AWOL
Prepper goeroe
Disclaimer: ik heb alleen maar tweedehands kennis en ik ga uit van een oudere auto zoals de mijne (Toyota Corolla 1994 met EFI (electronic fuel injection)) met een ECU (electronic control unit). Deze regelt onder andere brandstof inspuiting. Of dit voor meer geavanceerde auto's precies hetzelfde werkt weet ik niet.
Het idee is als volgt: de ECU past zich aan een aantal dingen aan zoals rijstijl (hoeveel vermogen vraag je van de motor, ben je een langzame of sportieve rijder) en luchtdichtheid ofwel wat is het juiste mengsel van zuurstof en benzine. Dit leert de ECU in de eerste kilometers na een reset en kiest dan een "engine mapping" en gebruikt deze. Als de mapping sportief is verbruik je uiteraard meer brandstof, staat de mapping op 'standje trut" dan bespaar je brandstof maar mis je mogelijk wat vermogen als je dit wilt.
De luchtdichtheid verschilt ook per seizoen en koude lucht bevat meer zuurstof per cm3 dan warme lucht. Als de mapping is ontstaan tijdens bijvoorbeeld de winter dan zal in de zomer de motor minder efficiënt lopen, en vice versa. Men raadt dus soms wel eens aan om aan het begin van de winter en begin van de zomer de ECU een reset te geven zodat deze zich opnieuw kan aanpassen. Ik kan mij voorstellen dat als je bijvoorbeeld een vakantie maakt waarbij je veel in de bergen rijdt (ijlere en koelere lucht) het ook zinvol kan zijn de ECU een reset te geven.
De reset kun je simpelweg doen door de min pool van je accu los te maken en circa 10 minuten te wachten. Dan sluit je de pool weer aan en laat de motor warm worden. Het kan dan zijn dat je motor even raar loopt omdat deze dan op zoek is naar het juiste stationair toerental, deze zou goed moeten worden naarmate de motor de juiste bedrijfstemperatuur heeft bereikt. In de kilometers die je vervolgens rijdt zal de ECU een mapping kiezen die past bij de luchtdichtheid en je rijstijl. Ga je dus trappen dan wordt een sportievere mapping gekozen, rijdt je rustig dan zal een meer brandstof besparende mapping worden ingesteld. Soms zul je een soepeler lopende motor ervaren maar het kan ook zijn dat je niets merkt.
De reset wordt ook wel gedaan nadat olie is ververst, het luchtfilter is vervangen en als er een wijziging is aangebracht voor meer vermogen zoals een open luchtfilter.
Natuurlijk zal alle elektronica zoals radio en klokje nu ook een reset hebben gekregen en opnieuw moeten worden ingesteld.
Ik ben benieuwd of leden met meer verstand hiervan mijn verhaal kunnen bevestigen of juist ontkrachten.
Het idee is als volgt: de ECU past zich aan een aantal dingen aan zoals rijstijl (hoeveel vermogen vraag je van de motor, ben je een langzame of sportieve rijder) en luchtdichtheid ofwel wat is het juiste mengsel van zuurstof en benzine. Dit leert de ECU in de eerste kilometers na een reset en kiest dan een "engine mapping" en gebruikt deze. Als de mapping sportief is verbruik je uiteraard meer brandstof, staat de mapping op 'standje trut" dan bespaar je brandstof maar mis je mogelijk wat vermogen als je dit wilt.
De luchtdichtheid verschilt ook per seizoen en koude lucht bevat meer zuurstof per cm3 dan warme lucht. Als de mapping is ontstaan tijdens bijvoorbeeld de winter dan zal in de zomer de motor minder efficiënt lopen, en vice versa. Men raadt dus soms wel eens aan om aan het begin van de winter en begin van de zomer de ECU een reset te geven zodat deze zich opnieuw kan aanpassen. Ik kan mij voorstellen dat als je bijvoorbeeld een vakantie maakt waarbij je veel in de bergen rijdt (ijlere en koelere lucht) het ook zinvol kan zijn de ECU een reset te geven.
De reset kun je simpelweg doen door de min pool van je accu los te maken en circa 10 minuten te wachten. Dan sluit je de pool weer aan en laat de motor warm worden. Het kan dan zijn dat je motor even raar loopt omdat deze dan op zoek is naar het juiste stationair toerental, deze zou goed moeten worden naarmate de motor de juiste bedrijfstemperatuur heeft bereikt. In de kilometers die je vervolgens rijdt zal de ECU een mapping kiezen die past bij de luchtdichtheid en je rijstijl. Ga je dus trappen dan wordt een sportievere mapping gekozen, rijdt je rustig dan zal een meer brandstof besparende mapping worden ingesteld. Soms zul je een soepeler lopende motor ervaren maar het kan ook zijn dat je niets merkt.
De reset wordt ook wel gedaan nadat olie is ververst, het luchtfilter is vervangen en als er een wijziging is aangebracht voor meer vermogen zoals een open luchtfilter.
Natuurlijk zal alle elektronica zoals radio en klokje nu ook een reset hebben gekregen en opnieuw moeten worden ingesteld.
Ik ben benieuwd of leden met meer verstand hiervan mijn verhaal kunnen bevestigen of juist ontkrachten.