• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Beveiliging kastje of kap maken tegen accu (batterij) brand of explosie gevaar.

JJ&A

Prepper goeroe
Misschien wel een kleine uitvinding.
Wat let jouw om het toe te passen???

Ik heb een oplaatbare batterij met symptomen van over verhitting, is dat echt een voor teken van brand of explosie gevaar???.

P1130753.JPG

Is het misschien handig een niet brandbare oplaatkastje, of kap te maken met daar in een lader, brand melder en verkoelende blower, waar je de batterijen in oplaad.

Ook handig als er snelle electronica in zit die de stroom uitschakelt bij oververhitting, voordat er rook, of vuur ontstaat.
Een kap met de electronica is ook over een te laden accu worden geplaatst, dat geeft even aardig wat mogelijkheden.
De te gebruiken electronica is vrij simpel en goed koop te maken.

De kast of kap is even een punt, waar maak je die van, asbest gebruiken we niet meer.

Een goed systeem zou wettelijk verplicht moeten zijn en hoeft niet eens duur te zijn.
De risico's van brand en explosies worden steeds grootschaliger door het vele gebruik.

Goed om stil te staan bij de risico’s van alle oplaadbare batterijen die inmiddels in een huishouden aanwezig zijn.

Het lijkt erop dat jouw batterij keurig gedaan heeft wat het hoort te doen indien deze defect raakt.
Rustig openbarsten zodat er geen druk ophoping ontstaat.

Batterijen of accu’s niet onbeheerd opladen, best op een plek waar ze geen schade zouden aanrichten indien ze heet zouden worden is denk de eerste en beste stap om te nemen.

Roepen om een wettelijke verplichting. Ik krijg altijd een soort jeuk als ik dat lees, net als personen die een aantal stappen meer doen dan wat wettelijk vereist is.

Je legt de verantwoording dan heel simpel bij de overheid, eigen verantwoording sterft dan langzaam uit.
Iets dat een prepper juist omarmt.

Terugkomend op de accu’s, een veilige locatie om te laden en op te bergen, in welke vorm dan ook is zonder meer een verstandige zaak.

Wij laden de meeste accu's in de schuur, waar niet te veel spullen staan en dan op de kale beton, en gaan vaak kijken hoe het er voor staat, maar daar ben ik niet helemaal tevreden over vandaar het idee van beveiliging.

Telefoons, tablets en laptop laad ik direct naast mij op een meter afstand.
Veel mensen nemen hun verantwoording niet meer en dan moeten andere burgers beschermt worden door maatregelen van de overheid of verzekeringen.
Branden komen te veel voor en Nl raakt steeds meer over bevolkt.

Goed om stil te staan bij de risico’s van alle oplaadbare batterijen die inmiddels in een huishouden aanwezig zijn.

Het lijkt erop dat jouw batterij keurig gedaan heeft wat het hoort te doen indien deze defect raakt.
Rustig openbarsten zodat er geen druk ophoping ontstaat.

Batterijen of accu’s niet onbeheerd opladen, best op een plek waar ze geen schade zouden aanrichten indien ze heet zouden worden is denk de eerste en beste stap om te nemen.

Roepen om een wettelijke verplichting. Ik krijg altijd een soort jeuk als ik dat lees, net als personen die een aantal stappen meer doen dan wat wettelijk vereist is.

Je legt de verantwoording dan heel simpel bij de overheid, eigen verantwoording sterft dan langzaam uit.
Iets dat een prepper juist omarmt.

Terugkomend op de accu’s, een veilige locatie om te laden en op te bergen, in welke vorm dan ook is zonder meer een verstandige zaak.

Voor onze locatie in de Filipijnen heb ik geen andere keuze dan mijn oplaadbare batterijen onbeheerd aan laders te hangen. Het alternatief is kapotte batterijen tegen de tijd dat we er weer terugkeren.
Wel heb ik de laders aan een tijdschakelklokje hangen, zodat ze per dag maximaal 2 uur bijgeladen worden.
Mochten ze desondanks toch in de fik gaan, dan zullen we een alternatief onderkomen moeten zoeken, want het huis is hoofdzakelijk uit hout opgetrokken.
Naar Filipijnse traditie is uiteraard niets verzekerd. Filipijnse roulette dus. Benieuwd wat we bij terugkeer aantreffen. :fluit:

Maar jullie denken er wel over na! 😉👍
En dan kan het verantwoord zijn omdat je het risico vermindert.

