• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOV electrische scooter, E-scooter

Harry Nack

Last (wo)man standing
Na wat zoeken op de huidige actieradius van de E-scooters kwam ik de Scooters van Scutum, eens Spaans bedrijf tegen.

Eigenlijk via een artikel van een gemeente die een E-scooter zocht met wat grotere actieradius. Deze gemeente vond de scooter fabrikant in Spanje, met een actieradius van 180km. Tegenwoordig zelfs 240km.

Interessant dus als BOV.

Er zijn eigenlijk 2 versies, de zgn 50cc en 125cc versie, waarmee je gewoon in Spanje met het B rijbewijs mag rijden.

Daarnaast zijn er 3 varianten, de eenpersoons, tweepersoons en een driewieler voor cargo. Deze laatste lijkt me wel interessant als BOV.

De lader is geïntegreerd en je hebt 600 watt nodig om goed te kunnen laden. Dat kan zelfs dus met een fluister generator.

Deze versie wordt ook veel aangeschaft door ambulances, politie, gemeente en brandweer. De adviesprijzen beginnen net boven de 5000€ en lopen op tot 6700€ bij het grootste accupack.

Scutum-s02-policia-efeemprende-1.jpg
.com.google.Chrome.jpg
 
In Spanje heb je ook het bedrijf comarth, deze zijn gespecialiseerd in kleine elektrische auto's. Worden hier door de staatspost gebruikt oa. Zijn bekend om hun grote acciradius :)
 
De S03 die 120kg extra aan cargo mee kan vervoeren kan zelfs met verwisselbare accu worden uitgerust. De laadtijd is 2-6 uur voor volledige lading.

s01_c1.png
Leuk is dat je na aanschaf al kosten bespaard. Bijvoorbeeld 100km rijden kost je 0,60€ aan elektriciteit tegen 4 liter benzine bij een conventionele motor, laten we zeggen 6€.

Interessant zijn ook de kosten van onderhoud vergeleken met benzine motoren. Staat in het Spaans maar met wat fantasie begrijp je de boodschap wel.

https://www.silence.eco/faq-scutum-dudas-scooters-electricos/

745,50€ per 15.000km tegen 292,50€ voor deze elektrische versie.
 
Er zit nog wel een voordeel aan @Harry Nack namelijk benzine kun jezelf niet maken ,in slechte tijden zou je een benzine motor aan kunnen drijven met houtgas
(tenminste als de moderne auto met computer besturing dit toelaat , hetgeen ik niet weet ?? ) maar een accu kun je op allerlei manieren opladen,denk aan zonne energie ,
wind/water molen , en desnoods met een stoommachientje welke een generator aandrijft ;)
gr will
 
In Duitsland (o.a. Marktkauf) zie ik soms elektrische scooters in de aanbieding voor 999 euro of zelfs minder. Bereik 150 km, waarom mensen nog zo'n stinkend en onderhoudsgevoelige benzine ding kopen is mij een wonder. Alsof benzine makkelijker te verkrijgen zal zijn dan elektriciteit? Ik vermoed dat het bij een SHTF eerder andersom is.

Voordeel van benzine is wel dat je het kunt preppen (niet te lang opslaan uiteraard, max 1 jaar, rouleren!), maar veel meenemen op de scooter gaat best lastig, hoewel de zelfstandige actieradius uiteraard wel een stuk groter is, 10 liter brengt je met een zuinige scooter minimaal 400 km verder.
 
Bij mijn vorige werkgever hadden we elektrische China scooters.
Er reden daar geen mensen op maar varkens! Als of die scooters geen bestaand recht hadden. Jammer.
Wonderlijk bleven de scooters heel wat jaartjes heel en alles werkte tot het verboden werd.
Het enige min punt was dat er ieder jaar nieuwe accu”s in konden.
Je zit redelijk snel aan hun laadcyclussen waardoor het rijden een stuk duurder word.
 
