• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bob klaar voor de START .

F

frans81

Gast
Paar jaar geleden had ik mijn Arwy Woodland Saracen compleet ingepakt klaar staan voor de Nood / Spoed wegwezen situatie .
28 Kgm zonder water en voedsel .
Gewoon gebaseerd op Hufterproof items .
Inmiddels alles bijgesteld in mijn Hoofd en door lichamelijk nog kunnen beperkingen haha . Valt gelukkig mee :D
Nu ga ik de inmiddels nieuw aangeschafte OD Saracen weer gedeeltelijk voorzien van een enigzins doordachte inhoud .
Vooral sterk verminderd kwa gewicht .
Twee dingen houd ik buiten de Rugzak en gaan pas op het laatst erin / erop .
Namelijk slaapmat en slaapzak .
Ik ben geen voorstander van het contineu opgerold laten van de selfinflatable mat en opgeprolt in de zak zitten van een slaapzak .
Ik wil zowiezo nog genoeg ruimte overhouden zodat ik nog noodzakelijke en gevonden spullen kan toevoegen tijdens een tocht naar ??
De Saracen heb ik verkozen door het zeer comfortabele gevoel met gewicht .
Mits goed op de heup en riemen goed afgesteld hou je een lange tocht goed vol . Ook door het bos en door oneffen terrein .
Van de week ga ik het ding voorzien met dat wat mij het beste lijkt en hier op dit moment voorhanden .
Ik verander net zolang tot ik met water onder de 20 Kg blijf .
Het zal een uitdaging worden .
Dit omdat ik te rijkelijk voorzien ben van teveel overbodig spul .
Lijstje plaats ik nog .
Omdat ik niet kon slapen loop ik vooruit op het gebeuren :lol:

Jeetje Frans, 28 kilo zonder water/voedsel? Ik moet er niet aan denken. Zelf kom ik al uit onder de 20 kilo inclusief water/voedsel en ook ik wil persee de slaapzak niet opgerold opbergen. Ik heb ook links en rechts lopen informeren hoe anderen dit deden. Inderdaad erbij leggen en alsnog even snel inpakken.
Een matje nemen die goed voor je ligt en ook nog opgerold kan blijven was voor mij ook een criteria bij het uitzoeken en helpt hierbij.
Ik ben benieuwd naar je voortgang in de reis naar een uitgebalanceerd geheel.

By the way: Maak je nog onderscheid tussen een zomer en winterBob?

Jeetje Frans, 28 kilo zonder water/voedsel? Ik moet er niet aan denken. Zelf kom ik al uit onder de 20 kilo inclusief water/voedsel en ook ik wil persee de slaapzak niet opgerold opbergen. Ik heb ook links en rechts lopen informeren hoe anderen dit deden. Inderdaad erbij leggen en alsnog even snel inpakken.
Een matje nemen die goed voor je ligt en ook nog opgerold kan blijven was voor mij ook een criteria bij het uitzoeken en helpt hierbij.
Ik ben benieuwd naar je voortgang in de reis naar een uitgebalanceerd geheel.

By the way: Maak je nog onderscheid tussen een zomer en winterBob?

Haha dat gewicht was in den beginne .
Op preppers.nl. vermelde ik dat .
Gelukkig leert men en wordt men bewust van .

Maar vooral ook lichamelijk zijn sommige dingen beter te laten .
Oa sjouwen met 30 plus .
Droom droom . Ben geen 25 meer
Het liefst wil ik naar een all in van 15 Kg .
Helaas is de Rugzak al 3. nog wat Kg .
Maar die doe ik niet weg .
Natuurlijk heb ik nog een 3 Daags pack staan . Gelukkig . Die is anders ingedeelt.
En bij lange niet te zwaar .
Men wordt wijzer met de jaren en dit vooral ook door het ter harte nemen van de Raad en tips van anderen .
In het begin denk je alles beter te weten .
Maar men wordt vlug wakker en beseft dat je eigenlijk nauwelijks iets weet ;)

Vroeger had ik ook een BOB klaar staan zelf an voor de naam was uitgevonden. Op mijn zolder staat er zelfs nog een. Neen geen rugzak maar een reis tas. In mijn busje hangt de 72u tas. Gewicht onbekend. Maar wat er zeker al jaren klaar staat is een aanhangertje. Eerst wat rommelig dan eens opgefrist. Dan het ding verkocht en een nieuwe samen gesteld. Met in mijn ogen alles er in wat ik en mijn gezin nodig kunnen hebben bij een bug out. Maar ja dan weegt hij ook 150kg te zwaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vroeger had ik ook een BOB klaar staan zelf an voor de naam was uitgevonden. Op mijn zolder staat er zelfs nog een. Neen geen rugzak maar een reis tas. In mijn busje hangt de 72u tas. Gewicht onbekend. Maar wat er zeker al jaren klaar staat is een aanhangertje. Eerst wat rommelig dan eens opgefrist. Dan het ding verkocht en een nieuwe samen gesteld. Met in mijn ogen alles er in wat ik en mijn gezin nodig kunnen hebben bij een bug out. Maar ja dan weegt hij ook 150kg te zwaar.

Ik heb geen Rijbewijs ;)
Dus leuke Hummer met kogelvrijglas en deuren en een aanhanger met daarop geschut zit er voor mij niet in
Dus de Benenwagen of tweewielige Hummer . :eek:

Deze heb ik nog wel voor de nood . Wielen zijn inmiddels Donker geverfd .
Kan ook wisselen met ander model wielen wanneer nodig ! Ook kunnen ze verplaats worden . Verder naar voren of achteren . Zie Link

prepkar1.jpg
20161205_134452.jpg

http://preppers.nl/forum/threads/9387-Ut-2000-Rescue-litter-aanpassing-Final

@frans81 in mijn loods staat al jaren een onafgewerkte fiets stoot trek kar dat moeten kunnen drijven en als boot dienst kunnen doen.
Ik heb namelijk meer ideeën dan zin om iets af te werken.
De kar is een beetje in verloedering gekomen na mijn ongeval in 2007. En sinds dien niet meer aan verder gewerkt.

