• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ChatGPT handigheidjes

joepmeloen

Prepper goeroe
Tijd dat Joepie weer eens een topic opent.
Dit keer een lijstje (aanvullende) met handigheidjes met chat-gtp. Want wat blijkt het is na wat oefennen toch wel verrekte hendig:

Ik gebruik steeds vaker chatgtp voor allerlei zaken. Ik merk gewoon dat het effectiever is dan een google-opdracht waar de advertenties bovenaan staan en ikzelf nog door moet klikken en de informatie op de desbetreffende site achter cookie of pay-walls verder moet zoeken met indirecte lappen tekst... zonde van je tijd, want de informatie die getoond word is vaak van het gehalte wij van wc-eend... of de top 10 beste... met gesponsorde refferel links met waar je het kan kopen... daar heb je met chat-gtp geen last van, omdat het (volgens mijn eigen inzicht) wereldwijd informatie in de database heeft en deze vertaald naar het engels of Nederlands. Dus je bent niet meer beperkt tot de informatie binnen je geleerde talen of land. Dus chatgtp kan bijvoorbeeld informatie uit türkije of griekenland halen dit vertaalt die dan automatisch naar joiw gewenste taal voor bijvoorbeeld een recept voor Baklava.

Het nadeel is wel dat je chatgtp niet offline kan gebruiken, dan heb je een huis vol hardeschijven nodig en dat de database up-to-date is tot 2022, dus alle uitvindingen en nieuws na 2022 heeft de beste man... AI geen weet van.
(Ik weet niet hoe het zit met de betaalde chatgtp of dat die ook het internet afspeurt voor jouw).

Dan nu de handigheidjes van chat-gtp:
En hopelijk kunnen we met z'n allen de handigheidjes aanvullen voor prep-gerelateerde zaken, nu het internet nog werkt :).
Dus voeg chat gtp toe aan je watsapp
+1 (800) 242-8478 of bezoek de website en stel specefieke vragen waar je antwoorden op wilt weten en print deze uit of sla deze op.

1ste handigheidje:
Je kan heel specifiek vragen welke eetbare dieren, zoals welke vissen, er in je omgeving zijn en hoe je deze dieren het best kan vangen / jagen en bereiden. Een vraag kan zijn, welke eetbare vissen zwemmen er in de maas. Vermeld tijdens je vraag dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met eventueel wetten en vergunningen, zodat je een breder scala van opties krijgt, zoals fuiken of vallen.

2de handigheidje:
Vraag wat er in je bob moet zitten en vermele daarbij de verwachtte opstacles zoals een rivier, wegafzetting, overnachten in het bos endergelijke.

3de handigheidje
Vertel chatgtp hoe die zich moet gedragen, klinkt vreemd.. maar je kan bijvoorbeeld zeggen: doe alsof jij een advocaat bent in Nederland en ik een klant met vragen over arbo gerelateerde zaken, bij elk antwoord wil ik een bron vermelding van het wetboek ter refferentie.
Of doe alsof je de huisarts ben en ik een patient. (Uit ervaring kan ik vertellen dat chatgtp accuratere diagnoses stelt dan de huisarts).
Of doe alsof je een prepper bent die zich voorbereid op een uitval van nuts voorzieningen.

Tijd dat Joepie weer eens een topic opent.
Dit keer een lijstje (aanvullende) met handigheidjes met chat-gtp. Want wat blijkt het is na wat oefennen toch wel verrekte hendig:

Ik gebruik steeds vaker chatgtp voor allerlei zaken. Ik merk gewoon dat het effectiever is dan een google-opdracht waar de advertenties bovenaan staan en ikzelf nog door moet klikken en de informatie op de desbetreffende site achter cookie of pay-walls verder moet zoeken met indirecte lappen tekst... zonde van je tijd, want de informatie die getoond word is vaak van het gehalte wij van wc-eend... of de top 10 beste... met gesponsorde refferel links met waar je het kan kopen... daar heb je met chat-gtp geen last van, omdat het (volgens mijn eigen inzicht) wereldwijd informatie in de database heeft en deze vertaald naar het engels of Nederlands. Dus je bent niet meer beperkt tot de informatie binnen je geleerde talen of land. Dus chatgtp kan bijvoorbeeld informatie uit türkije of griekenland halen dit vertaalt die dan automatisch naar joiw gewenste taal voor bijvoorbeeld een recept voor Baklava.

