• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Chatgtp handigheidjes

joepmeloen

Prepper goeroe
Tijd dat Joepie weer eens een topic opent.
Dit keer een lijstje (aanvullende) met handigheidjes met chat-gtp. Want wat blijkt het is na wat oefennen toch wel verrekte hendig:

Ik gebruik steeds vaker chatgtp voor allerlei zaken. Ik merk gewoon dat het effectiever is dan een google-opdracht waar de advertenties bovenaan staan en ikzelf nog door moet klikken en de informatie op de desbetreffende site achter cookie of pay-walls verder moet zoeken met indirecte lappen tekst... zonde van je tijd, want de informatie die getoond word is vaak van het gehalte wij van wc-eend... of de top 10 beste... met gesponsorde refferel links met waar je het kan kopen... daar heb je met chat-gtp geen last van, omdat het (volgens mijn eigen inzicht) wereldwijd informatie in de database heeft en deze vertaald naar het engels of Nederlands. Dus je bent niet meer beperkt tot de informatie binnen je geleerde talen of land. Dus chatgtp kan bijvoorbeeld informatie uit türkije of griekenland halen dit vertaalt die dan automatisch naar joiw gewenste taal voor bijvoorbeeld een recept voor Baklava.

Het nadeel is wel dat je chatgtp niet offline kan gebruiken, dan heb je een huis vol hardeschijven nodig en dat de database up-to-date is tot 2022, dus alle uitvindingen en nieuws na 2022 heeft de beste man... AI geen weet van.
(Ik weet niet hoe het zit met de betaalde chatgtp of dat die ook het internet afspeurt voor jouw).

Dan nu de handigheidjes van chat-gtp:
En hopelijk kunnen we met z'n allen de handigheidjes aanvullen voor prep-gerelateerde zaken, nu het internet nog werkt :).
Dus voeg chat gtp toe aan je watsapp
+1 (800) 242-8478 of bezoek de website en stel specefieke vragen waar je antwoorden op wilt weten en print deze uit of sla deze op.

1ste handigheidje:
Je kan heel specifiek vragen welke eetbare dieren, zoals welke vissen, er in je omgeving zijn en hoe je deze dieren het best kan vangen / jagen en bereiden. Een vraag kan zijn, welke eetbare vissen zwemmen er in de maas. Vermeld tijdens je vraag dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met eventueel wetten en vergunningen, zodat je een breder scala van opties krijgt, zoals fuiken of vallen.

2de handigheidje:
Vraag wat er in je bob moet zitten en vermele daarbij de verwachtte opstacles zoals een rivier, wegafzetting, overnachten in het bos endergelijke.

3de handigheidje
Vertel chatgtp hoe die zich moet gedragen, klinkt vreemd.. maar je kan bijvoorbeeld zeggen: doe alsof jij een advocaat bent in Nederland en ik een klant met vragen over arbo gerelateerde zaken, bij elk antwoord wil ik een bron vermelding van het wetboek ter refferentie.
Of doe alsof je de huisarts ben en ik een patient. (Uit ervaring kan ik vertellen dat chatgtp accuratere diagnoses stelt dan de huisarts).
Of doe alsof je een prepper bent die zich voorbereid op een uitval van nuts voorzieningen.

Tijd dat Joepie weer eens een topic opent.
Dit keer een lijstje (aanvullende) met handigheidjes met chat-gtp. Want wat blijkt het is na wat oefennen toch wel verrekte hendig:

Ik gebruik steeds vaker chatgtp voor allerlei zaken. Ik merk gewoon dat het effectiever is dan een google-opdracht waar de advertenties bovenaan staan en ikzelf nog door moet klikken en de informatie op de desbetreffende site achter cookie of pay-walls verder moet zoeken met indirecte lappen tekst... zonde van je tijd, want de informatie die getoond word is vaak van het gehalte wij van wc-eend... of de top 10 beste... met gesponsorde refferel links met waar je het kan kopen... daar heb je met chat-gtp geen last van, omdat het (volgens mijn eigen inzicht) wereldwijd informatie in de database heeft en deze vertaald naar het engels of Nederlands. Dus je bent niet meer beperkt tot de informatie binnen je geleerde talen of land. Dus chatgtp kan bijvoorbeeld informatie uit türkije of griekenland halen dit vertaalt die dan automatisch naar joiw gewenste taal voor bijvoorbeeld een recept voor Baklava.

