• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Autotechniek

Charlie

Elementary prepper
Ik heb nooit eerder echt de behoefte gehad om zelf aan een auto te sleutelen. Dat wordt al gauw ingewikkeld en vereist een hoop kennis en kunde.
Maar tijden veranderen (razendsnel) en do it yourself is een steeds vaker terugkerend onderwerp. Zeker op een forum als dit.
Nu wij ons stadsautootje hebben ingeruild voor een Pajero Pinin (een echte 4x4 met locked differential, hoge en lage giering), voel ik de behoefte opkomen die auto ook zelf te gaan onderhouden. En dat is best een stap, want waar moet je beginnen?

Ik ben begonnen met het zoeken naar een werkplaats handboek voor de Pajero. Dat is al een hele toer, want er is een handboek te vinden voor elk type, elke uitvoering en bouwjaar. Maar aan de hand van het chassisnummer kun je ver komen. Deze boeken (of liever pdf-bestanden) zijn meestal wel Engelstalig.

Verder sta ik op het punt een OBD2 diagnose tool aan te schaffen. Dit apparaat is toepasbaar op alle benzine auto's van na 2001 en alle diesel auto's van na 2004. De tool herkent 11.000 foutcodes, geeft automatische detectie van het voertuig en de fouten, met Nederlandse handleiding, enz. enz.

Daarnaast heb ik nog een Nederlandstalig forum ontdekt waar professionals zowel als amateurs hulp kunnen zoeken bij problemen met hun auto. Dit is ProblemCar.nl, werkelijk een uitgebreid forum met problemen van alle automerken sinds 2006.

Of ik al aan het sleutelen ben? Nee... dat nog niet, we moeten eerst nog even verkassen. o_O

Charlie
 
Goed werk @Charlie .. zelf doen is altijd beter.. overigens schijnt @tom666 veel technisch vernuft in huis te hebben... Soms zijn kennissen handiger dan kennis...
Maarre gaan jullie verkassen?

Groets Hans
 
Ik zou niet 123 een diagnose tool kopen.
Wij hebben een passat en die gaat af en toe naar een lid van het passat forum. Als ik zie wat die dan met de juiste software en laptop kunnen programmeren. Dan ga ik daar niet meer aan beginnen. Dingen waarvan de dealer zegt: kan niet.
Kijk eens of er een pajero forum is. En lees je daar in.
Zo diagnose tool is leuk maar koop dan zo'n ding van 10 euro met bluetooth voor op je foon. Kan je zien wat je motor presteert.
$_84.JPG

Voor instellingen etc. heb je prof. software nodig van een paar euries.
 
Alscje zelf wilt gaan sleutelen zou ik eerst beginnen met onderhoud zelf doen. Je leert je auto kennen en meteen leer je wat basis afstellingen.

Bij veel autos kan je vaak de fout codes zelf oproepen in de km display.
Je kan daarmee makkelijk op het internet vinden wat die betekenen.
Maar hou wel rekening dat die foutcodes alleen voor een aantal electronische onderdelen geldt. Je zal er echt niet alles mee vinden.
 
Je hebt van die diagnose bakkies (liever gezegd slechts een interface) die je aan je laptop koppelt. Dan is het een kwestie van de juiste software voor je auto vinden. Die schijnt te koop te zijn, maar ook wel gratis te vinden. Gelukkig zal de Pajero niet vol zitten met sensors zoals de laatste modellen van de luxe merken.
 
Vroeger hield ik mij ook bezig met zelf het onderhoud te doen . Ik ben er mee gestopt door tijd gebrek . Nu zou ik het terug kunnen doen heb wat meer tijd . Denk ik .
 
Uiteraard begint het met gewoon onderhoud, olie verversen, bougies verschonen of vervangen, filters vervangen, remschoenen etc. En de tool die ik op het oog heb, is maar 70 euro, dat is te overzien. Kan op praktisch elke auto aangesloten worden, mits je de stekker kunt vinden. Een smartphone heb ik niet en wil ik ook niet, dus de optie van een bluetooth zender valt al af.
Soms pakt de startmotor niet in één keer. Je hoort wel kilikken onder de kap, maar geen startmotor. Ik zat dus al te denken om een gereviseerde startmotor te bestellen. Lees ik onlangs dat er nog een ignition switch tussen zit, die dat probleem ook kan veroorzaken.

Er zijn inderdaad (veelal) engelstalige pajero clubs en dus dus Problemcar.nl waar je een hoop kunt vinden en vragen.
 
Goed werk @Charlie .. zelf doen is altijd beter.. overigens schijnt @tom666 veel technisch vernuft in huis te hebben... Soms zijn kennissen handiger dan kennis...
Maarre gaan jullie verkassen?

Groets Hans

Ja Wiskers, we verkassen dieper het binneland in, weg van de hectiek naar een kleiner huis en meer grond.
 
@Charlie mbt de startmotor, die worden bij ons in de buurt gereviseerd door DEZE bv goede kwaliteit en redelijke prijs.. (geen internet dus telefoon.. 0215-213133) en anders zal in je buurt wel een soortgelijk bedrijf zijn.. Meestal komt de bendix van de startmotor niet uit.. is te verhelpen maar een gereviseerde is sneller...
 
Fora zijn leuk maar wat doe je met SHTF?
Zullen fora nog draaien?
Handboeken heb je meer aan en ga eens naar kleine garages toe waar je mee kunt kijken als ze met je auto bezig zijn.
 
Start solenoïde even uiteraard halen en schoonmaken. Eventueel afstellen van de contacten en deze opschuren.
Resultaat is vaak prima, maar van kortere duur (over een half jaar sta je weer) Laten reviseren of een nieuwe is de oplossing!
 
Misschien nog een tip, snor dit boekje op bij de kringloop, rommelmarkt, marktplaats. Heel handig en super compact naslag werkje voor als je meer van techniek in auto's wil weten. De Nanostriker ligt ernaast voor een idee v/h formaat

2016_01_04_11_05_45.jpg
 
Koop een oude 4 takt brommer en ga daar aan sleutelen.

Als je deze compleet uit elkaar haalt en weer werkend in elkaar krijgt dan heb je een hele goede basis kennis.
Het maakt niet veel uit of het 2 of 4 wielen heeft. De techniek erachter is het zelfde.

Er is wel enig verschil tussen 2 takt, 4 takt en diesel motoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Dank heren, voor de tips. Dat autotechnisch zakboekje, daar ga ik zeker naar op zoek.
Het start probleem blijkt niet bij de startmotor te liggen, maar aan het contactslot. Als je de sleutel goed in het contact drukt, start ze gelijk.
 
Zou kunnen liggen aan de contactrol. Dat is het contact wat je via de sleutel bedient. Deze kan versleten of doorgebranden contractjes hebben. Soms kun je alleen de contactrol vervangen, anders het gehele contactslot.
 
Terug
Bovenaan