• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijzondere brander

Roel

Mankinds only hope
Ik kwam op de koningsmarkt deze tegen. Ik heb nog nooit zoiets gezien.
Er ontbreekt het stelwieltje, maar dat is voorlopig niet erg, t ding wil nog niet op en neer.
Ik heb de lonten afgeknipt, een stukje omhoog getrokken met een tang en toen aangestoken.
Eerst branden de lonten flakkerend geel, maar na een minuut of twee is het net een fakkel.
Blijkbaar wordt de petroleum vergast en ontstaat een behoorlijk hete blauw vlam.
Gisteren bonen op gekookt en ik dacht even dat het een gasstel was, zo rap waren die aan de kook.

DSCF0867.JPG
DSCF0865.JPG
DSCF0866.JPG

He Roel,

Ik ken hem wel, ik heb er zelf ook een. Die van mij komt uit Azië.
Inderdaad verbluffend goed werkende brander. het principe berust op een volledige vergassing van de petroleum en daardoor een enorm hete blauwe vlam.
Iets dat de gloeikouslampen zoals die van Aladdin dat ook hebben.
Dus de brander is zo gemaakt dat er geen "licht" vlam ontstaat maar een "hete" vlam.

Mooie vondst !

Let wel op: die van mij heeft een redelijk grote tank zonder schroefdop dus bij verplaatsen van de barnder klotst de petroleum heen en weer en kan ook ontsnappen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat brengt mij op een idee, heb nog een brander met tank liggen van een oude petroleum kachel, compleet. Van een Valor 525.
Dus met een ombouw kun je ook zoiets maken. Maar doe ik niet de tank met brander kan ook worden overgenomen.
Voor een prikkie.

Ik vind het aardige van het ding dat het geen kous heeft. Het is allemaal massief spul en kan zo te zien tegen een stootje.
Aan deze zit aan een zijde een tuitje met een klepje om bij te vullen.
Ik heb ook nog niet uitgevonden hoe het spul uit elkaar kan, alles ziet er prima uit, niks geen roest of zo, maar draaien lukt niet.

DSCF0868.JPG

@Tom, dank voor het aanbod, maar ik heb zelf een Valor en kan dit zelf ook proberen...
Voorlopig beperk ik me maar even tot het uitvogelen van de mogelijkheden die deze brander biedt.

Het is precies hetzelfde principe, deze is van AGA. Ik heb op die van mij geen merk kunnen ontdekken.
AGA had zelfs een twee-pitter

aga.jpg
aga_fornuis_2.jpg

Grappig apart systeem, met meerdere ronde lonten. Nooit eerder gezien.
Met blauwe vlam heb je een betere verbranding dan met een gele, zoals bij een petroleumstelletje. Waarschijnlijk ook best handig als tent verwarming. :)

Voor de knutselaars: bij sommige kachels zoals bv zibro heb je boven de blauwe vlam(men) een metalen bol van gaas. Daardoor krijg je meer stralingswarmte.
Ter zijde:
Optimus had ook zo'n idee voor kooktoestellen. De vlam daarvan warmt een halve metalen bol op. En om het kompleet te maken: twee van de pootjes van het kooktoestel worden dan vervangen door pootjes van een reflectiescherm.
Zoiets krijg je dan.
images

• Leuk
Waarderingen: Ray
@Roel

Is de capaciteit ongeveer te vergelijken met een 4 pits petroleumstel?

@Tom, ik zou het je niet kunnen vertellen, mijn verzameling stelletjes stopt bij 3 pits. Dus een proef is ten enen male uitgesloten.

Terug
Bovenaan