Het nadeel is wel dat je chatgtp niet offline kan gebruiken, dan heb je een huis vol hardeschijven nodig en dat de database up-to-date is tot 2022, dus alle uitvindingen en nieuws na 2022 heeft de beste man... AI geen weet van.
(Ik weet niet hoe het zit met de betaalde chatgtp of dat die ook het internet afspeurt voor jouw).

Dan nu de handigheidjes van chat-gtp:
En hopelijk kunnen we met z'n allen de handigheidjes aanvullen voor prep-gerelateerde zaken, nu het internet nog werkt :).
Dus voeg chat gtp toe aan je watsapp
+1 (800) 242-8478 of bezoek de website en stel specefieke vragen waar je antwoorden op wilt weten en print deze uit of sla deze op.

1ste handigheidje:
Je kan heel specifiek vragen welke eetbare dieren, zoals welke vissen, er in je omgeving zijn en hoe je deze dieren het best kan vangen / jagen en bereiden. Een vraag kan zijn, welke eetbare vissen zwemmen er in de maas. Vermeld tijdens je vraag dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met eventueel wetten en vergunningen, zodat je een breder scala van opties krijgt, zoals fuiken of vallen.

2de handigheidje:
Vraag wat er in je bob moet zitten en vermele daarbij de verwachtte opstacles zoals een rivier, wegafzetting, overnachten in het bos endergelijke.

3de handigheidje
Vertel chatgtp hoe die zich moet gedragen, klinkt vreemd.. maar je kan bijvoorbeeld zeggen: doe alsof jij een advocaat bent in Nederland en ik een klant met vragen over arbo gerelateerde zaken, bij elk antwoord wil ik een bron vermelding van het wetboek ter refferentie.
Of doe alsof je de huisarts ben en ik een patient. (Uit ervaring kan ik vertellen dat chatgtp accuratere diagnoses stelt dan de huisarts).
Of doe alsof je een prepper bent die zich voorbereid op een uitval van nuts voorzieningen.
@joepmeloen , Chat-gtp is best geinig, mee eens, en zeker "in vredestijd".
Dus zolang het toegankelijk is en ons kan helpen bij het preppen, waarom niet?

Zelf vertrouw ik wel liever op mensen, persoonlijke raad (vragen) en op boeken, e-books en andere spullen in mijn bezit, dan op een internet dat er zomaar "uit kan liggen".

Ik heb zo'n 100 Gb of meer aan allerhande handboeken en naslagwerken op micro-SD die ik op een laptop, e-reader of smartphone kan raadplegen.
Daarin staat wel zo'n beetje 99% van het noodzakelijke, en ik kan ook nog eens met zoekwoorden zoeken naar wat ik weten wil, zelfs in een greppel of onder de brug😉

Eerst dergelijke handvaste informatie verzamelen zou ik wel aanbevelen.
Daarna is Chat-gtp zeker leuk, om de resterende 1% te vullen wellicht. En voor gebruik in vredestijd natuurlijk, maar of dat nog lang duurt?

Oh ja, ik zou niet teveel vertrouwen op "het anonieme" van Chat-gtp. Ga er maar van uit dat er wordt meegelezen door AI😉 Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, tot we het vragen hoe het beste de bank te beroven en of zo...

Laatst bewerkt:
@joepmeloen , Chat-gtp is best geinig, mee eens, en zeker "in vredestijd".
Dus zolang het toegankelijk is en ons kan helpen bij het preppen, waarom niet?

