• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Budget gevriesdroogde maaltijden

Henk88

Diehard Prepper
Beste Preppers,

Ik vroeg me af of jullie tips hebben voor budget gevriesdroogde maaltijden. Ik zoek gevriesdroogde maaltijden als aanvulling op noodrantsoenen en het opslaan van losse ingrediënten zoals zakken pasta of potten tomatensaus. De reden hiervan is dat gevriesdroogde maaltijden makkelijker te bereiden en te vervoeren zijn dan losse ingrediënten en een meer smaakvolle maaltijd bieden dan noodrantsoenen.

Echter gevriesdroogde maaltijden zijn duur, voor een losse gevriesdroogde maaltijd van bijvoorbeeld Decathlon, Tactical Foodpack, Trek n Eat of Firepot betaal je zo 9 tot 10 euro per maaltijd en dan zijn het vaak ook nog kleine porties van rond de 500 kcal. Wat meer bulk vond ik wel deze blikken van Trek n Eat;
blik.png
Maar deze zijn ook nog betrekkelijk duur. Als je omrekent naar een portie van minstens 600 kcal betaal je alsnog 6 euro per maaltijd en veel van deze maaltijden bevatten relatief weinig eiwitten en veel zout. De vraag is dus, weet iemand of er van dit soort bulkverpakkingen zijn die iets goedkoper zijn of op zijn minst iets betere voedingswaarden hebben. Ik weet dat gevriesdroogd voedsel duur blijft, maar 10 euro per maaltijd of 6 euro voor een bak zout vind ik wel erg duur.
 
Off topic: tuingroenten ???
Zijn er dan ook andere soorten groenten?
(ja ik ken ook pot-, blik- en verse groenten maar dat bedoelen ze waarschijnlijk niet)
 
Knorr heeft aantal pasta maaltijden en Aldi heeft regelmatig de aziatische rijst varianten er van. Ook action heeft een pasta met kaas optie. Staat eigenlijk altijd een suggestie op om wat groente toe te voegen voor extra, maar experimenteren kan ook. Als smaakbasis die bij nood alleen kan voor volle buik zijn ze goed betaalbaar (1-3 euro voor 1-2 personen verpakking). Voor extra eiwit kan je er iets eiwitrijks naast eten (wat eitjes, kaas of wat kip uit blik nettorama heeft pure kipfilet in blik, merk Aldelis) en voor vet even een klont(je) ghee er door roeren als het gaar is.
 
Ik vroeg me af of jullie tips hebben voor budget gevriesdroogde maaltijden. Ik zoek gevriesdroogde maaltijden als aanvulling op noodrantsoenen en het opslaan van losse ingrediënten zoals zakken pasta of potten tomatensaus. De reden hiervan is dat gevriesdroogde maaltijden makkelijker te bereiden en te vervoeren zijn dan losse ingrediënten en een meer smaakvolle maaltijd bieden dan noodrantsoenen.

Ik heb hier een andere kijk op.

Als je in het bezit bent van basis ingrediënten zoals rijst en/of gedroogde pasta.
Dan kun je vrijwel oneindig variëren met kruiden. (zowel droog als vers)
Ik heb hier diverse post over gemaakt. (zelf kruidenmengsels maken)
Dat was op een ander forum waar ik niemand zo snel naar toe zou verwijzen.

https://forum.preppers.nl/topic/11810-zelf-kruidenmengsels-maken/

Zoals je zelf al aangeeft zijn de standaard pakketten belachelijk duur.

Uiteraard is het nogal afhankelijk van je uitgangspunt.

Ga je bug in of bug out?
Bug in betekend dat je niet echt rekening zal moeten houden met lichtgewicht, en dat is mijn uitgangspunt.

Als je echt een combi wil maken dan zou ik uitgaan van "goedkope" gedroogde zaken zoals dit:

1721074701724.png

Is uiteraard alsnog belachelijk duur, en ik zou dan nog eerder rijst koken en in de tuin op zoek gaan naar brandnetels/bieslook/lavas/zeekool/eeuwige moes. Maar het is een optie.

En uiteraard ook eens zelf een maaltijd bereiden. Nasi is prima te maken met alleen rijst en droge kruiden. Spaghetti ook maar dan wel met een blik tomaten (en als het moet dan een potje zongedroogde tomaten). Een blik tonijn of cornedbeef doet ook wonderen. En een gebakken ei maakt het helemaal af.

Maar zoals ik al aangaf is het uitgangspunt erg belangrijk.
In een rugzak zijn blikken tomaten lastig mee te zeulen en zou ik dit achterwege laten.
En als het gaat om overleven dat vergeet je die vitaminen wel en zou ik het compenseren met multivitamines (of minimaal ascorbinezuur).
 
Tips? Zelf drogen, in de oven of in een voedseldroger.
Bedankt voor de tip, @martin komt met een vergelijkbare suggestie maar het ging mij om de houdbaarheid en voedsel drogen is tijdrovend maar ik weet ook niet zeker hoe lang het houdbaar is. Ik wilde graag lang houdbare voeding als aanvulling op NRG5 noodrantsoenen, een voedselvoorraad die echt compact is en lang houdbaar is. Daarnaast heb ik natuurlijk ook een deel van de voorraad met minder lang houdbare, goedkopere producten zoals potten tomatensaus.
Ik koop mn long storage zaken hier: https://shop.conserva.de/en/
Ook zeker niet de goedkoopste, maar ze hebben enórm veel keuze
Bedankt voor deze tip. Dit is een interessante site, het is zeker niet heel goedkoop maar ik zie dat bij hun voordeelverpakkingen de prijzen dalen tot 3,50 per maaltijd, dat is niet duur voor gevriesdroogde maaltijden met meer smaak dan NRG5.
 
ik heb van shop.conserva het oude 90 dagen nood pakket.
allemaal ''verse'' maaltijden in blik. ik heb een aantal dingen geprobeerd en dat is mij goed bevallen.
het nieuwe pakket is iets goedkoper maar bevat veel energie repen enzo om aan de beloofde calorieen te komen.

voordeel vond ik hierbij dat je de maaltijden aan kan vullen met bijvoorbeeld rijst of pasta.
zo verander je een blik hongaarse stoof van 400 gram naar een maaltijd voor 2 personen.
of bijvoorbeeld kip curry met rijst en dan extra rijst er bij de smaakt zal wat flauw zijn maar het werkt.
op deze manier is een pakket voor 1 persoon 90 dagen in eens voor 2 personen.
 
Dagje overleven met joep;

Tip: noodles x3 50gram
Kan je ook zo uit de verpakking eten, mocht de nood echt hoog zijn. Voor (Koolhydraten en zouten / kruidjes)

Biscuitjes, hartkeks, speculaas (droge koeken zo noem ik ze). 150gram

cacao / koffie / thee, suiker en melkpoeder (coffee creamer kan ook) (voor nog meer koolhydraten) 15 gram x3

fuet, bacon strips, bifi, blikje tonijn, zalm. Haringfilet (Eiwitten, zouten en vetten) ongeveer 100gram

multi vitaminne pilletje 4 gram (vit c, d, ijzer, en weet ik t allemaal)

mayo (vetten. Eiwitten) 50 gram.



Probleem van dit alles is dat ik het in m'n holle kies stop.. op de noodles na dan, het gevoel van jonger komt doorgaans bij mij door verveling en zal ik in een stress situatie minder honger hebben.


Die trecking maaltijden zijn dan wel prima, als je inderdaad op "avontuur" bent. Thuis op de bank, is het na een half uurtje alweer trek in iets, want inderdaad weinig eiwitten.
 
Terug
Bovenaan