Heel anders dan bijvoorbeeld je tablet tussen de kussens van de bank o aan de oplader laten zitten.

Misschien wel een kleine uitvinding.
Wat let jouw om het toe te passen???

Ik heb een oplaatbare batterij met symptomen van over verhitting, is dat echt een voor teken van brand of explosie gevaar???.

Bekijk bijlage 28086

Is het misschien handig een niet brandbare oplaatkastje, of kap te maken met daar in een lader, brand melder en verkoelende blower, waar je de batterijen in oplaad.

Ook handig als er snelle electronica in zit die de stroom uitschakelt bij oververhitting, voordat er rook, of vuur ontstaat.
Een kap met de electronica is ook over een te laden accu worden geplaatst, dat geeft even aardig wat mogelijkheden.
De te gebruiken electronica is vrij simpel en goed koop te maken.

De kast of kap is even een punt, waar maak je die van, asbest gebruiken we niet meer.

Een goed systeem zou wettelijk verplicht moeten zijn en hoeft niet eens duur te zijn.
De risico's van brand en explosies worden steeds grootschaliger door het vele gebruik.
@JJ&A , jouw aandacht voor al het oplaadbare spul is wel op z'n plaats denk ik. Extra omkastingen lijken mij echter weinig zinvol, hinderen de koeling en een daarin opgenomen ventilator kan ook weer uitvallen en problemen veroorzaken.

Batterijen opladen op een veilige plek waar storing weinig kwaad kan zoals @PBear aangaf, dat lijkt mij voldoende. Maar om laadapparatuur niet onbeheerd achter te laten, dat gaat mij toch echt te ver.
Plaats het op een stenen of betonnen ondergrond zoals je al deed, op een niet te warme plek met wat ventilatie en ver van brandbaar spul, en dan kan er weinig fout gaan lijkt mij. Plaats er dan nog een rookmelder boven, en dan is het maximale wel gedaan denk ik.👍

Voor onze locatie in de Filipijnen heb ik geen andere keuze dan mijn oplaadbare batterijen onbeheerd aan laders te hangen. Het alternatief is kapotte batterijen tegen de tijd dat we er weer terugkeren.
Wel heb ik de laders aan een tijdschakelklokje hangen, zodat ze per dag maximaal 2 uur bijgeladen worden.
Mochten ze desondanks toch in de fik gaan, dan zullen we een alternatief onderkomen moeten zoeken, want het huis is hoofdzakelijk uit hout opgetrokken.
Naar Filipijnse traditie is uiteraard niets verzekerd. Filipijnse roulette dus. Benieuwd wat we bij terugkeer aantreffen. :fluit:
Weer een kleine uitvinding.

Dan moet je er zeker mee aan de slag gaan laat het er niet op aan komen.:shocked:

Beste @PBear mocht je geen zin hebben om het laadkastje of kap te maken, kan je ook dit doen.
Je bent aardig handig naar mijn idee, je kan een losse batterij houders kopen met snoertjes en stekkertjes, om daar mee een afstand te creëren tussen de lader ((zodat deze niet verbrand)) en de batterij houder waar je de oplaatbare batterijen in kan opladen.
Je metselt iets van stenen waar je de losse houder met de op te laden batterijen in kan doen, mocht een accu kapot gaan, blijft het accu brandje of explosie in het stenen bouwsel.

In plaats van de lader met een stekker contact te voorzien, kan je ook een batterij na maken met de contacten en daar de draad op aan te sluiten die naar je losse houder gaat, de namaak batterij met de contacten plaats je in de lader en je hebt een handige voorziening gemaakt.

@PBear , de laders hangen bij jou dan wel waar er tussen alle brandmelders in nog een plekje is, kan ik mij voorstellen?
Zoals je het beschrijft, klinkt het wel tamelijk spannend😉
Misschien is een omkasting bij jou dan toch niet slecht? Van metaal, beschermend tegen de zon en boven en onder open voor natuurlijke convectie-koeling? Wellicht gemaakt uit een metalen kist met scharnierende deur, met de onderkant tegen een wand bevestigd en (zo hangend) met tegen de onder-en bovenzijde openingen voor luchtstroming? Met wat steen- of glaswol tussen kist en wand, en een rookmelder bovenin? Houd je onderin "een lekbakje" voor onverhoopt druipende smurrie en rekening houdend met onverhoopte vlammen uit de ventilatieopeningen, dan red je het vast wel.
Samen met het volledig met metaalplaat beslaan van alle houten en bamboe delen van het huis natuurlijk😉

Als je langere tijd weg bent, houden de batterijen dan niet voldoende lading om oplaadbaar te blijven? Zou kurkdroog opslaan dan niet veel uitmaken, dus in een luchtdichte doos met silicagel? Vocht, zou bij jou weleens een hoofdoorzaak kunnen zijn voor ladingverlies in opslag?