Het nadeel is wel dat je chatgtp niet offline kan gebruiken, dan heb je een huis vol hardeschijven nodig en dat de database up-to-date is tot 2022, dus alle uitvindingen en nieuws na 2022 heeft de beste man... AI geen weet van.
(Ik weet niet hoe het zit met de betaalde chatgtp of dat die ook het internet afspeurt voor jouw).

Dan nu de handigheidjes van chat-gtp:
En hopelijk kunnen we met z'n allen de handigheidjes aanvullen voor prep-gerelateerde zaken, nu het internet nog werkt :).
Dus voeg chat gtp toe aan je watsapp
+1 (800) 242-8478 of bezoek de website en stel specefieke vragen waar je antwoorden op wilt weten en print deze uit of sla deze op.

1ste handigheidje:
Je kan heel specifiek vragen welke eetbare dieren, zoals welke vissen, er in je omgeving zijn en hoe je deze dieren het best kan vangen / jagen en bereiden. Een vraag kan zijn, welke eetbare vissen zwemmen er in de maas. Vermeld tijdens je vraag dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met eventueel wetten en vergunningen, zodat je een breder scala van opties krijgt, zoals fuiken of vallen.

2de handigheidje:
Vraag wat er in je bob moet zitten en vermele daarbij de verwachtte opstacles zoals een rivier, wegafzetting, overnachten in het bos endergelijke.

3de handigheidje
Vertel chatgtp hoe die zich moet gedragen, klinkt vreemd.. maar je kan bijvoorbeeld zeggen: doe alsof jij een advocaat bent in Nederland en ik een klant met vragen over arbo gerelateerde zaken, bij elk antwoord wil ik een bron vermelding van het wetboek ter refferentie.
Of doe alsof je de huisarts ben en ik een patient. (Uit ervaring kan ik vertellen dat chatgtp accuratere diagnoses stelt dan de huisarts).
Of doe alsof je een prepper bent die zich voorbereid op een uitval van nuts voorzieningen.
@joepmeloen , Chat-gtp is best geinig, mee eens, en zeker "in vredestijd".
Dus zolang het toegankelijk is en ons kan helpen bij het preppen, waarom niet?

Zelf vertrouw ik wel liever op mensen, persoonlijke raad (vragen) en op boeken, e-books en andere spullen in mijn bezit, dan op een internet dat er zomaar "uit kan liggen".

Ik heb zo'n 100 Gb of meer aan allerhande handboeken en naslagwerken op micro-SD die ik op een laptop, e-reader of smartphone kan raadplegen.
Daarin staat wel zo'n beetje 99% van het noodzakelijke, en ik kan ook nog eens met zoekwoorden zoeken naar wat ik weten wil, zelfs in een greppel of onder de brug😉

Eerst dergelijke handvaste informatie verzamelen zou ik wel aanbevelen.
Daarna is Chat-gtp zeker leuk, om de resterende 1% te vullen wellicht. En voor gebruik in vredestijd natuurlijk, maar of dat nog lang duurt?

Oh ja, ik zou niet teveel vertrouwen op "het anonieme" van Chat-gtp. Ga er maar van uit dat er wordt meegelezen door AI😉 Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, tot we het vragen hoe het beste de bank te beroven en of zo...

Laatst bewerkt:
@joepmeloen , Chat-gtp is best geinig, mee eens, en zeker "in vredestijd".
Dus zolang het toegankelijk is en ons kan helpen bij het preppen, waarom niet?

Zelf vertrouw ik wel liever op mensen, persoonlijke raad (vragen) en op boeken, e-books en andere spullen in mijn bezit, dan op een internet dat er zomaar "uit kan liggen".

