• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Belangrijke documenten verzamelen voor vluchtrugzak, uitprinten of op een usb stick

RST

Survivor
Ik zat te denken over het maken van een usb stick met belangrijke documenten en deze in de vluchtrugzak stoppen.
Nu de vraag, heb ik hierbij alle documenten die belangrijk zijn om bij je te hebben of ben ik nog iets vergeten?
Is het hebben van deze documenten op een stickje voldoende, of beter alles of misschien een aantal uitprinten?

Paspoort
Rijbewijs
Verzekering huis
Verzekering auto
Loonstrookje werk
Jaaropgave bank
Telefoonnummers familie/vrienden
Telefoonnummer werk
Medicijnlijst

Hoi RST , ik begrijp een aantal zaken ,maar waarom niet je originele rijbewijs en paspoort in de rugzak?
Waarom zou ik een loonstrookje en jaaropgave mee moeten nemen ?, ik zeg niet dat het niet oke is , maar ben gewoon benieuwd.

Groet Martin

Bedankt voor je reactoe @camino.

Rijbewijs en paspoort heb ik zeker altijd bij mij. Maar ik dacht eerder, een kopie er van kan geen kwaad.
Loonstrookje, jaaropgave had ik meer bedacht dat je dan zelf je papieren mee hebt over wat je verdiend/hebt gespaard, mocht je weer inzicht kunnen krijgen in je bankzaken na een oorlog of een grootschalige stroomuitval, dan kan je vergelijken of alles nog zo ongeveer klopt wat je op je rekening hebt staan, wat je bij je werkgever verdiend.
Geen idee of het handig is en of het er toe doet.
Als het niet noodzakelijk is, dan kan ik het beter weglaten natuurlijk.

Bedankt voor je reactoe @camino.

Rijbewijs en paspoort heb ik zeker altijd bij mij. Maar ik dacht eerder, een kopie er van kan geen kwaad.
Loonstrookje, jaaropgave had ik meer bedacht dat je dan zelf je papieren mee hebt over wat je verdiend/hebt gespaard, mocht je weer inzicht kunnen krijgen in je bankzaken na een oorlog of een grootschalige stroomuitval, dan kan je vergelijken of alles nog zo ongeveer klopt wat je op je rekening hebt staan, wat je bij je werkgever verdiend.
Geen idee of het handig is en of het er toe doet.
Als het niet noodzakelijk is, dan kan ik het beter weglaten natuurlijk.
Om heerlijk te zijn heb ik daar nooit aan gedacht en is het geen gek idee.

Meer is soms beter denk ik.

Bankzaken na een oorlog?
Volgen jullie het nieuws wel? In Syrië is de president weggejaagd. Wat wordt er geplunderd: de centrale bank. Als daar je spaargeld lag of digitaal je salaris, wat heb je dan nog nadat die bank is uitgebrand?
Een papiertje wat je VOOR de oorlog had. Leuk als souvenir maar meer niet.

• Leuk
Waarderingen: RST
Bankzaken na een oorlog?
Volgen jullie het nieuws wel? In Syrië is de president weggejaagd. Wat wordt er geplunderd: de centrale bank. Als daar je spaargeld lag of digitaal je salaris, wat heb je dan nog nadat die bank is uitgebrand?
Ik denk dat het overal anders kan gaan en je weet nooit.
Voor mij is het wel een goed idee, dus ik neem een kopietje mee.
Persoonlijk ben ik ook niet voor een bugout, maar ook daar zijn de meningen over verdeelt en ja , wie heeft het bij het rechte eind ??

Als je ze digitaal op een USB-stick meeneemt, raad ik aan om ze in een versleutelde VeraCrypt container te zetten met een goed wachtwoord. Een USB stick is immers snel verloren. Zeker in de stress van een crisis. En je wilt niet dat al je persoonsgegevens op straat komen te liggen.
https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html

Bedenk dat flash storage (USB sticks, SSD's, geheugenkaarten etc.) hun gegevens maar een paar jaar vasthouden zonder stroom. Dus het is geen overbodige luxe om de de data er elke twee jaar opnieuw op te zetten zodat het vers blijft. Data op een harde schijf blijft langer goed maar gaat kapot bij vallen en is veel te zwaar voor een vluchtrugzak.