Laatst bewerkt:
mocht een accu kapot gaan, blijft het accu brandje of explosie in het stenen bouwsel.
Oei @JJ&A , explosies, zo zie je maar weer dat de echte preppers rekening houden met het allerergste, zodat het in een SHTF situatie toch altijd mee gaat vallen. Explosieveilig', hebben we aan zo'n stenen bouwsel meteen een prima schuilplek😉
In plaats van de lader met een stekker contact te voorzien, kan je ook een batterij na maken met de contacten en daar de draad op aan te sluiten die naar je losse houder gaat, de namaak batterij met de contacten plaats je in de lader en je hebt een handige voorziening gemaakt.
@JJ&A , nu ben ik het even kwijt. Ik heb dus een namaakbatterij in de lader en daaraan de losse houder.
Stop ik batterijen in de houder dan kunnen die daar evengoed raar gaan doen, dus ook weer een namaakbatterij voor de houder met daaraan weer een houder met een namaakbatterij voor de volgende houder?😉

Nu kan zowel een lader als ook de batterij zelf raar gaan doen, dus gescheiden van elkaar vormen die twee risico's. Om die twee delinquenten bij elkaar te houden dat lijkt mij dan toch wel het allerbeste. Een lang snoer naar een lader-met-batterij ver weg, tegen de hut van de buurman bijvoorbeeld!?😁

@PBear , de laders hangen bij jou dan wel waar er tussen alle brandmelders in nog een plekje is, kan ik mij voorstellen?
Zoals je het beschrijft, klinkt het wel tamelijk spannend😉
Misschien is een omkasting bij jou dan toch niet slecht? Van metaal, beschermend tegen de zon en boven en onder open voor natuurlijke convectie-koeling? Wellicht gemaakt uit een metalen kist met scharnierende deur, met de onderkant tegen een wand bevestigd en (zo hangend) met tegen de onder-en bovenzijde openingen voor luchtstroming? Met wat steen- of glaswol tussen kist en wand, en een rookmelder bovenin? Houd je onderin "een lekbakje" voor onverhoopt druipende smurrie en rekening houdend met onverhoopte vlammen uit de ventilatieopeningen, dan red je het vast wel.
Samen met het volledig met metaalplaat beslaan van alle houten en bamboe delen van het huis natuurlijk😉

Als je langere tijd weg bent, houden de batterijen dan niet voldoende lading om oplaadbaar te blijven? Zou kurkdroog opslaan dan niet veel uitmaken, dus in een luchtdichte doos met silicagel? Vocht, zou bij jou weleens een hoofdoorzaak kunnen zijn voor ladingverlies in opslag?

Zover we nu kunnen voorzien, kan het 2 jaar duren, voordat we weer terug op ons Filipijnse honk zijn. Maar tijdens de Covid-19 uitbraak konden we er bijna 3 jaar niet op bezoek. Dat overleven die batterijen echt niet zonder bijladen.
Ze liggen nu op zolder, waar het droog blijft als het dak niet gaat lekken. Helaas had ik geen metalen doos beschikbaar waar laders en batterijen on passen, anders zou ik daar zeker voor gekozen hebben.

Een brandmelder heeft pas zin, als er iemand is, die op een melding kan reageren. Nu bezoekt een familielid van mijn Tropische Verrassing de locatie vrijwel dagelijks om de ganzen en honden te voeren, maar als er brand uibreekt is die waarschijnlijk te laat om nog iets te redden.

Wel is de stroomvoorziening voor de laders vrij zeker, omdat die uit de zonnestroom installatie gevoed wordt en automatisch omschakelt naar netvoeding als die het laat afweten. Hiermee voorzien we ook stroom voor een klein koelkastje, waarin bederfelijke waren opgeslagen kunnen worden, mocht ons famililid langer in ons huis willen verblijven.

Maar qua brandveiligheid blijft het een beetje spannend, al denk ik dat het gevaar van zelfontbrandende accu's nogal overschat wordt.