Zelf vertrouw ik wel liever op mensen, persoonlijke raad (vragen) en op boeken, e-books en andere spullen in mijn bezit, dan op een internet dat er zomaar "uit kan liggen".

Ik heb zo'n 100 Gb of meer aan allerhande handboeken en naslagwerken op micro-SD die ik op een laptop, e-reader of smartphone kan raadplegen.
Daarin staat wel zo'n beetje 99% van het noodzakelijke, en ik kan ook nog eens met zoekwoorden zoeken naar wat ik weten wil, zelfs in een greppel of onder de brug😉

Eerst dergelijke handvaste informatie verzamelen zou ik wel aanbevelen.
Daarna is Chat-gtp zeker leuk, om de resterende 1% te vullen wellicht. En voor gebruik in vredestijd natuurlijk, maar of dat nog lang duurt?

Oh ja, ik zou niet teveel vertrouwen op "het anonieme" van Chat-gtp. Ga er maar van uit dat er wordt meegelezen door AI😉 Dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk, tot we het vragen hoe het beste de bank te beroven en of zo...

Helemaal met je eens, dit draadje gaat daarom dus specifiek over die 1% informatie. Al denk ik dat het percentage nuttige info wat specifiek voor jouw van toepassing is hoger ligt.
Ebooks blijven globaal kennis verstrekken waar iedereen wat aan heeft, daar zit dus ook kennis bij waar je net niks aan hebt want mijn situatie is anders dan de situatie uit het boek. Dus stel ik sta voor een vijver en lees diverse ebooks over vissen vangen had ik chatgtp gevraagt had die me misschien wel verteld dat er in die vijver alleen kikkers zwemmen
De bedoeling is dat je specifieke vragen gaat stellen aan chat gtp om specifieke informatie te krijgen voor jezelf, over bijvoorbeeld je omgeving en je persoonlijke benodigdheden.

Handigheidje 4:
Laat chatgtp uitzoeken welke brandbare materialen er in jouw omgeving zijn
Antwoord: autobanden, brandstof, bomen...
Maar misschien ligt er binnen mijn gebied wel ergenst een hoeveelheid turf dat ik kan opstoken en bij een ander kan dat een boom houthandel zijn die een bezoekje waard is.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
De bedoeling is dat je specifieke vragen gaat stellen aan chat gtp om specifieke informatie te krijgen voor jezelf, over bijvoorbeeld je omgeving en je persoonlijke benodigdheden.
Daarvoor kan het nuttig zijn @joepmeloen , dat geloof ik. En dan ook werk daarvan maken nu het kan, want daar zit hem dan al gauw het venijn denk ik...😉
Ik heb meer dan een jaar geleden een paar lange munitiekistjes gekocht en rvs-kous, maar om die tot Faraday-kooien om te vormen, dat moet nog steeds gebeuren. Eentje heb ik er wel klaar, maar hebben we "een EMP" dan ligt al het elektrieke dat daar niet in ligt "er uit", evenals GTP.
Handigheidje 4:
Laat chatgtp uitzoeken welke brandbare materialen er in jouw omgeving zijn
Antwoord: autobanden, brandstof, bomen...
Maar misschien ligt er binnen mijn gebied wel ergenst een hoeveelheid turf dat ik kan opstoken en bij een ander kan dat een boom houthandel zijn die een bezoekje waard is.
Als Chat-GTP humor heeft of juist met @JJ&A heeft gesproken, dan kan ik mij wel een heleboel geinige tips voorstellen.😉 Houdt het dan met Het Westland en de jaarwisseling rekening, dan zijn "olietonnen en autowrakken" wel als suggesties te verwachten😁
Ik vermoed dat Chat-GTP (gelukkig) veel minder informatie heeft over actuele lokale situaties dan wijzelf. En op het moment dat Chat-GTP mijn bergje turf gaat suggereren, dan wordt het pas echt tijd om de benen te nemen...😇
Maar inderdaad, voor geografie, routes en belangrijke voorzieningen in de nabijheid, daar zal het wel iets over kunnen zeggen denk ik.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Zojuist even ChatGPT geprobeerd en gevraagd wat ik nodig ben:

Algemene benodigdheden

1. Water
    • Minimaal 3 liter per persoon per dag, voor minimaal 3 dagen.
    • Extra water voor de honden (ca. 1 liter per hond per dag).
  2. Voedsel
    • Lang houdbare voedingsmiddelen (conserven, rijst, pasta, noten, gedroogd fruit).
    • Dierenvoer (droogvoer/blikvoer, minimaal voor 7 dagen).
    • Handopener en eetgerei.
  3. Medische benodigdheden
    • Eerstehulpkit (verband, ontsmettingsmiddelen, pleisters, pincet, schaar).
    • Persoonlijke medicatie (minimaal voor 7 dagen).
    • EHBO-sets voor dieren (inclusief een tekentang).
  4. Kleding en comfort
    • Warme kleding, waterdichte jas.
    • Stevige schoenen.
    • Nooddeken en slaapzak.
    • Regenponcho.
  5. Hygiëne
    • Zeep, tandenborstel/tandpasta, natte doekjes.
    • Vrouwenhygiëne (tampons/maandverband).
    • Poepzakjes en een schepje voor honden.

Specifiek voor oorlogssituaties

1. Communicatie
    • Noodradio (op zonne-energie of met een dynamo).
    • Volledig opgeladen powerbank(s).
    • Notitieboekje met belangrijke telefoonnummers en adressen.
  2. Bescherming
    • Gas- of stofmasker.
    • Veiligheidsbril en werkhandschoenen.
    • Fluitje (voor signalering).
  3. Documenten
    • ID-kaart/paspoort, medische gegevens.
    • Eigendomsbewijzen en vaccinatiebewijzen van de honden.
    • Alles waterdicht verpakt.
  4. Verlichting
    • Zaklamp (met extra batterijen of opwindmechanisme).
    • Kaarsen en lucifers (waterdicht verpakt).

Voor de honden

1. Benodigdheden
    • Draagbare voerbakken en drinkbakken.
    • Reservesets riemen en halsbanden.
    • Eventueel een transportbox.
  2. Veiligheid
    • Reflecterende bandjes of vestjes.
    • Muilkorf (indien nodig).
  3. Comfort
    • Dekentje en speelgoed om stress te verlichten.

Overige tips

• Stel een plan op voor vluchtroutes en veilige plekken.
  • Overweeg een training voor zelfverdediging en EHBO.
  • Controleer en ververs je noodpakket regelmatig.
Wil je hulp bij het zoeken naar specifieke items?

5de handigheidje:
Welke radio frequenties zijn handig in de omgeving van *woonplaats* voor tijdens een shtf.
@joepmeloen , daar zeg je wat.
Chat-GTP noemt ook een heleboel niet zie ik.

Zouden de tips van dat "antwoordapparaat" dan bewust gebrekkig zijn ingesproken of waren degenen die het inspraken zo gebrekkig?😁

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, wordt dat Chat-GTP in zoverre "gestuurd" dat er alleen uit komt wat er door anderen "opportuun" wordt geacht, en dat is dus niet noodzakelijkerwijs een volledig en juist antwoord.

Met dergelijke informatiebronnen vegen we maar beter onze kont af, lijkt mij.😉
Tenminste, als hulpmiddel is het geinig maar erop vertrouwen dat kunnen we m.i. niet in alle gevallen. En in sommige situaties belazert het ons ronduit, waarschijnlijk😵‍💫

@joepmeloen , daar zeg je wat.
Chat-GTP noemt ook een heleboel niet zie ik.

Zouden de tips van dat "antwoordapparaat" dan bewust gebrekkig zijn ingesproken of waren degenen die het inspraken zo gebrekkig?😁

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, wordt dat Chat-GTP in zoverre "gestuurd" dat er alleen uit komt wat er door anderen "opportuun" wordt geacht, en dat is dus niet noodzakelijkerwijs een volledig en juist antwoord.