Ik heb zo'n 100 Gb of meer aan allerhande handboeken en naslagwerken op micro-SD die ik op een laptop, e-reader of smartphone kan raadplegen.
Daarin staat wel zo'n beetje 99% van het noodzakelijke, en ik kan ook nog eens met zoekwoorden zoeken naar wat ik weten wil, zelfs in een greppel of onder de brug😉

Eerst dergelijke handvaste informatie verzamelen zou ik wel aanbevelen.
Daarna is Chat-gtp zeker leuk, om de resterende 1% te vullen wellicht. En voor gebruik in vredestijd natuurlijk, maar of dat nog lang duurt?

Oh ja, ik zou niet teveel vertrouwen op "het anonieme" van Chat-gtp. Ga er maar van uit dat er wordt meegelezen door AI😉 Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, tot we het vragen hoe het beste de bank te beroven en of zo...

Helemaal met je eens, dit draadje gaat daarom dus specifiek over die 1% informatie. Al denk ik dat het percentage nuttige info wat specifiek voor jouw van toepassing is hoger ligt.
Ebooks blijven globaal kennis verstrekken waar iedereen wat aan heeft, daar zit dus ook kennis bij waar je net niks aan hebt want mijn situatie is anders dan de situatie uit het boek. Dus stel ik sta voor een vijver en lees diverse ebooks over vissen vangen had ik chatgtp gevraagt had die me misschien wel verteld dat er in die vijver alleen kikkers zwemmen
De bedoeling is dat je specifieke vragen gaat stellen aan chat gtp om specifieke informatie te krijgen voor jezelf, over bijvoorbeeld je omgeving en je persoonlijke benodigdheden.

Handigheidje 4:
Laat chatgtp uitzoeken welke brandbare materialen er in jouw omgeving zijn
Antwoord: autobanden, brandstof, bomen...
Maar misschien ligt er binnen mijn gebied wel ergenst een hoeveelheid turf dat ik kan opstoken en bij een ander kan dat een boom houthandel zijn die een bezoekje waard is.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
De bedoeling is dat je specifieke vragen gaat stellen aan chat gtp om specifieke informatie te krijgen voor jezelf, over bijvoorbeeld je omgeving en je persoonlijke benodigdheden.
Daarvoor kan het nuttig zijn @joepmeloen , dat geloof ik. En dan ook werk daarvan maken nu het kan, want daar zit hem dan al gauw het venijn denk ik...😉
Ik heb meer dan een jaar geleden een paar lange munitiekistjes gekocht en rvs-kous, maar om die tot Faraday-kooien om te vormen, dat moet nog steeds gebeuren. Eentje heb ik er wel klaar, maar hebben we "een EMP" dan ligt al het elektrieke dat daar niet in ligt "er uit", evenals GTP.
Handigheidje 4:
Laat chatgtp uitzoeken welke brandbare materialen er in jouw omgeving zijn
Antwoord: autobanden, brandstof, bomen...
Maar misschien ligt er binnen mijn gebied wel ergenst een hoeveelheid turf dat ik kan opstoken en bij een ander kan dat een boom houthandel zijn die een bezoekje waard is.
Als Chat-GTP humor heeft of juist met @JJ&A heeft gesproken, dan kan ik mij wel een heleboel geinige tips voorstellen.😉 Houdt het dan met Het Westland en de jaarwisseling rekening, dan zijn "olietonnen en autowrakken" wel als suggesties te verwachten😁
Ik vermoed dat Chat-GTP (gelukkig) veel minder informatie heeft over actuele lokale situaties dan wijzelf. En op het moment dat Chat-GTP mijn bergje turf gaat suggereren, dan wordt het pas echt tijd om de benen te nemen...😇
Maar inderdaad, voor geografie, routes en belangrijke voorzieningen in de nabijheid, daar zal het wel iets over kunnen zeggen denk ik.

