Flos
SHTF Expert
In het kader van zelfredzaamheid en het succes van mijn vorig stukje gerookt spek waag ik mij nu aan 4 verschillende varianten van spek. ( bacon )
Op 3 feb heb ik 2 stukken vers spek gekocht met de bedoeling ze te pekelen en ze daarna te drogen.
Maar. De stukken spek waren te groot om in mijn in voorraad hebbende vacuüm zakken te stoppen. Dus ik heb er een stuk vanaf gesneden.
Zo heb ik nu vier stukken.
De 2 grote stukken heb ik vacuüm getrokken met een pekel van zout en kruiden.
De 2 kleine stukken heb ik in een gewone zelfsluitende plastic zak gedaan met een pekel van zout suiker en kruiden.
Vandaag was dat tien dagen geleden.
De grote stukken heb ik uit de pekel gehaald af geborsteld en afgespoeld met rode wijn. Om een speciaal smaakje te geven.
De kleine stukken heb ik na het afborstelen gewoon met water gespoeld.
Een van de kleine stukken heb ik ontdaan van de zwoerd.
Ik heb alle vier de stukken voorzien van een touwtje om op te kunnen hangen.
Een van de grote stukken heb ik rijkelijk in gewreven met zwarte peper.
Nu hangen de 4 stukken in mijn fermenteer kast op kamer temperatuur. Voor 48u daarna gaat de kast naar 10°
Het is de bedoeling om de twee grote stukken langzaam te laten drogen tot ze 25% van hun gewicht hebben verloren.
De 2 kleine stukken wil ik gaan roken een met en een zonder zwoerd.
Zo ga ik 4 verschillende soorten spek hebben.
Later komt het vervolg.
Op 3 feb heb ik 2 stukken vers spek gekocht met de bedoeling ze te pekelen en ze daarna te drogen.
Maar. De stukken spek waren te groot om in mijn in voorraad hebbende vacuüm zakken te stoppen. Dus ik heb er een stuk vanaf gesneden.
Zo heb ik nu vier stukken.
De 2 grote stukken heb ik vacuüm getrokken met een pekel van zout en kruiden.
De 2 kleine stukken heb ik in een gewone zelfsluitende plastic zak gedaan met een pekel van zout suiker en kruiden.
Vandaag was dat tien dagen geleden.
De grote stukken heb ik uit de pekel gehaald af geborsteld en afgespoeld met rode wijn. Om een speciaal smaakje te geven.
De kleine stukken heb ik na het afborstelen gewoon met water gespoeld.
Een van de kleine stukken heb ik ontdaan van de zwoerd.
Ik heb alle vier de stukken voorzien van een touwtje om op te kunnen hangen.
Een van de grote stukken heb ik rijkelijk in gewreven met zwarte peper.
Nu hangen de 4 stukken in mijn fermenteer kast op kamer temperatuur. Voor 48u daarna gaat de kast naar 10°
Het is de bedoeling om de twee grote stukken langzaam te laten drogen tot ze 25% van hun gewicht hebben verloren.
De 2 kleine stukken wil ik gaan roken een met en een zonder zwoerd.
Zo ga ik 4 verschillende soorten spek hebben.
Later komt het vervolg.