Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dag handige Harries. Ik wil onze houtkachel van een buitenluchttoevoer voorzien.
Zijn er onder jullie die hier enige kaas van gegeten hebben?
Ik vind dat wel een intrigerend idee @joepmeloen , want ook een wellicht summiere ventilatie van een kruipruimte wordt dan meteen verbeterd.Lijkt me duidelijk wat je wilt, hoe en met wat, dat moet je zelf even bekijken daar hebben wij zonder bouwtekeningen en foto's geen inzcht in.
Wat je ook kan doen is luchtaanvoer vanuit de kruipruimte (dat is in princiepe ook buitenlucht), de afstand van je kachel naar je kruipruimte is ook korter, en de lucht zal minder koud zijn, geen last van tocht of wind en regen of vuil.
Geen idee, maar kan die zijn bedoeld om dicht te gaan bij hogere temperaturen? Als je wind op de andere kant van het huis hebt, en daardoor overdruk in huis t.o.v. de kachel-kant, verlies je dan geen warme lucht door de aanvoerpijp? Zou een terugslagklep zin hebben?Mijn bedoeling is een gat in de muur zodat de lucht rechtstreeks van buiten komt. Onze kachel is niet direct voor zo'n aansluiting gebouwd, maar ik kan me voor stellen dat een pijp op de primaire luchttoevoer én eentje op de secundaire, het klusje zou moet kunnen klaren. De kachel heeft een primaire aanvoer aan de achterzijde die voorzien is van een klep die open en dicht kan d.m.v. een bi-metaal.
Hmmmm, @Roel , ik denk dat je daar een denkfoutje maakt. Bij verbrandingsmotoren is dat het geval om zoveel mogelijk lucht-massa bij de brandstof te hebben tijdens verbranding, maar bij open verbranding is het m.i. (energetisch) beter om voorverwarmde lucht te gebruiken. De verbrandingstemperatuur is dan immers eerder bereikt of (andersom) bevordert het een hogere temperatuur en vollediger verbranding.Lucht voor verwarmen zoals @PBear suggereert lijkt me geen goed idee, de regel is hoe kouder de aangevoerde lucht, hoe beter de verbranding.
@Roel , dat klopt wel, maar bij het opwarmen van een hoeveelheid lucht ontstaat er niet op magische wijze extra water in.@RockyFlats . Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat hoe warmer de lucht, hoe meer vocht deze kan bevatten.
Mijn bedoeling is een gat in de muur zodat de lucht rechtstreeks van buiten komt.
Ik ben nieuwsgierig naar je doel.