• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Aida CS 100 Petroleum Pressgas Kocher

Erny

Last (wo)man standing
Wat stond er dan nu weer zomaar bij de heg? (Op ons volkstuincomplex recyclen we van alles door het voor de heg te leggen zodat anderen het mee kunnen nemen.)
Een oranje blik met daarin iets wat eruitzag als een brander. Snel meegenomen dus. (Die olielamp had ik een eerder keer al eens opgepikt, chinamodel maar doet het wel.)

IMG_5338.JPG

Daarna goed bekeken wat er nou eigenlijk inzat. Wat stof eraf gepoetst en onderdeeltjes in elkaar gezet.
Lijkt compleet te zijn, inclusief de gereedschapjes en een heel oud doosje lucifers... te oud.

IMG_5337.JPG

IMG_5336.JPG

Wat een grappig ding. En waar is dat ene ding nou voor... ? Die kan je eruit trekken... eerst dacht ik dat het een soort peilstokje was, daarna dacht ik dat je er misschien druk mee kon genereren? Zoals bij een plantenspuit...
Zat geen gebruiksaanwijzing bij dus ik kreeg het ding natuurlijk niet aan de praat en dacht dat het wel defect zou zijn.

Thuis aangekomen dus maar eens opgezocht en gevonden. :)
En wel op deze pagina:
http://www.petromax.nl/Aida.html
Er is zelfs een gebruiksaanwijzing! :thumbsup:
http://www.petromax.nl/AIDA/AIDA_100_manual.pdf

En na het lezen daarvan ga ik toch nog een tweede poging tot ontsteking doen. Dat met die spiritus in dat bakje was ik zelf natuurlijk niet opgekomen.

Kan ik in plaats van " heldere petroleum" ook gewoon die Jumbo (Farmlight?) lampolie nemen? @petroman En wat is de nederlandse naam voor dit ding?

Laatst bewerkt:
@Erny, kijk dat zet nou niemand bij mijn heg neer ...
Mooie aanwinst, zeker qua merk en ook het blik ziet er goed uit.
(een zekere jaloezie komt omhoog ...)

Ik denk dat jumbo's lampenolie wel zal werken.
Haal de pomp met het leertje er eens helemaal uit en maak het leertje dan soepel met wat vaseline. Even masseren.
Monteer het weer en test of het ventiel onder in de pompbuis goed werkt. Het zou een prrffft geluid moeten maken als de lucht langs het ventiel geperst wordt
Vuldop eraf en even spieken of de tank schoon is. Zal wel want met zo'n goed blik en compleet heeft de vorige eigenaar er goed voor gezorgd.

Op je 2e foto zie ik dat de beschermdop (met die grote snede er in) op de vuldop zit. Deze hoort in gedemonteerde staat op de midden aansluiting te zitten.

Handleiding heb je dus voor de rest is de werking duidelijk denk ik.
Waarschuwing : stel er gaat iets fout, vlammen overal en nergens, laat dan de druk er af door dat kleine sleuteltje op de vulopening.

Ene plaats foto's en succes !

Maak me helemaal blij en maak de poten, ring en windkap even schoon en spuit er twee lagen gamma ovenlak zwart op. Dan blijft de roest wat langer weg en de ovenlak kan tegen de temperatuur.
o ja, print de handleiding en stop die er bij in.

Have fun en warmte.
NL naam er er niet echt: kooktoestel op petroleum.
Primus is een merknaam en ook vaak gebruikt.

Ik ben ook een beetje jaloers. Mooie brander en in origineel blik. Veel plezier er mee.