Met dergelijke informatiebronnen vegen we maar beter onze kont af, lijkt mij.😉
Tenminste, als hulpmiddel is het geinig maar erop vertrouwen dat kunnen we m.i. niet in alle gevallen. En in sommige situaties belazert het ons ronduit, waarschijnlijk😵‍💫

Ik miste er ook een paar, maar heb er ook een nieuwe bij gekregen van een chemie bedrijf in de buurt. Het vreemde is dat een google-search geen resultaat oplevert op die frequentie. Wat je er in een shtf aan hebt weet ik ook niet, maar misschien dat in een shtf de medewerkers gebruikmaken van wat ze al kennen en dat is dus extra info voor Joeppie.

Op het Preppers-Shelter forum zijn er diverse discussies over zenders en radioapparatuur. In de sectie "Preppen en Survival Uitrusting Algemeen" worden onderwerpen zoals communicatieapparatuur en noodradio's besproken. Daarnaast is er een subforum gewijd aan "Defensie Materiaal", waar leden praten over militaire communicatieapparatuur en gerelateerde technologieën.

Wat betreft een noodzender met een vermogen van 63 kW RMS in Nederland, is er geen specifieke informatie beschikbaar over een dergelijke zender. Noodzenders in Nederland variëren in vermogen, afhankelijk van hun doel en bereik. Het is mogelijk dat er zenders met een dergelijk vermogen bestaan, maar openbare gegevens hierover zijn beperkt.

Voor meer gedetailleerde informatie over zenders en radioapparatuur kunt u de discussies op het Preppers-Shelter forum raadplegen. Daarnaast zijn er online platforms zoals Radiozenders.FM

Radiozenders
en Nederland.FM
Nederland FM
waar u meer kunt leren over verschillende radiozenders en hun specificaties.

Je zoekopdracht via ChatGPT valt onder defensie-gerelateerde informatie en is te specifiek. Om veiligheidsredenen is deze informatie niet beschikbaar. Als je een algemene vraag hebt, kan ik je daar wellicht mee helpen.

:shocked:

De Thales Groep is een uitstekende bron om meer te leren over radio-communicatie, vooral vanwege hun uitgebreide ervaring en technologische expertise op dit gebied. Thales heeft zich gepositioneerd als een leider in het ontwikkelen van betrouwbare en veilige communicatieoplossingen, die zowel in civiele als militaire toepassingen van cruciaal belang zijn. Hun oplossingen omvatten geavanceerde versleutelingstechnologieën, tactische radio’s voor moeilijke omstandigheden, en softwaregedefinieerde radio’s (SDR) die flexibiliteit bieden voor moderne communicatienetwerken.

Voor iedereen die geïnteresseerd is in de technische aspecten en toepassingen van radio-communicatie, biedt Thales waardevolle kennis en innovaties. Hun systemen spelen een essentiële rol in het verbeteren van communicatie-infrastructuren, vooral in situaties waar betrouwbaarheid en veiligheid van het grootste belang zijn, zoals op het slagveld of in afgelegen gebieden.

Als je meer wilt leren over de nieuwste ontwikkelingen in dit vakgebied, biedt Thales een uitstekende bron van informatie, zowel door hun producten als door de diepgaande expertise die ze hebben opgebouwd.

Als je meer wilt leren over radio- en communicatietechnologieën binnen de Thales Groep, kun je contact opnemen met de volgende afdelingen en locaties:

1. Thales Nederland: Thales heeft een vestiging in Nederland die zich richt op productinnovatie en technologische ontwikkelingen. Ze hebben een leidende positie op het gebied van cruciale radio- en communicatietechnologieën.
    Thales Group

2. Thales Defense & Security, Inc.: Deze afdeling biedt innovatieve C4I-oplossingen en heeft ervaring met softwaregedefinieerde radio's (SDR) en elektronische oorlogsvoering.
    Thales DSI

3. Thales Italia Chieti Site: Dit Italiaanse centrum heeft uitgebreide ervaring in de ontwikkeling van tactische communicatiesystemen en elektronische oorlogsvoering.

