• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brandgel brander

P

paulverheijden

Gast
Ik heb een aantal brandgel blikjes (Merk Hendi; Chafing Dish Fuel 200gr - Ethanol den., biodegradable) liggen en die lijken me best fijn om te gebruiken om mee te koken. Ze branden zo'n 6 uur. Ik kan ook makkelijk flessen met navulling kopen. Het is dus geen vloeistof zoals bij een spiritusbrander, maar gel. Nu zie ik echter overal een kookstandaard voor navulbare Tangia branders, die er op lijken, maar die hebben een andere maat als deze standaard horeca rechaud branders. Deze zijn 8,5 in diameter en 5,5 cm hoog en volgens mij zijn de Trangia of de Chinese Aliexpress versie ervan maar 7,6 x 4,5 cm. Ik denk dat mijn blikjes dus niet in die kookstandaard zullen passen. De blikjes zelf gedeeltelijk ingraven voor stabiliteit en drie hogere boomstammetjes in driehoek formatie erom heen leggen en daar dan de pan op zou natuurlijk ook kunnen maar als ik een makkelijk opvouwbaar kookstandaardje kan vinden ergens zou dat ideaal zijn qua gemak en veiligheid.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring of een idee hoe ik deze blikjes veilig kan gebruiken?

Bijlagen

• Hendi brandpasta 200gr.jpg
    Hendi brandpasta 200gr.jpg
    46.2 KB · Weergaven: 10
  • Kookstandaard Trangia.jpg
    Kookstandaard Trangia.jpg
    28 KB · Weergaven: 11
Je zou een AliExpress versie kunnen bestellen en kijken of je deze aan kan passen. Als dat makkelijk gaat en de kwaliteit is sub-par dan kan je ook een Trangia kopen om die aan te passen.

Ze
Je zou een AliExpress versie kunnen bestellen en kijken of je deze aan kan passen. Als dat makkelijk gaat en de kwaliteit is sub-par dan kan je ook een Trangia kopen om die aan te passen.
@Nomad Dank je wel voor het medenken. Ze zijn helaas niet aan te passen. Ze zijn namelijk kleiner dan mijn blikje. Bovendien zou goedkoop dan ook duurkoop zijn, want ook al is de Aliexpress versie de helft van de prijs, zie kosten toch nog $12.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt ook een noodbrander kopen en die hervullen, deze hebben standaard een pothouder, beschreven in dit topic: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/brand-gel-voor-zwitserse-nood-brander.1608/

PS wellicht valt zo'n ring ook wel zelf te McGyveren voor je huidige brander.
@AWOL Dat klopt, ik ken die Zwitserse noodbrander, net zoals ook de Canadese. maar dergelijke constructies zijn gevaarlijk instabiel. Die noodstandaard gaat namelijk bovenop het blikje zelf. Het wordt dan een dunne lichte "zuil" waar een twee keer zo brede zware pan opstaat. Als de ondergrond niet waterpas is dondert dat hele geval zo om. Dat risico loop ik liever niet met twee liter kokend water erin. Die dingen zijn wel geschikt voor af een toe een keertje te gebruiken in een noodgeval, maar niet voor regelmatig gebruik. Maar toch bedankt!

Ah, @paulverheijden, ik snap dat dat type niet aan te passen is.
Als je de mogelijkheid hebt om plaatmetaal te bewerken dan zou je die stand op maat na kunnen maken voor je gelbranders.

Dan krijg je iets als dit:
trangia.jpg

Deze is gemakkelijk te maken uit plaatmateriaal. De brander hoeft er ook niet in te hangen. Als de brander er in past en er een pot op past is het goed.

Wat ook nog kan is het volgende:
DSCF1069.jpg

Deze is gemakkelijk te maken van een oud blik en een een kledinghanger. Weliswaar minder draagbaar dan de Trangia, maar wel veiliger dan andere alternatieven.

2433339.jpg
Ah, @paulverheijden, ik snap dat dat type niet aan te passen is.
Als je de mogelijkheid hebt om plaatmetaal te bewerken dan zou je die stand op maat na kunnen maken voor je gelbranders.

Dan krijg je iets als dit:
trangia.jpg

Deze is gemakkelijk te maken uit plaatmateriaal. De brander hoeft er ook niet in te hangen. Als de brander er in past en er een pot op past is het goed.

Wat ook nog kan is het volgende:
DSCF1069.jpg

Deze is gemakkelijk te maken van een oud blik en een een kledinghanger. Weliswaar minder draagbaar dan de Trangia, maar wel veiliger dan andere alternatieven.

@Nomad Je ideeën vind ik wel goed! Helaas heb ik bijna geen gereedschap. Ik had ook bedacht dat ik bij Action zo'n RVS tafelafvalemmertje kon kopen voor 3 euro (deksel weggooien) en dan de bodem eraf zagen. Dan heb je een perfecte maat cyclinder om over het blikje te zetten en je pan staat er ook superstevig op vanwege het gerolde staal aan de bovenkant. Paar gaten rond de bodem in de cylinder maken voor lucht toevoer en klaar. Maar ja, ik heb dus helaas geen gereedschap. Ik heb net een Aliexpress woodgas stove gekocht op ebay voor 18 euro. Even iets in de vuurschaal leggen om het blikje wat hoger te krijgen en dan werkt het prima. Dank je voor je input.

