• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Carbid ?? Lampje dat ik niet ken . Wie weet meer

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag even langs een klein winkeltje gegaan . Zomaar voor een Update .
Ik vraag geregeld naar oude lampjes .
Deze hier door mij getoonde stond op de grond en beste man wist niet eens dat ie het had .
Mist 1 dopje op de Tank en volgens mij het hoedje . Zoals te zien op de foto 18,00 Euro vraagprijs .
Desondanks dat heeft het toch mijn Nieuwschierigheid gewekt ;)
Misschien dat @petroman wat meer weet ;)
Ik heb zwaar het vermoeden dat het een Seinlampje is . Zijkanten zijn voorzien van helderglas en voorkant van rond afgeschermd Rood glas .
Aan de achterzijde zit een beugel met Klemschroef . Dit zodat de lamp ook op kan worden gehangen .
( Fiets ) Beugel is van het type dat vroeger ook op een fiets zat .
Zie @petroman zijn Feuerhand 175F Topic met Foto hiervan .

20161215_151155.jpg 20161215_151202.jpg
20161215_161455.jpg

@frans81 zo te zien lijkt het me inderdaad een carbid lampje voor op een koets of zo , maar ik denk dat het toch iets meer als een kapje mist
dit soort lampjes hebben een water tankje en een carbid ''tankje'' (water zit boven het carbid tankje )
graag wat meer plaatjes :cool:
gr will

@frans81 zo te zien lijkt het me inderdaad een carbid lampje voor op een koets of zo , maar ik denk dat het toch iets meer als een kapje mist
dit soort lampjes hebben een water tankje en een carbid ''tankje'' (water zit boven het carbid tankje )
graag wat meer plaatjes :cool:
gr will

Ik heb het tankje er onderuit gehad . Lijkt inderdaad uit 2 gedeelten te bestaan .
Als die winkel morgen open is vraag ik het ding even mee .
Helaas heb ik op dit moment geen andere foto's .

Frans, ik zou er gewoon afblijven. tenzij je voor die 18 euro ook de oets er bij krijgt.
Is inderdaad een carbidlamp. Denk ook koets of boot ?
Verder te ver heen om iets fatsoenlijks van te maken. Volgens mij mis ie het "branderdeel ' ??

Frans, ik zou er gewoon afblijven. tenzij je voor die 18 euro ook de oets er bij krijgt.
Is inderdaad een carbidlamp. Denk ook koets of boot ?
Verder te ver heen om iets fatsoenlijks van te maken. Volgens mij mis ie het "branderdeel ' ??

Ik vraag morgen even naar de Koets of Boot :lol:
Kopen zowiezo niet ;) Soms ruil ik daar ;)
Als ie compleet was geweest dan had ik vandaag het al geregeld en had het hier gestaan .
Ook al was het om er iemand anders mee blij te maken :cool:

De Brander zit er op ! Het kleinste ronde ding . Had ik gechecked aldaar .

Deze Barbeque komt er ook vanaf . Ook al zo'n apart geval . Heb hem nog steeds .
Andere is een Dop van de Carbidkamer en die erlangs zal wel van het water zijn ?

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/gril-kacheltje-son-of-hibachi.1353/

Heb het lampje vandaag even geleend .
Voor de vele foto's .
Het blijkt tevens dat het onderste gedeelte het Carbid gedeelte is . En het bovendste het Watergedeelte met branderkop.
Ronde knop op bovengedeelte kan eruit en blijkt een verstelbare naald .
Voetje aan onderzijde kan tevens eruit gedraait worden waardoor er een vulopening zichtbaar wordt voor het Carbid .
Ook zitten er vele barstjes in het carbid keteltje en een deuk .

20161221_181922.jpg 20161221_181942.jpg 20161221_181958.jpg 20161221_182152.jpg 20161221_182210.jpg

Laatst bewerkt:
Spanningcorrosie, niets meer aan te doen.
Is gevolg van fabricage proces en materiaaleigenschappen.

Plus: volgens mij hoort één en ander niet bij elkaar.
Voor zover ik kan zien komt de "knop" niet buiten de behuizing, dus kan je de lamp niet verstellen.
Kijk/zoek naar platjes van andere carbid systemen en je zal zien dat de knop altijd buiten de behuizing zit.
Brand je ook je vingers niet bij het verstellen.;)

Wil je leuke setjes ?
Zoek dan naar de einheitslaterne sets van de BW.
Meer prepkist kan/zal je niet vinden.

http://www.500hk.de/dochtlampen/128-einheitslaterne-der-bundeswehr

Plus: volgens mij hoort één en ander niet bij elkaar.
Voor zover ik kan zien komt de "knop" niet buiten de behuizing, dus kan je de lamp niet verstellen.
Kijk/zoek naar platjes van andere carbid systemen en je zal zien dat de knop altijd buiten de behuizing zit.
Brand je ook je vingers niet bij het verstellen.;)

Wil je leuke setjes ?
Zoek dan naar de einheitslaterne sets van de BW.
Meer prepkist kan/zal je niet vinden.

http://www.500hk.de/dochtlampen/128-einheitslaterne-der-bundeswehr

Van die Lampen heb ik twee uitvoeringen kunnen kopen voor 30 Euro per kist .
Helaas laten staan omdat ik twijfelde . Dit was van de zomer op de Carbood sale .
Ze waren compleet en in perfecte staat . Helaas zag ik er geen meerwaarde van in als gebruiksvoorwerp .
Dit omdat het zware kistjes met inhoud waren . Zelfde als op Foto
Twee weken later had ie ze niet meer bij . Waren verkocht voor 50 samen nog diezelfde dag toen ie ze mij aanbood voor die 60 samen .
Dom of niet Dom . Helaas moet ik af en toe een leuk iets laten staan .
Had je die trouwens ook in Carbid ?? Want dat is ook de redenen oa dat ik ze heb laten staan .
Omdat ik dacht dat je altijd Carbid nodig had .

lanterne.jpg

@petroman
Het hoort toch echt bij elkaar 1 Dat zie je ook meteen als je het vast pakt en het keteltje verwijderd .
Deurtje kan open en middels dat kun je onder de brander door bij de brede verstelknop .

Frans, in de einheitslaternekit zit:
een olielampje, kaarslantaarn, karbidlamp, dus behalve elektriek aardig wat mogelijkheden.
Die verschillende brander passen op/in elkaar met dezelfde behuizing.

Frans, in de einheitslaternekit zit:
een olielampje, kaarslantaarn, karbidlamp, dus behalve elektriek aardig wat mogelijkheden.
Die verschillende brander passen op/in elkaar met dezelfde behuizing.

Ergens heb ik ook wel een beetje spijt dat ik het niet gekocht heb .
Ik ga daar met een wisselend Budget heen en moet derhalve keuzes maken .
Derhalve ook twee weken later weer gekeken .
Volgende keer misschien wel een set .
Ik zoek nog wel de kaarsen tegen nette prijs !!
Weet jij iets of kun jij komen aan ??

ja ikea, jubla, stearine kaars.
Komt goed overeen met de zwitserse variant uit het leger.

50 euro voor twee kisten is een nette prijs.
Ik zou niet veel hoger gaan zitten, tenzij ongebruikt. De kaarsen zijn altijd helemaal uitgelopen.

Terug
Bovenaan