Wat verder nog handig is: Vaccinatieboekje / inentingspapieren, scan zorgpas, scan rijbewijs, scan bankpas, scan verzekeringspolissen, scan diploma's. (Voor als je naar het buitenland vlucht en daar een nieuwe baan wilt gaan zoeken)

Ik denk dat je even moet gaan nadenken wat handig is om op een a4tje te printen en wat je digitaal gaat bewaren om mee te nemen.

Het beste is om alles wat je digitaal / onlinw hebt uit te printen en in een map te stoppen, maar dat maakt de map zo dik dat meenemen niet handig is dus zul je ook moeten kijken naar geprinte zaken die je wel graag mee wil nemen en de rest digitaal mee nemen.

Koopakte van je huis,
Hypotheek
Testament
Laatste wens (openen na mijn dood).
Overzicht van apparaten inclusief de aankoop bewijzen.
Uitdraai van je medische gegevens,
pensioen-overzicht,
Verzekeringen / contactpersonen
Obligaties / investeringen / kvk uittreksel

Het word dan wel een erg dikke map, maar als je alles inscanned is het prima mee tenemen op een: gebrand cd/dvdtje, usb stickje, sd-kaartje, ssd, of zet alles op een oude telefoon (helemaal handig), kan je het meteen openen en inkijken.
Het meeste heb je al digitaal, maar als dat echt wegvalt dan handig om het geprint te hebben.

Bankzaken na een oorlog?

Natuurlijk volg ik het nieuws.
IK ben van ver na de 2e wereldoorlog, heb zoiets van m'n leven nog nooit mee gemaakt, dus weet ook niet wat wel en niet kan.
DAarnaast niet specifiek enkel oorlog, ik gaf ook aan stroomstoring, is het daarvoor nuttig?
Het kan ook heel simpel je eigen afgebrande huis wezen. Heb je er dan wat aan?

Als je ze digitaal op een USB-stick meeneemt, raad ik aan om ze in een versleutelde VeraCrypt container te zetten met een goed wachtwoord. Een USB stick is immers snel verloren. Zeker in de stress van een crisis. En je wilt niet dat al je persoonsgegevens op straat komen te liggen.
https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html

Bedenk dat flash storage (USB sticks, SSD's, geheugenkaarten etc.) hun gegevens maar een paar jaar vasthouden zonder stroom. Dus het is geen overbodige luxe om de de data er elke twee jaar opnieuw op te zetten zodat het vers blijft. Data op een harde schijf blijft langer goed maar gaat kapot bij vallen en is veel te zwaar voor een vluchtrugzak.

Wat verder nog handig is: Vaccinatieboekje / inentingspapieren, scan zorgpas, scan rijbewijs, scan bankpas, scan verzekeringspolissen, scan diploma's. (Voor als je naar het buitenland vlucht en daar een nieuwe baan wilt gaan zoeken)
Ik ben wat dit soort dingen betreft wel digibeet hoor. Ik kan mij redden op het internet, mailtjes versturen, op een forum rondhangen, maar iets versleutelen zal me wel boven de pet gaan gok ik.

Dat een usb oid maar een paar jaar gegevens bewaard is voor mij nieuw. Dat wist ik niet. Bedankt dat je dit verteld.

Ook bedankt voor je verdere aanvulling.

Ik denk dat je even moet gaan nadenken wat handig is om op een a4tje te printen en wat je digitaal gaat bewaren om mee te nemen.

Het beste is om alles wat je digitaal / onlinw hebt uit te printen en in een map te stoppen, maar dat maakt de map zo dik dat meenemen niet handig is dus zul je ook moeten kijken naar geprinte zaken die je wel graag mee wil nemen en de rest digitaal mee nemen.