Haha, als je voor €3,- een afvalemmertje koopt bij de Action koop je voor een zeer geringe investering ook een boormachine en gatenzaag.
Dan heb je én je standaard én gereedschap voor een volgend project.

Maar eerlijk is eerlijk @paulverheijden, ik kan je ook geen ongeiljk geven dat je het niet hebt gedaan. Mijn ervaringen met Action gereedschap zijn niet zo best ^_~

Haha, als je voor €3,- een afvalemmertje koopt bij de Action koop je voor een zeer geringe investering ook een boormachine en gatenzaag.
Dan heb je én je standaard én gereedschap voor een volgend project.

Maar eerlijk is eerlijk @paulverheijden, ik kan je ook geen ongeiljk geven dat je het niet hebt gedaan. Mijn ervaringen met Action gereedschap zijn niet zo best ^_~
@Nomad Wat betreft de investering in gereedschap heb je helemaal gelijk! Maar helaas... twee linker handen... Ik geef liever iets uit aan een kant en klaar produkt, maar ik zie je punt.

Haha, met twee linker handen weet ik ook niet goed meer wat ik moet adviseren @paulverheijden. Ik kan alleen maar hopen dat je linkshandig bent ^_^

Voordeel van een kant en klaar product is in dit geval dat het veel duurzamer is dan een blik bonen.

De prijs-kwaliteit verhouding van action gereedschap is goed. Net zo goed als die van aliexpress.
Of te wel: je krijgt waar naar investering.

Je kan niet verwachten dat je topkwaliteit krijgt voor weinig geld, of zo iets dergelijks.

Overigens kan je brandgel ook goedkoop bij de Action kopen.
Ik zou het alleen nooit in een spiritus brander doen.
Het laat nogal vieze blubber achter.

@Tanfana Oh!! Ongelofelijk, die heb ik thuis ook!! Maar ja dan nog die onderkant eraf krijgen zonder mijn arm open te rijten. He... nee dan toch maar wachten tot mijn chinese gasmachine wordt bezorgt.

Ik begrijp niet helemaal waarom de onderkant er af moet. Kun je me dat uitleggen? (Ik ben een beelddenker) :D.

Je kan niet verwachten dat je topkwaliteit krijgt voor weinig geld, of zo iets dergelijks.
Je hebt helemaal gelijk. Je kan niet verwachten dat je top kwaliteit krijgt voor dat geld. Eerlijk is eerlijk, ik loop regelmatig naar de Action om een stuk gereedschap op te pikken dat ik mis. Op het moment woon ik er boven en ligt al min goede gereedschap bij mijn ouders thuis.
Het is alleen niet zo stevig. Maar zo voor een klusje voldoet het wel. Ze hebben ook goedkope Fischer pluggen overigens.

Action noem ik tegenwoordig "AliExpress Live". Haha.

@paulverheijden, jouw probleem zit dus niet in het al dan niet hebben van goed gereedschap, maar in jouw twee linker handen.
Niet om het een of ander, maar ik zou iemand met verstand van zaken benaderen met de vraag om jouw handen wat meer onder controle te krijgen.
Want als de zaak een keertje in elkaar stort, en daar gaan we toch als preppers min of meer van uit, dan kun je nog zoveel handige spullen hebben verzameld,
je hebt er niks meer aan als je het niet kunt repareren als het een keertje stuk gaat.
En ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet met een beetje aandacht van alles onder de knie krijgt waar hij of zij niet eens van had durven dromen.

Ik begrijp niet helemaal waarom de onderkant er af moet. Kun je me dat uitleggen? (Ik ben een beelddenker) :D.
@Tanfana ik wou de bodem eraf halen zodat ik de cylinder dan over mijn blikje kan plaatsen. Maar een slimme dame zoals jij had allang bedacht dat ik het blikje ook gewoon in dat potje kan plaatsen... duhhh ik was nog niet helemaal wakker denk ik ;-)

@paulverheijden, jouw probleem zit dus niet in het al dan niet hebben van goed gereedschap, maar in jouw twee linker handen.
Niet om het een of ander, maar ik zou iemand met verstand van zaken benaderen met de vraag om jouw handen wat meer onder controle te krijgen.
Want als de zaak een keertje in elkaar stort, en daar gaan we toch als preppers min of meer van uit, dan kun je nog zoveel handige spullen hebben verzameld,
je hebt er niks meer aan als je het niet kunt repareren als het een keertje stuk gaat.
En ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet met een beetje aandacht van alles onder de knie krijgt waar hij of zij niet eens van had durven dromen.
@Roel Ja daarin heb je helemaal gelijk. Ik ken echter niemand die met metaal en machines en lassen en zo overweg kan. Die mensen zitten niet in mijn kennissenkring. Maar het zou wel fijn zijn als die bushcraft cursusen zoals jagen, of vuur maken, of onderkomens maken ook een cursus metaalbewerking gingen geven dus ;-) Maar eh... neem jij echt je slijptol en je lasmachine mee naar je BoL als alles in elkaar stort? Heb je daar stroom dan, want in mijn grot locatie heb ik sowieso geen stroom voor die slijptol, of gas voor het lasapparaat. Dat lijkt me dan ook helemaal overbodig ;-)

Terug
Bovenaan