• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

🧨"Explosiekoken"🎇dat lijkt mij wel wat!

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik kwam een geinig filmpje tegen op Youtube en herkende een apparaatje dat ik eerder op AlieExpress al eens zag.

Het zag er toen gevaarlijker uit dan het kennelijk is, en je kunt er gepofte rijst en popcorn mee maken, en veel ander lekkers vast ook.

Nu we sowieso wel rijst of mais op voorraad zullen hebben en knallen en wat rook in mindere tijden weinig opzien zullen baren, waarom dan niet heerlijk gaan explosiekoken?🎇🔥😉

Met explosies heeft het weinig te maken, maar klinken doet dat wel goed.
Zo te zien is het eigenlijk een mini hogedrukpannetje/oventje, en wellicht bij uitstek geschikt als kookding in barre tijden.
1000059126.png
Even serieus, kan ik mij voorstellen dat het sowieso zinvol is om veel te maken van weinig, en om zo gepofte rijst of mais te maken zal geweldig zijn voor wie het toch al graag als ontbijt eet. Vanuit een handjevol rijst heb je zomaar een bord vol, zo te zien, en nog heerlijk warm en rokend ook.

En, met een beetje suiker of kruiden erbij is het vast een lekkere prepsnack?
Luxe en spectakel op een SC, onder de brug en op het noodkacheltje!😉

Het "ambachtelijke" ervan is wellicht een leuke afwisseling, en ik denk dat je zo ook eens een enkele portie van iets kunt "garen" en tegelijk brandstof besparen. Met wat handigheid, hang je het zo boven een houtvuurtje of een brandende autoband! En zoals gepofte regenworm en krekel uit dit keteltje komt, heeft het vast nooit eerder gesmaakt!

Misschien is het ook geschikt om "koffie te branden" uit de een of andere wortel of granen, en kan het dus ook nuttig zijn voor andere zaken?

Wat vinden jullie ervan, en wie heeft er wellicht ervaring mee en heeft alle vingers nog?

Lijkt mij een prima ding voor jou om eens te kijken wat je ermee kunt en of het werkt. Wel filmpje maken van zowel de producttest als de behandeling in het ziekenhuis :clown: 😂

ps, heb je te veel vrije tijd?
Mijn hoogtezongebruinde droomtorso wil je vast niet op film, dat zou echt te confronterend worden @phtvs .😉

Haha, voor vrije tijd moet je toch even een ander vragen. Ik kan er echt geen minuut van missen!😂

Het is niet om een ander zo'n ding aan te praten, maar echte interesse. Mij lijkt het een goed doordacht hogedrukpannetje. Dat het er high-tech steampunk uit ziet, is geinig. Voor zover ik zie, is het in China een gebruikelijk kookattribuut, waarin ik iemand zelfs vlees zie garen. Omdat het onder hoge druk werkt, spaart het waarschijnlijk veel energie en dat is niet slecht in crisistijden. Bovendien kan het zo mee in de bug-in-bug-out-edc-rampenkoffer, naast het zwaailicht en de schoenlepel. Ik kan er ook niets aan doen dat ik al die voordelen zie. Niet iedereen kan perfect zijn, sorry!😁

Ik peins er nog over, en wellicht probeer ik zo'n ding uit. Tja, wat moet ik anders, nu zelfs de chefetage de uitdaging niet aandurft, en dat terwijl het de mede preppers enorm interesseert!

Zoals een snelkookpan en de duurdere rijstkokers? Explosiekoken klinkt dan wel beter.
Dat is helemaal des-preps, dat vind ik ook @marzman . We zijn toch zeker geen (niet allemaal) doetjes?!

Detonatieprakken, explosiekoken, inslagprikken, guillotinesnijden en loopbandlepelen, that's the way to go!😁
Het nieuwe elan!

Laatst bewerkt:
Ik zie het filmpje en vraag me af op welke snelheid die Chinees het afspeelt. Want met zo'n vlammetje zal het wel even duren voor de druk hoog genoeg opgelopen is en je karbonaadje gaar is. Maar ik kijk serieus uit naar je bevindingen :lol:
Ik las ergens iets van opwarmtijden van maximaal 8 en 20 minuten @phtvs . Of en in hoeverre daarmee kooktijden bedoeld werden is mij niet duidelijk, maar ik krijg dat nog wel boven water. Wellicht maximaal 20 minuten opwarmen en maximaal 8 minuten koken (na opgewarmd)? Bij hoge temperatuur en druk kan iets snel gaan, en de werkelijke tijden liggen vast onder die maxima, maar zullen verschillen net naar gelang wat er in gaat.

Naschrift: deze tekst vond ik...
"When the popcorn machine of the popcorn machine heats the pot, the cold pot warm-up time should not exceed 20 minutes, and the single pot warm-up time should not exceed 8 minutes. If during the operation of the popcorn maker the machine smells fragrant or mushy, this proves that there has been an air leak. So be sure to open the jar in time to avoid overheating."

Ik las ergens iets van opwarmtijden van maximaal 8 en 20 minuten @phtvs . Of en in hoeverre daarmee kooktijden bedoeld werden is mij niet duidelijk, maar ik krijg dat nog wel boven water. Wellicht maximaal 20 minuten opwarmen en maximaal 8 minuten koken (na opgewarmd)? Bij hoge temperatuur en druk kan iets snel gaan, en de werkelijke tijden liggen vast onder die maxima, maar zullen verschillen net naar gelang wat er in gaat.

Stirling motortje eraan voor het draaien

Terug
Bovenaan