@Tom ik heb even gewacht met hierop te reageren om te zien hoeveel mensen er op zouden reageren ,
en helaas dus erg weinig
Ik vind het zeker belangrijk dat je zelf dingen moet kunnen maken ,
maar ik denk dat je voorbeeld een beetje ongelukkig is gekozen .Ik vermoed dat men denkt
wat moet iemand met een houten lepel of een Hoko mes . Dat het eigenlijk meer gaat om ervaring
te hebben met het omgaan met gereedschap en materialen , creativiteit en improvisatie staat men niet bij stil
Ik stam uit wat andere tijd
en wij moesten vroeger op de ambachtschool zelf ons gereedschap maken ,
een ijzerzaag en babyzaag ,bankschroef ,blokhaak ed en dat was erg leerzaam
Wat betreft dingen zelf kunnen maken bij een shtf en daarbij denk ik dan meer aan dat wij niet zozeer
bossen ed hebben , maar dat de meeste mensen in een stad of stedelijk gebied wonen en dat zaken als
zelf iets kunnen maken van oude blik( ken bussen) of hout of plastic , dingen kunnen repareren ,
kunnen breien of handwerken als kleding herstellen of solderen (zowel bedrading als metalen voorwerpen ed )
inderdaad een heel groot voordeel is in een overlevingssituatie .
Als je oefent met dit soort dingen ,dan leer je snel dat je creatief moet denken ,goed
moet kunnen improviseren en kennis van gereedschappen en materialen eigenlijk een ''must '' is .
Dingen hoeven er niet gelikt uit te zien ,als ze maar werken daar gaat het om .
Ik weet dat er hier mensen op het forum zijn die dingen zelf maken en repareren , maar ik hoop dat
degene die niet zo van dit soort dingen doen er eens over nadenken ,en nee je hoeft niet alles te kunnen .
En nee het is niet beledigend bedoelt ! maar ik hoop enkel dat u er eens over nadenkt
gr will