Zojuist even ChatGPT geprobeerd en gevraagd wat ik nodig ben:

Algemene benodigdheden

1. Water
    • Minimaal 3 liter per persoon per dag, voor minimaal 3 dagen.
    • Extra water voor de honden (ca. 1 liter per hond per dag).
  2. Voedsel
    • Lang houdbare voedingsmiddelen (conserven, rijst, pasta, noten, gedroogd fruit).
    • Dierenvoer (droogvoer/blikvoer, minimaal voor 7 dagen).
    • Handopener en eetgerei.
  3. Medische benodigdheden
    • Eerstehulpkit (verband, ontsmettingsmiddelen, pleisters, pincet, schaar).
    • Persoonlijke medicatie (minimaal voor 7 dagen).
    • EHBO-sets voor dieren (inclusief een tekentang).
  4. Kleding en comfort
    • Warme kleding, waterdichte jas.
    • Stevige schoenen.
    • Nooddeken en slaapzak.
    • Regenponcho.
  5. Hygiëne
    • Zeep, tandenborstel/tandpasta, natte doekjes.
    • Vrouwenhygiëne (tampons/maandverband).
    • Poepzakjes en een schepje voor honden.

Specifiek voor oorlogssituaties

1. Communicatie
    • Noodradio (op zonne-energie of met een dynamo).
    • Volledig opgeladen powerbank(s).
    • Notitieboekje met belangrijke telefoonnummers en adressen.
  2. Bescherming
    • Gas- of stofmasker.
    • Veiligheidsbril en werkhandschoenen.
    • Fluitje (voor signalering).
  3. Documenten
    • ID-kaart/paspoort, medische gegevens.
    • Eigendomsbewijzen en vaccinatiebewijzen van de honden.
    • Alles waterdicht verpakt.
  4. Verlichting
    • Zaklamp (met extra batterijen of opwindmechanisme).
    • Kaarsen en lucifers (waterdicht verpakt).

Voor de honden

1. Benodigdheden
    • Draagbare voerbakken en drinkbakken.
    • Reservesets riemen en halsbanden.
    • Eventueel een transportbox.
  2. Veiligheid
    • Reflecterende bandjes of vestjes.
    • Muilkorf (indien nodig).
  3. Comfort
    • Dekentje en speelgoed om stress te verlichten.

Overige tips

• Stel een plan op voor vluchtroutes en veilige plekken.
  • Overweeg een training voor zelfverdediging en EHBO.
  • Controleer en ververs je noodpakket regelmatig.
Wil je hulp bij het zoeken naar specifieke items?

5de handigheidje:
Welke radio frequenties zijn handig in de omgeving van *woonplaats* voor tijdens een shtf.
@joepmeloen , daar zeg je wat.
Chat-GTP noemt ook een heleboel niet zie ik.

Zouden de tips van dat "antwoordapparaat" dan bewust gebrekkig zijn ingesproken of waren degenen die het inspraken zo gebrekkig?😁

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, wordt dat Chat-GTP in zoverre "gestuurd" dat er alleen uit komt wat er door anderen "opportuun" wordt geacht, en dat is dus niet noodzakelijkerwijs een volledig en juist antwoord.

Met dergelijke informatiebronnen vegen we maar beter onze kont af, lijkt mij.😉
Tenminste, als hulpmiddel is het geinig maar erop vertrouwen dat kunnen we m.i. niet in alle gevallen. En in sommige situaties belazert het ons ronduit, waarschijnlijk😵‍💫

@joepmeloen , daar zeg je wat.
Chat-GTP noemt ook een heleboel niet zie ik.

Zouden de tips van dat "antwoordapparaat" dan bewust gebrekkig zijn ingesproken of waren degenen die het inspraken zo gebrekkig?😁

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, wordt dat Chat-GTP in zoverre "gestuurd" dat er alleen uit komt wat er door anderen "opportuun" wordt geacht, en dat is dus niet noodzakelijkerwijs een volledig en juist antwoord.

