Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
25 watt per waxinelichtje x 8 stuks = 200 watt (bruto) en dan wappert nog een aanzienlijk deel van de warmte langs de pan zonder effect.
Je kan ook de bbq aansteken. Deksel dicht en het is een oven en het zal sneller gaan.
Zelfs als de pan warmte vast houd kan een kaarsje nooit genoeg warmte leveren.
Waarom moet je je oven dan opstoken tot 180 tot 200 graden
(Zonder filmpje te hebben gezien)De dame in het filmpje gebruikt ook een (gietijzeren?) pan die houden warmte ook langer vast.
Dit vraagt om een praktijk-test!
Wie biedt zich aan?
Ik heb zelf geen gietijzeren pan die groot genoeg is om een bakblik in te zetten, anders zou ik t zelf doen..
Kleiner bakblik kopen?
Niet verstandig om dat binnenshuis te doen.
Het is natuurlijk wel zo dat als de pan genoeg warmte kan vasthouden, je een heel ander verhaal krijgt. Je zou ook nog gebruik kunnen maken van een hooikist.
Ik denk dat dergelijke mythes ontstaan doordat we op de middelbare school wat leren rekenen aan perfecte, gesloten systemen om het principe te leren kennen. Alleen bestaan perfecte gesloten systemen in de praktijk niet. Zo ontstaan al die mooie mythes over waxinelichtjes, perpetuum mobiles, vrije energie en ook waterzuiveren met kampvuur houtskool. "a little knowledge is a dangerous thing", luidt het spreekwoord.Onuitroeibaar die waxinelichtjes mythe.
Ik kom overigens op ongeveer 40 watt. (15 gram paraffine bij een brandduur van 4 uur)
Geld besparen ga je er ook niet mee, zelfs bij 10 euro per kuub is gas nog goedkoper dan waxine lichtjes. Bij een SHTF als je niets anders in huis hebt kun je beter pap koken van je meel met een goed passende deksel. Dat scheelt heel wat waxinelichtjes omdat je pap niet hoeft droog te stoken, deeg/brood wel en je hebt aan de helft van de temperatuur genoeg om meel te garen.
Correct maar ik heb nog geen YT demo's gezien met waxine lichtjes.Dan moet je in de tuin je brood bakken, gaat prima, mensen doen dat ook met pizza's.