Laat mij veel sneller leren!

Vragenlijst voor Studenten in een BTA-Omgeving​

Persoonlijke Leerstijl​

1. Hoe zou je jouw leerstijl omschrijven? (Bijvoorbeeld: visueel, auditief, kinesthetisch, lezen/schrijven)
  2. Wanneer leer je het beste? (Bijvoorbeeld: in de ochtend, middag, avond)
  3. Werk je het liefst zelfstandig of in samenwerking met anderen in een groepsomgeving?
  4. Geef je de voorkeur aan een gestructureerde of flexibele leeromgeving binnen je BTA-studie?
  5. Wat helpt je het meest bij het onthouden van technische concepten? (Bijvoorbeeld: herhalen, samenvattingen maken, mindmaps, praktijkoefeningen)

Omgeving en Focus​

1. Wat zijn de belangrijkste afleidingen voor jou tijdens het leren van complexe BTA-onderwerpen?
  2. Hoeveel pauzes neem je gemiddeld tijdens een leerperiode van 1 uur voor BTA-studie?
  3. Hoeveel tijd besteed je aan elke leeractiviteit in je BTA-curriculum per sessie?
  4. Heb je een specifieke ruimte of werkplek die je gebruikt voor je studie? Zo ja, hoe is die ingericht voor optimaal leren?
  5. Hoe belangrijk is de stilte of een rustige omgeving voor je concentratie tijdens het leren van technische vakken?

Technieken en Hulpmiddelen​

1. Maak je gebruik van technologische hulpmiddelen om te leren? (Bijvoorbeeld: apps, online platforms, software voor BTA-gerelateerde vakken)
  2. Heb je methoden zoals flashcards, zelftests of groepsdiscussies geprobeerd om technische concepten beter te begrijpen?
  3. Gebruik je specifieke tools voor codering, diagrammen of technische simulaties om je leerproces te ondersteunen?
  4. Heb je ervaring met technieken zoals de Pomodoro-techniek of andere time-managementstrategieën voor BTA-studies?

Zelfbewustzijn en Motivatie​

1. Hoe ga je om met technische moeilijkheden of frustraties tijdens het leren van BTA-vakken?
  2. Heb je duidelijke, meetbare doelen voor je studie in de BTA-omgeving? Zo ja, wat zijn ze?
  3. Hoe meet je je voortgang en succes in je BTA-studies? Gebruik je specifieke evaluaties of zelfreflectie?
  4. Hoeveel interesse heb je in de technische onderwerpen die je bestudeert binnen je BTA-opleiding? Beïnvloedt dit je motivatie?

Gezondheid en Energie​

1. Hoeveel slaap krijg je gemiddeld per nacht? Denk je dat dit invloed heeft op je concentratie en leervermogen?
  2. Eet je een uitgebalanceerd dieet? Hoe denk je dat dit je energieniveau en concentratie beïnvloedt tijdens het studeren?
  3. Doe je regelmatig aan lichaamsbeweging? Hoe beïnvloedt dit je energie en focus tijdens het leren van complexe technische onderwerpen?
  4. Heb je technieken om stress te beheersen, vooral wanneer je te maken hebt met zware technische taken of deadlines?

Evaluatie van Huidige Leerpraktijken​

1. Welke leerstrategie werkt volgens jou het beste voor je BTA-opleiding, en waarom?
  2. Wat zijn de grootste obstakels die je tegenkomt bij het snel leren van technische BTA-concepten?
  3. Wat zou je graag willen verbeteren aan je huidige studieaanpak om sneller te leren en betere resultaten te behalen in je BTA-opleiding?

Deze vragenlijst is bedoeld om studenten in een BTA-omgeving te helpen reflecteren op hun persoonlijke leerprocessen en het gebruik van hulpmiddelen en technieken die hun leerresultaten kunnen verbeteren.

Terug
Bovenaan