeken en luier doeken. Ik maak ze met een soort pasvorm en met vleugels die je met drukknopen om je onderbroek vastmaak.

Ik heb een tijdje de diva cup gehad. Bij mij was het niet zo succes.. Friday the 13 omdat ik dat stomme ding had laten valen. Nu zijn wij terug na wasbaar mandverband. Vind ik fijner, ook mijn jongste gebruik ze,die cup zijn voor jonge meid best lastig. Meeste meiden willen pas als ze hun eigen lichaam beter kennen. Maar de mandverband naai ik zelf, met oude handdoeken en luier doeken. Ik maak ze met een soort pasvorm en met vleugels die je met drukknopen om je onderbroek vastmaak.

Dat vind ik een mooi idee, zo'n cup... 't lijkt me onhygiënisch. Ik draag m'n lang zal ze leven eigenlijk always, jouw idee wil ik wel uitproberen.
Doe je die luier tussen de handdoeken in? En is het hydrofiel of flanel?

Lang geleden dat ik mijn laatste menstruatie kreeg.:oops:

Nu mijn dochter een echt dametje begint te worden, denk ik toch wat meer aan dit soort zaken.

Ik denk dat (vrouwen)hygiëne en verzorging vaak onderschat wordt bij het preppen. En dit zijn behoorlijk belangrijke onderwerpen.

Huize Nack moet binnenkort de plannen maar eens aanpassen. Hoe zo'n cup werkt en of het handig is kan ik niet over oordelen, dat is denk ik ook persoonlijk.

Tampons en (wasbaar)maandverband lijkt me wel handig.

Nu mijn dochter een echt dametje begint te worden, denk ik toch wat meer aan dit soort zaken.
Wasbaar maandverband, je kan het zelf maken maar ook kant en klaar kopen.
Voor de jonge meisjes die net aan het hele avontuur beginnen misschien een stap te ver...ze willen zeker in hun pubertijd niet anders zijn dan vriendinnetjes. Maar altijd handig wat in (vakantie)huis te hebben, voor nood of SHTF. En als het aanwezig is, is de stap het eens te gebruiken ook een stuk kleiner.
Ik kan me voorstellen dat een jong meisje de menstruatiecup ook ongemakkelijk vindt, omdat ze haar eigen lijf nog niet goed kent.

Laatst bewerkt:
hmm je hebt de superplus.
de meeste meisjes die net in de pubertijd komen hebben een voorkeur voor de dunne variatie
die vallen niet op en voel je haast niet zitten als je beweegt

edit
ik zie net dat die cup een stuk kleiner is dan ik dacht. valt ook niet op als ze die gebruiken
heb altijd alleen aan wasbare maandverband gedacht

Terug
Bovenaan