@frans81 in mijn loods staat al jaren een onafgewerkte fiets stoot trek kar dat moeten kunnen drijven en als boot dienst kunnen doen.
Ik heb namelijk meer ideeën dan zin om iets af te werken.
De kar is een beetje in verloedering gekomen na mijn ongeval in 2007. En sinds dien niet meer aan verder gewerkt.

Wie weet krijgt jou project nog een doorstart !
Een mens in nood krijgt vaak de leukste invallen . En motivatie

Ik ben benieuwd welke spullen er allemaal in je bob komen. Ik ben ook bezig met zoiets. Ik heb een fatbike waar tassen op komen. Ik kan dus iets meer mee nemen en ik hoef het spul niet te dragen , dat doet de fiets voor me.

Maar neem je behalve voedsel ook water mee ? Alleen een waterfilter en een bidon is ook goed toch ?

Ik heb geen Rijbewijs ;)
Dus leuke Hummer met kogelvrijglas en deuren en een aanhanger met daarop geschut zit er voor mij niet in
Dus de Benenwagen of tweewielige Hummer . :eek:

Deze heb ik nog wel voor de nood . Wielen zijn inmiddels Donker geverfd .
Kan ook wisselen met model wielen wanneer nodig ! Ook kunnen ze verplaats worden . Verder naar voren of achteren . Zie Link

http://preppers.nl/forum/threads/9387-Ut-2000-Rescue-litter-aanpassing-Final
@frans81 Man dat is Mooy... Tenminste... je hebt een raderbaar van kolonel De Mooy zie ik!
Of in ieder geval een moderne uitvoering daarvan...
Het is een Nederlandse uitvinding, en jij houdt het in ere, mooy, ehhh mooi!

resolve

Lees ook het volgende stukje eens...;)
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/1902113470006a.pdf

Je kunt jouw spullen er dan vast ook over "een zeer hobbeligen weg"mee vervoeren.

(((((Ehhh... Haha, het nieuwe model kan dan wel toe zonder "kaffers" hoop ik... (tja, dat taalgebruik was toen kennelijk normaal);) Hoezo dan die pieten-discussie, en roet-veeg-piet en zo? Wat zou kolonel De Mooy van die discussie hebben gevonden... "(ik) Denk snel op de brancard en wegrijden die zieke mensen"? :D)))))
Sorry voor het off-topic, maar het lucht wel op...

@frans81 Man dat is Mooy... Tenminste... je hebt een raderbaar van kolonel De Mooy zie ik!
Of in ieder geval een moderne uitvoering daarvan...
Het is een Nederlandse uitvinding, en jij houdt het in ere, mooy, ehhh mooi!

resolve

Lees ook het volgende stukje eens...;)
https://www.ntvg.nl/system/files/publications/1902113470006a.pdf

Je kunt jouw spullen er dan vast ook over "een zeer hobbeligen weg"mee vervoeren.

(((((Ehhh... Haha, het nieuwe model kan dan wel toe zonder "kaffers" hoop ik... (tja, dat taalgebruik was toen kennelijk normaal);) Hoezo dan die pieten-discussie, en roet-veeg-piet en zo? Wat zou kolonel De Mooy van die discussie hebben gevonden... "(ik) Denk snel op de brancard en wegrijden die zieke mensen"? :D)))))
Sorry voor het off-topic, maar het lucht wel op...

Ik moet heel eerlijk zijn ! Die foto met ontwerp van genoemde personage kom ik voor het eerst tegen !
Maar ook ik moet toegeven dat er gelijkenissen zijn . Ik kan er eventueel ook een rechte Stretcher van maken .

Die van mij heb ik zelf gefabriceerd met als uitgangspunt een UT2000 Reddings Stretcher / Sledge van het leger .
Die rolstoelwielen keuze heb ik gemaakt om meer grondspeling te verkrijgen in oneffen terrein en wateroversteek .

http://preppers.nl/forum/threads/8356-UT-2000-Rescue-Litter-Aanpassing

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben benieuwd welke spullen er allemaal in je bob komen. Ik ben ook bezig met zoiets. Ik heb een fatbike waar tassen op komen. Ik kan dus iets meer mee nemen en ik hoef het spul niet te dragen , dat doet de fiets voor me.

Maar neem je behalve voedsel ook water mee ? Alleen een waterfilter en een bidon is ook goed toch ?

Water boven alles . Onmisbaar ! Je weet nooit wat je treft bij een waterbron . Waterfiltertje zowiezo . Gewoon een Camelbak mee de tas in en dat dient als oa ook een vorm van opslag .
Mocht ik de Bob om een of andere reden achterlaten / verstoppen dan bied de Camelbak nog mogelijkheden . Gewoon Vriesdroog / MRE voedsel mee !
Tarp moet ik helaas wat groter houden Ivm Twee personen 3.25 Mtr x 3.95 Ripstop 1100 Gr . Zie Preppers.nl link . Zeer mooi en fijn Doek .

http://preppers.nl/forum/threads/10679-Tarp-Zeil

Ik zou graag je packlist eens willen zien ;)

De minimalisten en Bushcrafters gaan waarschijnlijk schrikken .
Dat wat ik ga laten zien is alleen dat wat ik nu vooradig heb ! Maar het zal zeer zeker aangepast worden met lichter spul . Het is nu even druk hier .
Maar ben er wel iedere dag in mijn war hoofd mee bezig .
Tot Soon.

Terug
Bovenaan