Met dergelijke informatiebronnen vegen we maar beter onze kont af, lijkt mij.😉
Tenminste, als hulpmiddel is het geinig maar erop vertrouwen dat kunnen we m.i. niet in alle gevallen. En in sommige situaties belazert het ons ronduit, waarschijnlijk😵‍💫

Ik miste er ook een paar, maar heb er ook een nieuwe bij gekregen van een chemie bedrijf in de buurt. Het vreemde is dat een google-search geen resultaat oplevert op die frequentie. Wat je er in een shtf aan hebt weet ik ook niet, maar misschien dat in een shtf de medewerkers gebruikmaken van wat ze al kennen en dat is dus extra info voor Joeppie.

Je zoekopdracht via ChatGPT valt onder defensie-gerelateerde informatie en is te specifiek. Om veiligheidsredenen is deze informatie niet beschikbaar. Als je een algemene vraag hebt, kan ik je daar wellicht mee helpen.

:shocked:

Ik denk dat dit net zo gaat als met zelfscan kassa's, ik negeer het zo lang mogelijk en over een paar jaar is het overal en kan ik er niet meer omheen en vind ik het toch handig. Ik maak me wel een beetje zorgen om mijn werk. Ik denk dat Chatgtp een groot deel daarvan al kan, misschien nog niet foutloos.

Je kan er wel coole dingen mee doen, boeken afspelen als podcast (gesprek tussen twee mensen), als dat er in mijn studietijd was geweest. De boeken kwam ik nooit doorheen, maar ik luister heel vaak naar informatieve podcasts.

Ik heb hier alles gelezen.
Maar ik vraag mij nog steeds af.
WAT IS CHAT GTP ?

Ha beste @Flos hier even een antwoord;
Wat is een Chatgtp Graag in het Nederlands, knipoog

Natuurlijk! ChatGPT is een geavanceerde AI-taalmodel ontwikkeld door OpenAI. Het is ontworpen om menselijke taal te begrijpen en te genereren, wat betekent dat het kan reageren op een breed scala aan vragen en onderwerpen. Denk aan het als een slimme gesprekspartner die je kan helpen met informatie, advies of gewoon een leuk praatje. Maar vergeet niet, ik ben Copilot van Microsoft, en ik sta klaar om je te helpen met alles wat je nodig hebt! 😉 Wat wil je nog meer weten?

Even OpenAl gezocht op Google.
Ik ben daar niets mee.
Het is in een taal dat ik niet kan lezen of schrijven.

ik denk dat ik het teletterlijk neem. Maar je kan in je eigen-taal je vragen stellen.

+1 (800) 242-8478. Als je dat nummer als contact toevoegt in je telefoon, dan kun je met watsapp een vraag stellen.

Even OpenAl gezocht op Google.
Ik ben daar niets mee.
Het is in een taal dat ik niet kan lezen of schrijven.

Dag beste @Flos ik heb ook moeite met andere talen, maar je kan vragen om je te antwoorden in het Nederlands, zie mijn voorbeeld;

Onzin geschreven door @J.J: lalnlner

ChatGPT zei:​

It seems like you may have typed something by mistake. Could you clarify or provide more details about what you were asking? I'm here to help!

Je zei:​

Graag in het Nederlands

Natuurlijk! Waarmee kan ik je helpen?

Je zei:​

In welke talen kan je mensen een antwoord geven

Ik kan in veel verschillende talen antwoorden geven! Hier zijn enkele voorbeelden:
  • Nederlands
  • Engels
  • Spaans
  • Frans
  • Duits
  • Italiaans
  • Portugees
  • Italiaans
  • Chinees
  • Arabisch
  • Japans
En nog veel meer! Als je een vraag hebt in een andere taal, laat het me gerust weten.

Je kan het als nog proberen, klik dit aan en schrijf, graag in het Nederlands, en er gaat een wereld aan info voor je open: https://chatgpt.com

Beste @Flos jij staat ver boven mij wat betreft het leren van dingen, ja kan het, je moet het rustig proberen.
Dus probeer je het nog een keer met bovenstaande tips. :thumbup: 😁

Dit aandeeltje heeft @Mayo op het forum gezet, en is voor jou vertaald door de https://chatgpt.com

Kan je dit voor mij vertalen in het Nederlands: Is Biden right in his warning of 'tech-industrial complex' and oligarchy undercutting US democracy?

