Goed advies is complex, een en ander hangt heel erg af van je doel, budget, gebruiksvoorwaarden en persoonlijke factoren (snel koud, slechte rug etc.)
Ik ga er maar even vanuit dat je je matje niet alleen maar gebruikt om ergens in een warm huis te overnachten, maar zoals gezegd, gebruiksdoel is zeer bepalend, daarom heb ik zelf meerdere soorten slaapmat, en genoeg geprobeerd, een deel heeft het bij mij dan ook niet volgehouden. Gebruik varieert van in een warm huis tot buiten bij -15 of kouder. Verschilt ook in lopen met de rugzak, op de fiets, of met de auto)
Over het algemeen kan je de stelling aanhouden, hoe lichter, hoe duurder en kwetsbaarder als het gaat om matjes waar lucht in gaat (selfinflatable / oppompbaar)
Aanraders uit eigen ervaring: persoonlijke rating van - - - tot +++ voor comfort, isolatie, volume en gewicht en duurzaamheid (C I V G D )
Je hebt meerdere zaken die je moet afwegen voor je een aankoop doet, wil je een failproof matje voor in je BOB, en moet die 24/7 klaarstaan? of moet het een matje zijn geschikt voor hikes, kamperen in zomer en winter, of met name voor binnen. houdt er rekening mee dat je selfinflatable/oppompbare matten beter niet in hun compressiezak kan bewaren (net als slaapzakken en tenten) sommige anderen wel.
een (gesloten)celschuim mat , niet te zwaar, redelijk isolerend en afhankelijk van de dikte redelijk comfortabel. Kan 24/7 opgerold aan je BOB hangen, gaat niet lek, en is daarom altijd gebruiksklaar. Eventueel afsnijden op je eigen gewenste lengte om m kleiner te maken. Nadeel, veel volume.
C+ I+ V--- G- D+++
Eventueel kan je ook nog kiezen voor het absolute minimum, een isomatje, weinig comfort, weinig gewicht en niet al te veel volume, wel een foielaagje met cellen er achter ter isolatie. C--- I-/+ V- G- D-
Luchtbedden: Groot, zwaar, kwetsbaar en koud wel redelijk comfortabel als je in huis of warm gebied ligt
C++ I-- V--- G--- D-/+
Dan heb je de self-inflatable en oppompbare matjes matjes, in meerdere varianten, de bekende thermarest matjes, die er al decennia zijn, een schuimlaag bij elkaar gehouden door een (stevige) buitenlaag,die desnoods te repareren is bij een lekje deze zijn er inmiddels in veel varianten van redelijk te betalen tot behoorlijk duur, Qua maat, dikte, uitvoering etc. de standaard matten zijn redelijk goed isolerend en behoorlijk comfortabel als je de voor jou geschikte hardheid van bijblazen hebt gevonden, de dikkere zijn warmer en comfortabeler, de dunnere weer minder. Kwaliteit (merk) maakt hierbij een groot verschil. Ik ga uit van een "standaard dikte" Thermarest (heb zelf meerder modellen en de neppers verliezen het) C++ I++ V++ G++ D++
Dan heb je de ultralight versies hiervan, zelf geen(praktijk) ervaring mee, wel eens kort op gelegen, maar super licht, comfortabel, maar komt kwetsbaar over. Wegens geen praktijk ervaring geen rating.
Dan heb je de gevulde matten, een luchtbed met een vulling, daar komt het op neer, de vulling zorgt voor meer isolatie en comfort, ook hierbij verschillen, synthethische vulling (minder warm) of dons (heel warm) of de ultralight versies. Hier alleen ervaring met de oppompbare (oudere model) exped-donsmat 9
De overige dus geen rating. Vaak relatief duur.
Comfortabel, super isolerend, redelijk qua gewicht en volume, door dat het dons is ook goed samendrukbaar. Ook deze matten zijn eventueel te plakken bij een lekje. Oppomp systeem vond ik niet zo handig maar is verbeterd bij de nieuwere modellen.
C+++I+++V+++G+++D++
Persoonlijke keuze is dus aan jou, ik ben zeer te spreken over de thermarest en de service die er aan hangt, heb met exped iets mindere ervaring qua service
Voor gebruik in de extreme kou gaat mijn exped mee, in de zomer is ie me te warm, dan liever een thermarest. Moet het failproof zijn een gesloten celmatje.
GreetZ,
Pjotr78