• Leuk
Waarderingen: Erny
Ik ben niet jaloers , ik kan het goed aanzien / verwerken dat iemand een mooie brander heeft die ik niet heb :fluit::fluit::fluit:
Gewoon Prachtig dat ding .
We doen net als bij " Kunst en Kitch " ik taxeer het op 35 euro en ik betaal u na afloop van de opname in het steegje 25 euro :oops:

Geniet ervan en zet het als het mooi functioneerd bij de Prep uitrusting ;)

We doen net als bij " Kunst en Kitch " ik taxeer het op 35 euro en ik betaal u na afloop van de opname in het steegje 25 euro :oops:

Als ingehuurde deskundige mag ik dan zeggen: "Deze zeldzaam goede brander is zeker 100 euro waard.
Als het op de vrije markt aangeboden zou worden brengt het zeker 50 euro op."

Als ingehuurde deskundige mag ik dan zeggen: "Deze zeldzaam goede brander is zeker 100 euro waard.
Als het op de vrije markt aangeboden zou worden brengt het zeker 50 euro op."

Zoiets ja ;)
Prachtige dingen zijn het als ze werken :rolleyes:

• Leuk
Waarderingen: Erny
En dat laatste moeten we dus nog bezien...
Het pompje maakt nu iig nog geen pffffft geluid bijvoorbeeld. ;)

Hoe oud zal ie ongeveer zijn?

Heb net degene gesproken die hem bij de heg heeft gezet. Het blik stond in de schuur, al jaren ongebruikt. En toen ik begon te beschrijven wat de aansteekprocedure ongeveer was had hij ook echt geen enkele spijt dat hij hem had weggedaan. :cool:

@Erny leuk ding, aansteek instructies:

-zet ventiel open (geen druk in tank)
-vul het schoteltje onder de brander met iets makkelijk brandbaars (wasbezine, spiritus, ethanol) en steek het aan. (dit verwarmt de branderkop voor vergassing van petroleum - "primen")
-als het schoteltje bijna uitgebrand is sluit je het ventiel en geeft het pompje een paar pompjes, 5 a 10 of zo
-er ontsnapt nu vergaste petroleum uit de branderkop, dit steek je aan (soms gaat het al vanzelf aan door het brandende schoteltje)
-voor een sterkere vlam pomp je de druk op, om vlam te verlagen (sudderen) draai je subtiel het ventiel open en laat druk ontsnappen.

Doe dit in ieder geval de eerste paar keren buiten zodat je het apparaat leert kennen. Het zal ook jou waarschijnlijk meerdere keren gebeuren dat er vlammen van 30+ centimeter uit de brander komen, meestal een indicatie dat de brander kop nog niet heet genoeg is maar kan ook indicatie zijn dat de sproeier versleten is. Voor het goede moet je voor het aansteken de sproeier even doorprikken met een dunne naald (de prikker heb je erbij zie ik), dit dien je regelmatig te doen. Bij opnieuw voorverwarmen (primen) volg je dezelfde procedure, kijk wel uit dat het pannetje nog erg heet kan zijn dus kijk uit met daar te snel weer iets brandbaars in te gieten.

uitstekende uitleg van @AWOL (hoewel ik een hekel heb aan de engelse ziekte). @Erny, doe het allemaal met het toestel op een tafel of zo.
Op de grond, hangt je gezicht, haren etc. boven het apparaat (geld ook voor lampen) als er dan 30-40cm lange vlammen uitkomen heb je een uitdaging.
Met toestel op tafel zit/sta je meer aan de zijkant.

Ene maak foto's :lol:

Het pallettafeltje waarop ook de foto's zijn gemaakt staat buiten. Daarop zal ik verder testen.
En de waarschuwing van de steekvlam is wel prettig, is dat geen verrassing als dat gebeurt. ;)
De vertaling is ook prettig, hoewel mn Engels en Duits goed genoeg zijn is dit onderwerp wel erg specifiek.

Nog een tip van algemene aard: het aantal keren voorverwarmen, schaaltje vullen, is sterk afhankelijk van de temperatuur van de petroleum.
Klinkt logish maar je denkt er niet zo snel aan dat de kelder/schuur/opslag een stuk kouder kan zijn dan je werk omgeving. En 2x vullen is zeker de eerste keer niet onverstandig.
Wel voorzichtig doen ivm nog brandende 1e vulling.

Terug
Bovenaan