Leuk en (straks) lekker,
@Tanfana !
Ik heb ook al enkele keren bier gemaakt, maar dat ging vanuit moutsiroop+suiker+gist+water. Zo vanuit mout direct moet ik toch ook eens proberen...
Vanuit moutsiroop (de moutstroop uit gehopte mout, dus het koken valt weg) gaat het ook prima en is sneller, maar jouw manier is wel ambachtelijker.
Voor de prep is het wel goed om te weten dat blikken (of vaak pakken) moutsiroop behoorlijk lang te bewaren zijn, en dan hebben we zelfs in een crisis comfortabel schuim in de mond in plaats van op de mond...
CanDirect is daarvoor een goede leverancier
https://www.candirect.eu/Malt-concentrates-liquid-unhopped
Tip: neem eventueel 0,5 liter beugelflessen uit Duitsland om het in te bottelen. Een kratje daarvan kost geen drol, het glas is redelijk dik en het zijn in ieder geval geen (fophoeveelheid) 0,3 liter flessen zoals hier in NL. Bier er in, een halve theelepel suiker er bij en even wat weken laten staan. Je hebt dan koolzuur in de fles vanuit die nagisting.
@joepmeloen heeft het over" steriel" zag ik: er is geen noodzaak om pannen, potten of flessen heet te steriliseren; je kunt alles en iedereen en de kat van de buren prima steriliseren met
Puro-oxi
"De milieuvriendelijke reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen.
Hoeft te worden nagespoeld Dankzij de actieve zuurstof is een hygiënische reiniging mogelijk in één behandeling met een korte contacttijd. Dosering : 4 g per liter warm tot heet water. Contacttijd : 3 - 5 minuten."
Dat Puro-Oxi is sowieso een prima item "voor de prep"!