Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Gefeliciteerd met je oogst.
Maar het lijkt erop dat je de aardappels gewassen hebt? Voor de bewaarbaarheid is het beter om dit niet te doen, pas als je ze gaat gebruiken. De aanhangende aarde gewoon laten drogen.
@Jannes mooie oogst :thumbsup:
Misschien is dit een oplossing? Kan alleen voor aardappels of met verschillende groenten en kruiden. Je hebt maar een klein oppervlakte nodig.
@Lai Bij aardappels in zak/ton/autobanden (bij de banden leg je er steeds een extra band op en vul je bij met aarde tot je een toren hebt) etc methode is het de bedoeling dat je laag begint. Aardappels dus in laagje aarde onder in de (opgerolde) zak. Als de aardappels uit gaan lopen en het groen zich laat zien is het de bedoeling dat je er steeds weer een laag aarde opgooit tot de bovenste puntjes van het groen. De planten groeien steeds verder naar boven (dat is de bedoeling, dus niet naar de zijkant) en hebben dan in de zak (etc) heel veel ruimte om aardappels aan te maken over de gehele lengte van de stengels. Het aanvullen doe je tot de zak/ton vol is. Op deze manier zorg je dus voor aanmaak van veel aardappels in de hele zak. Net als bij tomaten zullen de stengels in de aarde wortels aanmaken waar weer aardappelgroei zal plaatsvinden.
De vulmiddelen waarvan autobanden gemaakt worden, dus die naast de ubber er in zitten, logen uit.
Lijkt me niet gezond.
Wel apart dat er mensen hier zich druk maken over spul in plastic maar dat gaat ook op voor autobanden.
@Lai Bij aardappels in zak/ton/autobanden (bij de banden leg je er steeds een extra band op en vul je bij met aarde tot je een toren hebt) etc methode is het de bedoeling dat je laag begint. Aardappels dus in laagje aarde onder in de (opgerolde) zak. Als de aardappels uit gaan lopen en het groen zich laat zien is het de bedoeling dat je er steeds weer een laag aarde opgooit tot de bovenste puntjes van het groen. De planten groeien steeds verder naar boven (dat is de bedoeling, dus niet naar de zijkant) en hebben dan in de zak (etc) heel veel ruimte om aardappels aan te maken over de gehele lengte van de stengels. Het aanvullen doe je tot de zak/ton vol is. Op deze manier zorg je dus voor aanmaak van veel aardappels in de hele zak. Net als bij tomaten zullen de stengels in de aarde wortels aanmaken waar weer aardappelgroei zal plaatsvinden.
De versie van de heren van het filmpje heeft ook onderaan gaten waardoor dit proces niet zal plaatsvinden.
Tuurlijk werken andere potten. bakken en zakken etc ook voor een oogstje. De aardappel doet niet graaag moeilijk. Maar van aardappels wil je graag veel oogst lijkt me en dan is bovenstaande zakken/bakken/tonnen/banden methode erg geschikt. Mits je wel genoeg water blijft geven in droge tijden.
En omdat je het in een Aardappeltopic plaatst als aan te raden kweekmethode dacht ik toch even mee te geven dat dat niet de meest geschikte is.
Voor aardbeien/kruiden etc lijkt het me een erg leuk systeem. Maar daar waren ook al heel veel versies van bekend. Het leuke van de heren is dat ze het keukenafval composteren en het wormengebeuren er bijgevoegd hebben.
Leuk om zelf na te maken want er zal wel een lekker kostenplaatje aan hangen.
Nee, ik heb het niet over de traditionele manier van aanaarden. Het ging over het kweken van aardappels in zakken/tonnen etc.Je hebt het over het aanaarden van aardappels.