Poeh.
Uitgaand van wat jij schetst "Uiteindelijk is het basis gegeven toch, dat je voor een wat langere periode er veilig kan verblijven. Dit tot dat de ‘situatie’ weer is genormaliseerd en je terug naar huis kan keren."
Kom ik toch met de dooddoener 'hangt van de situatie af'
Wat is 'een langere periode'? een paar maanden, en vallen die dan in de zomer of de winter? Of een paar jaar? En hoe groot is de kans dat je nog kan terugkeren naar je oude stek/in welke staat ga je het aantreffen?
Dus eigenlijk denk ik dat je keuze een beetje afhangt van welke scenario's je voor prept/voor jou reëel zijn.
1) Als het voor max een paar maanden is ergens tussen eind lente-herfst, en goede kans dat je daarna je huis weer fatsoenlijk kan betrekken, ja dan is een huis wellicht geen noodzaak.
2) Is het in een koudere periode zou *iets* van een bouwseltje waarschijnlijk wel prettig zijn om in elk geval goed beschut te kunnen verblijven, maar dan heb je in principe aan vloer/muren, aardig lekvrij dak en afsluitbare ramen/deuren (zij het dichtgetimmerd ofzo) genoeg, graaf je een cache in zodat je je verder ook niet erg druk hoeft te maken over krakers e.d.
3) Voor een meerjarenplan en/of minimale of geen kans je (bewoonbaar) huis terug te krijgen, lijkt me iets van een huisje toch wel de aangenaamste optie, kan je tenminste een béétje 'unwinden' na je vlucht zonder eerst een enorme waslijst aan zaken te moeten gaan regelen/fixen...maarrr, dan kom je inderdaad op het punt; hoe houd je ongewenste bezoekers daar weg?
Denk dat ik dan persoonlijk voor iets zou gaan wat het midden houdt tussen 2 en 3. Beschutting, wat basic inrichting wat geen ramp is als het verpest wordt door ongewenst bezoek maar leuk meegenomen als het er nog staat bij aankomst.