• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bitcoin binnen tien jaar niets meer waard

phtvs

Sysop
Admin

Winnaar Nobelprijs Economie waarschuwt: ‘Bitcoin binnen tien jaar niets meer waard’​

Fama waarschuwt ervoor dat Bitcoin ‘geen intrinsieke waarde heeft’ en dat het als transactiemiddel beperkt nut heeft, vooral omdat het inefficiënt is in vergelijking met traditionele betalingssystemen. In tegenstelling tot traditionele munten, die worden ondersteund door overheden en centrale banken, is Bitcoin alleen afhankelijk van de marktvraag. Hij waarschuwt dat als de vraag afneemt, de prijs tot nul kan dalen....... Zo’n soort ruilmiddel zou niet moeten overleven.” Hij zegt daar zelfs op te hopen. ,,Ik kan het niet voorspellen, ook niet wanneer, maar ik hoop dat Bitcoin ineenstort.
https://www.ad.nl/economie/winnaar-...n-binnen-tien-jaar-niets-meer-waard~ad35fee9/

Ik denk dat deze Bitcoin hater aan wensdenken doet...

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij zeker niet onmogelijk want de "waarde" is uitsluitend afkomstig vande hype die er rond de bitcoin is ontstaan.
Vergelijkbaar met https://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpenmanie

Maar ik ben geen goede deskundige op dit vlak. Toen je er nog 100 (of 1000 ?) voor een euro kon kopen vond ik het al helmaal niks. Had ik maar...... :mad:

Bitcoin ontleende in het begin natuurlijk ook zn waarde uit de anonimiteit, en de mogelijkheid om valuta over grenzen te krijgen zonder de banken wijzer te maken. Dat zal wel blijven, mogelijk wel met een efficiëntere en meer anonieme coin.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Ik denk dat de waarde van de bitcoin vooral zit in het feit dat overheden en banken het niet naar believen kunnen "bij printen" zoals dat met fiat valuta het geval is.

Wel denk ik dat die eigenschap ondermijnd wordt door de handel in bitcoin ETFs. Die Exchange Traded Funds kunnen namelijk wèl onbeperkt verkocht worden. Ze behoren weliswaar door bitcoins gedekt te worden, maar daar schuilt het risico van fractioneel bankieren in, zoals dat ook met goud en zilver ETFs gebeurt. Daar schijnt sprake te zijn dat er zo'n 100 ETF-claims zijn op iedere ounce goud, die als dekking voor de ETF claim in de kluizen ligt.

Een ander risico met bitcoin is, dat de koers erg gelijk op gaat met de aandelenkoersen, en dan met name de 7 grootste Tech fondsen.

Nu de VS dollar het einde van zijn levensduur aan het bereiken is (De VS staatsschuld is te groot om afgelost te worden) ligt een instorting ervan in het verschiet, gepaard gaande met economische depressie, waarbij waardepapier als aandelen en obligaties een groot deel van hun waarde zullen verliezen. Daar wordt naar alle wasrschijnlijkheid de bitcoin in meegezogen.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Terug
Bovenaan