Koopakte van je huis,
Hypotheek
Testament
Laatste wens (openen na mijn dood).
Overzicht van apparaten inclusief de aankoop bewijzen.
Uitdraai van je medische gegevens,
pensioen-overzicht,
Verzekeringen / contactpersonen
Obligaties / investeringen / kvk uittreksel

Het word dan wel een erg dikke map, maar als je alles inscanned is het prima mee tenemen op een: gebrand cd/dvdtje, usb stickje, sd-kaartje, ssd, of zet alles op een oude telefoon (helemaal handig), kan je het meteen openen en inkijken.
Het meeste heb je al digitaal, maar als dat echt wegvalt dan handig om het geprint te hebben.

Bedankt voor je aanvulling.

Ook ik ben een van de grootste diabeten die hier rond hangen.
Mij gaat het zekers niet lukken dat op een usbstike te zetten.
Veel van de opgesomde formulieren neem ik dus niet mee. Omdat het bij mij in de papieren versie is.
Maar een foto van jou naasten dat kan soms wel handig zijn.

Veel van de opgesomde formulieren neem ik dus niet mee. Omdat het bij mij in de papieren versie is.

Op een usb stick iets zetten, dat lukt mij wel. Maar dat dan ook nog dusdanig beveiligen dat wordt 'm denk ik niet.

Foto's van mijn naasten staan op mijn telefoon en ik heb dat nog op een usbstick staan.
Maar eentje uitprinten en insealen zou ook nog wel een mooi idee zijn.

Copy van rijbewijs, etc. kan iemand anders ook wat mee.
Lijstje nummers kan wel handig zijn en past op papiertje maat creditcard (lamineren). Nummers verzekeringspolis + bijbehorende telefoonnummers & nummers rijbewijs, paspoort, etc.

Op een usb stick iets zetten, dat lukt mij wel. Maar dat dan ook nog dusdanig beveiligen dat wordt 'm denk ik niet.

Foto's van mijn naasten staan op mijn telefoon en ik heb dat nog op een usbstick staan.

Je kan alles in een .zip zetten met een wachtwoord, kan met windowd of met bijvoorbeeld 7zip Natuurlijk valt dat te cracken.

Maar de kans is groter dat men het gewoon weggooid en er iets anders neerzet.
Vooral als het in de map "vakantie zomer 1981" staat.

Je kan alles in een .zip zetten met een wachtwoord, kan met windowd of met bijvoorbeeld Natuurlijk valt dat te cracken.

Maar de kans is groter dat men het gewoon weggooid en er iets anders neerzet.
Vooral als het in de map "vakantie zomer 1981" staat.

Flos, voor mensen die niet zo digitaal vaardig zijn, is kopiëren of uitprinten ook een prima idee.
Wel veilig bewaren, maar dat snapt ook een digibeet wel.

Ik zou bij belangrijke deocumenten de 3 2 1 regel hanteren, De 3-2-1 back-upregel stelt dat u ten minste drie kopieën van uw gegevens moet hebben; twee van de back-ups moeten worden opgeslagen op verschillende soorten media, en ten minste één back-up moet offsite of in de cloud worden opgeslagen.

• Leuk
Waarderingen: RST
Ik zou bij belangrijke deocumenten de 3 2 1 regel hanteren, De 3-2-1 back-upregel stelt dat u ten minste drie kopieën van uw gegevens moet hebben; twee van de back-ups moeten worden opgeslagen op verschillende soorten media, en ten minste één back-up moet offsite of in de cloud worden opgeslagen.

Dat gaat me net iets te ver.
Daarnaast heb ik niks met een cloud of een offsite ofzoiets, dus dat gaat hier niet lukken.
Maar uiteraard bedankt voor je antwoord. Misschien heeft iemand anders hier wel wat aan.

Terug
Bovenaan