Is Biden terecht in zijn waarschuwing over het 'tech-industriële complex' en de oligarchie die de democratie van de VS ondermijnt?

Nu kan je in al de talen, het laten vertalen naar het Nederlands.

Dit aandeeltje heeft @Mayo op het forum gezet, en is voor jou vertaald door de https://chatgpt.com

Kan je dit voor mij vertalen in het Nederlands: Is Biden right in his warning of 'tech-industrial complex' and oligarchy undercutting US democracy?

Is Biden terecht in zijn waarschuwing over het 'tech-industriële complex' en de oligarchie die de democratie van de VS ondermijnt?
@JJ&A , nu ben ik geen neerlandicus, maar of de man weer eens zoek was en inmiddels gevonden is, of dat zijn plekkie bij de wapenlobby is ontdekt?

"Waarschuwt Biden terecht, dat [...]" of "Heeft Biden gelijk met zijn waarschuwing dat [...] lijkt mij dan toch wel beter dan wat ChatGTP er van maakt. Maar, wie ben ik nu helemaal...? The Great Rocky!😉
Zie je, hoe het ChatGTP verbleekt!😇

Laatst bewerkt:
@JJ&A , nu ben ik geen neerlandicus, maar of de man weer eens zoek was en inmiddels gevonden is, of dat zijn plekkie bij de wapenlobby is ontdekt?

"Waarschuwt Biden terecht, dat [...]" of "Heeft Biden gelijk met zijn waarschuwing dat [...] lijkt mij dan toch wel beter dan wat ChatGTP er van maakt. Maar, wie ben ik nu helemaal...? The Great Rocky!😉
Zie je, hoe het ChatGTP verbleekt!😇

Haha die @RockyFlats
Het ging mij ook niet om wat de lullo schrijft, maar hoe de ChatGTP te gebruiken :thumbup: als voorbeeld voor onze😁 @Flos
Maar dat snapte je achteraf wel, want jij bent ook een slimpieper.

Ik heb trouwens meer ervaring met de Copilot heb er ook aardig wat gein mee, houd hem ook af en toe voor de gek, en ook daar speelt hij geinig op in.

Haha die @RockyFlats
Het ging mij ook niet om wat de lullo schrijft, maar hoe de ChatGTP te gebruiken :thumbup: als voorbeeld voor onze😁 @Flos
Maar dat snapte je achteraf wel, want jij bent ook een slimpieper.

Ik heb trouwens meer ervaring met de Copilot heb er ook aardig wat gein mee, houd hem ook af en toe voor de gek, en ook daar speelt hij geinig op in.
Hoi @JJ&A , je hebt ons laten zien dat ChatGTP ook kan vertalen, en dat is leuk.
Dat het ook niet foutloos is, is alleen iets om rekening mee te houden. Onleesbaars kunnen vertalen is inderdaad wel heel mooi, zoals ook Google Translate dat kan.

Ik zie hier tegelijk voor ons een uitdaging om iets uit te vinden dat zich als een olie gebrande pinda in een holle kies klem kan zetten, en dat alles wat we zeggen meteen in een andere taal om zet!

Ik kan dan eindelijk ook eens wartaal gaan uitslaan, terwijl er uit mij dan toch, zoals gebruikelijk, zeer verstandige woorden blijven komen😁

Wij beschikken beiden nog niet over zo'n wonderpinda denk ik, dus wilde ik jou eigenlijk vragen of je niet zoiets zou kunnen uitvinden?!

Tenminste, tot ik moest denken aan sommige posts die ik las, en mij realiseerde dat zulke wonderpinda's al moeten bestaan en vrolijk klem zitten bij een ander!😂

Ach @JJ&A , ChatGTP en Copilot hebben wij volgens mij hier nog niet zo nodig. Onze eigen woorden vind ik veel geiniger, en onze uitvindingen al helemaal!😉👍
En, wie dat onverhoopt eens niet zo vindt, die is vast die wonderpinda vergeten?😁

• Haha
Waarderingen: JJ&A
Ik gebruik ChatGPT voor hele andere zaken. Googelen kan ik zelf wel.