Zover we nu kunnen voorzien, kan het 2 jaar duren, voordat we weer terug op ons Filipijnse honk zijn.
@PBear , twee jaar? Ik wil niet weten wat jou weerhoudt om uit het tropische paradijs weg te blijven... Zijn het jouw SC's in Polen, of wellicht iets met een verjaringstermijn van twee jaren in de Filipijnen of zo? Nee, ik wil het niet weten😉
Maar tijdens de Covid-19 uitbraak konden we er bijna 3 jaar niet op bezoek. Dat overleven die batterijen echt niet zonder bijladen.
Ze liggen nu op zolder, waar het droog blijft als het dak niet gaat lekken. Helaas had ik geen metalen doos beschikbaar waar laders en batterijen on passen, anders zou ik daar zeker voor gekozen hebben.
Misschien is een blusvoorziening te bedenken. Stel, dat je ze op zolder in een metalen kuip legt, met een paar plastic waterflessen erboven? Slaan er ooit vlammen uit dan staat dat gehele boeltje snel in een waterbad. Nu gaat het bij batterijen wel om chemie, maar vlammen en de hitte raak je met dat water wel kwijt. De warmtecapaciteit van water is groot, en al helemaal bij een faseovergang, dus voordat die liters zijn weggekookt is het risico wel geweken.
Maar qua brandveiligheid blijft het een beetje spannend, al denk ik dat het gevaar van zelfontbrandende accu's nogal overschat wordt.
Ik dacht dat je meer het laden van kleiner spul bedoelde, 18650's en li-ion powerbanks en zo. Loodaccu's zullen geen gevaar opleveren, en de lifepo4 cellen van grotere thuisbatterijen die zijn kennelijk vanuit hun chemie al prima stabiel.
Waar ik mij nog enige zorgen over zou maken dat zijn eigenlijk alleen de kleinere cheepo ladertjes met batterijen van allerlei pluimage.

Ik denk als je de batterijlader op een niet brandbare plaats legt dat het gevaar wel meevalt? Het gaat inderdaad wel eens mis, ik heb ook al heel wat vervormde laptop en telefoonaccu's gehad.

Hetzelfde met je telefoon, niet opladen in je bed.

@PBear , twee jaar? Ik wil niet weten wat jou weerhoudt om uit het tropische paradijs weg te blijven... Zijn het jouw SC's in Polen, of wellicht iets met een verjaringstermijn van twee jaren in de Filipijnen of zo? Nee, ik wil het niet weten😉

Misschien is een blusvoorziening te bedenken. Stel, dat je ze op zolder in een metalen kuip legt, met een paar plastic waterflessen erboven? Slaan er ooit vlammen uit dan staat dat gehele boeltje snel in een waterbad. Nu gaat het bij batterijen wel om chemie, maar vlammen en de hitte raak je met dat water wel kwijt. De warmtecapaciteit van water is groot, en al helemaal bij een faseovergang, dus voordat die liters zijn weggekookt is het risico wel geweken.

Ik dacht dat je meer het laden van kleiner spul bedoelde, 18650's en li-ion powerbanks en zo. Loodaccu's zullen geen gevaar opleveren, en de lifepo4 cellen van grotere thuisbatterijen die zijn kennelijk vanuit hun chemie al prima stabiel.
Waar ik mij nog enige zorgen over zou maken dat zijn eigenlijk alleen de kleinere cheepo ladertjes met batterijen van allerlei pluimage.

Het gaat vooral om de oplaadbare batterijen/accu's van de boormachine, spuitpistool en tuingereedschap. Geen accu's met grote capaciteit. Alleen de zonnestroom installatie heeft 2 accu's van 100 Ah, maar dat zijn LiFePo4 accu's die een stuk veiliger zijn.

Dan maak ik me meer zorgen om de netverbinding van de buitenverlichting, die de elektricien heeft aangelegd zonder veiligheidschakelaar direct met het hoofdnet heeft verbonden. Dat zag ik helaas te kort voor ons vertrek, anders had ik dat zelf anders bedraad. Dan heb ik toch meer vertrouwen in mijn eigen kunde, zonder over de vereiste opleiding en papieren te beschikken.

Laatst bewerkt:
Ik denk als je de batterijlader op een niet brandbare plaats legt dat het gevaar wel meevalt? Het gaat inderdaad wel eens mis, ik heb ook al heel wat vervormde laptop en telefoonaccu's gehad.

Hetzelfde met je telefoon, niet opladen in je bed.

Haha nee daar moet je ook wat anders doen. :thumbup: 🤣
Ja ik bedoel natuurlijk slapen.

Terug
Bovenaan