Bij mijn vorige werkgever hadden we elektrische China scooters.
Er reden daar geen mensen op maar varkens! Als of die scooters geen bestaand recht hadden. Jammer.
Wonderlijk bleven de scooters heel wat jaartjes heel en alles werkte tot het verboden werd.
Het enige min punt was dat er ieder jaar nieuwe accu”s in konden.
Je zit redelijk snel aan hun laadcyclussen waardoor het rijden een stuk duurder word.
Net als met de E-bikes, mensen laden hem pas weer op als hij bijna leeg is en dat verkort de levensduur nogal. Gewoon altijd opladen, al heb je maar 10 km gereden. 's Winters sterven de meesten, koude schuur, niet laden omdat hij nauwelijks gebruikt wordt, tja, dan vraag je erom.

Techniek moet je wel respecteren, net nog een discussie gehad met iemand (met benzine auto) die ruzie heeft met iedere garage in de omgeving, ze leveren allemaal slechte accu's in zijn optiek. Het komt echter omdat hij dagelijks twee of drie micro ritjes maakt van nog geen 5 km. Wel steeds starten maar opladen krijgt de accu geen kans voor, dus sterft het ding ieder jaar. Bekend verschijnsel wat ook veel voorkomt bij oudere mensen die alleen op en neer naar de supermarkt tuffen.
 
Nou ja, ik zit ook wel eens aan iets simpels te denken, een van A naar B ding die ik zelf niet hoef te trappen...
Maar heel eerlijk, doen mij maar een tank en benzine, en vlammen met dat ding.
Ik voel me met een batterij geval niet lekker als ik weg ga puur door mijn ervaring met accu's enz.
Door kou kunnen li-ion cellen enzo zich ook ineens heel anders gedragen blijkt.

Maar p.s. @Ray , dat van die Duitse supermarkt... misschien kunnen die dingen in NL niet zo op kenteken.
Alles is natuurlijk tegenwoordig op kenteken, en misschien moet je ze eerst bij de RDW aanmelden / keuren,
en wellicht dat het door die kosten niet meer interessant is ze in Nederland te rijden.
 
@Niels Zolang er een betriebserlaubnis bij zit is het keuren slechts een administratieve aangelegenheid eigenlijk. Nummers worden gecontroleerd op het voertuig en de papieren, klaar is kees. :)
 
Nou ja, ik zit ook wel eens aan iets simpels te denken, een van A naar B ding die ik zelf niet hoef te trappen...
Maar heel eerlijk, doen mij maar een tank en benzine, en vlammen met dat ding.
Ik voel me met een batterij geval niet lekker als ik weg ga puur door mijn ervaring met accu's enz.
Door kou kunnen li-ion cellen enzo zich ook ineens heel anders gedragen blijkt.

Maar p.s. @Ray , dat van die Duitse supermarkt... misschien kunnen die dingen in NL niet zo op kenteken.
Alles is natuurlijk tegenwoordig op kenteken, en misschien moet je ze eerst bij de RDW aanmelden / keuren,
en wellicht dat het door die kosten niet meer interessant is ze in Nederland te rijden.

Het is andere techniek idd, met z'n eigen gebruiksaanwijzing en dus opnieuw wennen/ervaring mee opdoen voordat het ' vertrouwd' wordt.

Je geprepte benzine kan ook wel eens niet goed uitpakken, want ze verkopen aan de pomp in de winter een iets ander mengsel dan 's zomers.
De benzine die je in de winter koopt is anders van samenstelling dan die in de winter wordt verkocht. Winterbenzine is vluchtiger dan de zomervariant.
Bron: https://auto-en-vervoer.infonu.nl/a...enzinetank-veel-eerder-leeg-in-de-winter.html

Li-on accu's (gebruikt in E-bike, E-Scooters, E-auto's) laden idd langzamer bij kou en moeten opwarmen als 't echt koud is. Gelukkig gaat dat vanzelf door te gaan rijden en E-auto's kunnen zichzelf (en het interieur) alvast opwarmen (klik op je smartphone, automatisch via wekkertje).

Ik heb meerdere testen gezien met Tesla's, maar ook bv. de Kona na een nachtje -38 en dat werkt alsnog prima. Bij het wegrijden heb je in het begin maar half vermogen, na 15 minuten is alles opgewarmd en kan het weer volle bak. Ik denk wel dat E-auto's beter worden getest dan goedkope Chinese E-scootertjes, maar ook die zouden slecht verkocht worden aan bv. bezorgdiensten (pizza/shoarma/chinees) als ze 's winters niet betrouwbaar blijken.
 
Terug
Bovenaan