Hier een heel simpel voorbeeld wat ik ermee doe. (ja zo'n scriptje schrijf ik makkelijk zelf, dit is maar een voorbeeld)

vraag: schrijf een script om de huidige datum in het nederlands te tonen op website

antwoord:

Code:
<!DOCTYPE html>
<html lang="nl">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
    <title>Huidige Datum</title>
</head>
<body>
    <h1>Huidige Datum:</h1>
    <p id="datum"></p>

<script>
        // Huidige datum verkrijgen
        const vandaag = new Date();

// Maanden en dagen in het Nederlands
        const maanden = [
            "januari", "februari", "maart", "april", "mei", "juni",
            "juli", "augustus", "september", "oktober", "november", "december"
        ];
        const dagen = [
            "zondag", "maandag", "dinsdag", "woensdag", "donderdag", "vrijdag", "zaterdag"
        ];

// Huidige dag, maand en jaar ophalen
        const dag = vandaag.getDate();
        const maand = maanden[vandaag.getMonth()];
        const jaar = vandaag.getFullYear();
        const dagVanWeek = dagen[vandaag.getDay()];

// Geformatteerde datum
        const geformatteerdeDatum = `${dagVanWeek}, ${dag} ${maand} ${jaar}`;

// De datum weergeven in het HTML-element
        document.getElementById("datum").textContent = geformatteerdeDatum;
    </script>
</body>
</html>

vervolg vraag: pas het script aan zodat de gebruiker zelf de taal kan aanpassen

antwoord:
Om de gebruiker de mogelijkheid te geven om zelf de taal aan te passen, kun je een dropdown-menu toevoegen waarmee de gebruiker de taal kan selecteren. Vervolgens kan het script de juiste maand- en dagnamen tonen op basis van de gekozen taal.

Hier is een aangepast voorbeeld van het script:

Code:
<!DOCTYPE html>
<html lang="nl">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
    <title>Huidige Datum</title>
</head>
<body>
    <h1>Huidige Datum:</h1>
    <p id="datum"></p>

<label for="taal">Kies een taal: </label>
    <select id="taal" onchange="toonDatum()">
        <option value="nl">Nederlands</option>
        <option value="en">English</option>
    </select>

<script>
        // Functie om de datum in de juiste taal te tonen
        function toonDatum() {
            const vandaag = new Date();

// Maanden en dagen in verschillende talen
            const talen = {
                nl: {
                    maanden: [
                        "januari", "februari", "maart", "april", "mei", "juni",
                        "juli", "augustus", "september", "oktober", "november", "december"
                    ],
                    dagen: [
                        "zondag", "maandag", "dinsdag", "woensdag", "donderdag", "vrijdag", "zaterdag"
                    ]
                },
                en: {
                    maanden: [
                        "January", "February", "March", "April", "May", "June",
                        "July", "August", "September", "October", "November", "December"
                    ],
                    dagen: [
                        "Sunday", "Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday", "Saturday"
                    ]
                }
            };

// Verkrijg de geselecteerde taal
            const taal = document.getElementById("taal").value;

// Haal de juiste maand en dag op op basis van de geselecteerde taal
            const dag = vandaag.getDate();
            const maand = talen[taal].maanden[vandaag.getMonth()];
            const jaar = vandaag.getFullYear();
            const dagVanWeek = talen[taal].dagen[vandaag.getDay()];

// Geformatteerde datum
            const geformatteerdeDatum = `${dagVanWeek}, ${dag} ${maand} ${jaar}`;

// Datum weergeven in de HTML
            document.getElementById("datum").textContent = geformatteerdeDatum;
        }

// Initialiseer de datum bij het laden van de pagina
        toonDatum();
    </script>
</body>
</html>

Voor foutopsporing in scripts is het ook handig bijvoorbeeld

Terug
Bovenaan