• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Billy Can plastic locks

Kciroj

Elementary prepper
Mijn billy can 2 liter heeft plastic vergendelingen aan de zijkanten, zodat hij locked wanneer de hendel rechtop staat.

Best handig maar het plastic smelt uiteindelijk weg...

Heeft iemand daar een andere oplossing voor gevonden, of gewoon eraf halen en geen klemmetjes gebruiken?

Greetz,

14cm Zebra Billycan
Dat er geen tasje / hoesje bij zit, dat heb ik opgelost door van een oude slaapzak zak te verkleinen. Ik kijk meestal ook wel van hoe kan ik mijn gear minder gewicht / volume kan geven.

Benodigdheden die ik gebruik heb:
  • gevlochten staaldraad 2mm, te koop bij elke bouwmarkt.
  • twee klemmetjes, 2mm, ook in de bouwmarkt, hangen als het goed is bij de draad in het schap. (Ik had liever druk/pers klemmetjes gehad maar deze kon ik niet zo snel vinden)
  • ijzerzaag
  • moersleuteltje
  • zeer sterke schaar (of goede zijkniptang)

Neem de Billycan zo ter handen dat je de ijzerzaag op het popnageltje kan zetten waar, de originele hendel mee vast zit. Zet de ijzerzaag tussen popnagel uiteinde en hendel, helemaal aan de buitenkant. Er is net genoeg ruimte om te zagen.
Zaag vervolgens het popnageltje door of af. Dit gaat redelijk makkelijk.
Wanneer de popnageltjes door zijn hou je een mooi bevestigingspunt voor het draad over.
Ik heb +-71 cm draad gebruikt. Deze zet je vast met de klemmetjes. Zorg dat het draad netjes is doorgeknipt + dat de afzonderlijke mini draadjes, aan de uiteinden, in het klemmetje komen. Dit omdat ze anders vervelend kunnen doen met wondjes etc.

Wanneer je de goede lengte vind, dan kun je de draad door het hendel van de deksel halen, en ombuigen zodat deze zichzelf vastzet aan de zijkant.

upload_2016-1-7_7-1-27.jpegupload_2016-1-7_7-1-43.jpeg
upload_2016-1-7_7-2-1.jpegupload_2016-1-7_7-2-12.jpeg

Wat is het nut van jouw oplossing @Floshtf
Het lijkt of de alu hendel bij jou het deksel afklemt als deze omhoog staat, of is dat niet zo?

Nouja ze zijn er bijna afgesmolten, ik zie nu dat de recente billy can's gewoon geen klemmetje meer hebben. Ik vond het wel handig dat de hendel omhoog bleef staan en niet zo heet werd.
Ach, met m'n OXXA handschoenen kan ik het gewoon uit het vuur halen :)

Greetz,

Dat is daar niet aan gedacht had...Beste idee van 't forum! :)
Door schande achtergekomen (mijne waren ook al redelijk zwart en ik vond het zo stom dat ze er plastic klemmetjes op hadden gedaan, bleek het alleen voor het vervoer te zijn haha.)

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb pasgeleden twee van deze gekocht voor 3 Euro per stuk .
Het merk is Rostritt Stal Amsta en volledig RVS .
De binnen maat is 9,5 Cm en de hoogte 16 Cm .
Het gewicht is 456 Gram
Oerdegelijk en niets smelt weg . deksel klemt sluit zeer goed .
Deze keteltjes komen uit restaurant keukens hebben ze mij verteld .
Maar als ik googel dan krijg ik veel Zweedse Advertenties en word het omschreven als Melkkannetje . Zie Link onderaan van Afbeeldingen van Googel . Even scrollen tot je ze tegenkomt :)
Je hebt ze van 1 tot 5 Ltr .
Gezien het grote prijsverschil is dat het er naar speuren op markten en tweedehandswinkels waard ;)

https://www.google.nl/search?site=&tbm=isch&source=hp&biw=1600&bih=775&q=rostritt+stal+amsta&oq=rostritt+stal+amsta&gs_l=img.3...2521.9928.0.10419.19.7.0.12.0.0.208.952.0j6j1.7.0....0...1ac.1.64.img..13.6.839.-GEUkr62SNs#tbm=isch&q=rostfritt+stal+amsta&imgrc=g6NCIzuDy3kweM:

Billycan  (1).JPG Billycan  (2).JPG Billycan  (3).JPG

Wat is het nut van jouw oplossing @Floshtf
Het lijkt of de alu hendel bij jou het deksel afklemt als deze omhoog staat, of is dat niet zo?

Hendel is bij mij in totaal weg. Op de laatste foto staat de hendel los ter vergelijking met de draad. Dit is een optie stel je wil geen klemmetjes + hendel meer. Scheelt mij iets gewicht + pakruimte + de deksel blijft ook zijn plek.
Als je wel de klemmetjes + hendel wil zijn er weer andere oplossingen, zoals als genoemd worden. Het is maar net welke optie je prettig vind.

Laatst bewerkt:
Gisteren onze eigen Billy can ontvangen. En kan niet wachten om snel mijn eigen broodje te bakken.
Onderstaande video vond ik echt de moeite waard om te bekijken. Het lukt me niet om de link erin te krijgen, maar You tube:
ZEBRA pot dry baking a loaf of Bread in the camp oven on the firebox camp stove
Enjoy!

@Carina Voor toevoegen YT filmpjes: Klik op het Film icoontje rechts boven je berichtvenster - Media -.
Plak de gekopieerde YT url in het venster dat verschijnt en klik op Embed. Done. :cool:

Terug
Bovenaan