Een bug-out is een uitermate goed geplande (en geoefende) verplaatsing naar een voorbereidde uitwijklocatie (Bug Out Location), als het thuis te heet onder de voeten wordt. Daarbij wordt de bug-out-bag (BOB) gebruikt waarin genoeg middelen zitten om die locatie te bereiken, niet meer, want wellicht wordt het drie dagen lopen en dan telt elke kilo.
Het hebben van een uitwijklocatie met gereedschap en voldoende voedsel is echter voor de meeste preppers niet weggelegd. Zelfs een aftandse stacaravan op een wrakkige camping in 't oosten van 't land kost al snel een paar duizend, met jaarlijkse staplaats rekening van 1500 a 2500 euro. Alleen geschikt voor in de zomer. Chaletjes van 10 a 15k bestaan, maar zijn meestal klusobjecten. Die zijn nog eens vorstvrij te houden in de winter met een houtkachel. Het wordt al heel snel vrij prijzig voor de gemiddelde Nederlander.
Zonder zo'n uitwijklocatie wordt het idd vluchten zonder bestemming en daarvoor hebben we de INCH bag, I'm Never Coming Home rugzak. Die wordt meteen een stuk uitgebreider en zwaarder.
In het dichtbevolkte Europa zal je op de vlucht toch snel naar de bewoonde wereld vluchten, ipv naar e.o.a. groot bos of natuurgebied. Nagenoeg niemand kan als oermens langere tijd overleven, al helemaal niet in z'n eentje of gezinsgroepje, dat konden oermensen ook niet, die waren sterk afhankelijk van de groep. Als vluchteling ben je dus afhankelijk van de lokale populatie. Zelf zou ik dan de grote steden en drukke gebieden mijden en liever ergens op het platteland mijn geluk proberen. Arbeid in ruil voor voedsel en onderdak.
Ik denk dat het zelfs bijzonder lastig zal zijn als je wel probeert de lokale bevolking te mijden. Zelfs in 't bos zullen je activiteiten niet zo heel lang onopgemerkt blijven, helemaal als je rooftochtjes maakt om her en der wat van de landerijen te jatten. Europa kent geen grote woeste gebieden zonder mensen, in de meeste gevallen ben je nooit verder dan 2 km van een verharde weg, tenzij je op een rotsige berg zit maar daar valt zelfs voor een oermens niet te overleven.
Alle romantische, op eigen kracht, Alone in the Wilderness ideeën moet je snel laten varen als je daadwerkelijk wilt overleven.
Om toch niet helemaal uitsluitend op het doelloze vluchten toegewezen te zijn, kun je nu al sociale contacten opbouwen, een netwerk, van andere preppers in het binnen-, en/of buitenland. Beter bij andere preppers belanden die lokaal bekend zijn, dan helemaal op de gok vertrouwen op naastenliefde van onbekende lokale dorpelingen. Meer kun je niet doen, naast het voorbereiden van een INCH bag, niet elk scenario is zo mooi planbaar als een BOL en bug out om daar te komen.
Zelf heb ik altijd een voorraadje benzine klaar, zodat ik mogelijk met de auto en een luxe hoeveelheid aan spullen en voorraad mezelf in een kleine twee dagen 2000 km zou kunnen verplaatsen. Goede kans echter, dat vrij reizen niet zo makkelijk zal zijn en te voet grote afstanden moeten worden afgelegd met de INCH bag op de rug. Indien mogelijk een fiets meenemen op/in de auto, want dat gaat echt stukken sneller dan lopen. Te voet ben je echter wel het meest flexibel qua route, een hard pad is dan niet perse noodzakelijk en het oversteken van waterwegen is ook extra gecompliceerd als de fiets ook naar de overkant moet.