Hoi
@Prepare2Rescue . het is in dit subforum inderdaad een beetje een warboel van onderwerpen die met zenden en ontvangen te maken hebben.
Hier mijn kijk op een aantal van de vragen die jij opwerpt:
Contact met de buitenwereld in geval van calamiteiten/Informatie verkijgen:
Iedereen die een bamiporto(30-50euro ) in zijn bezit heeft kan zowel op VHF(2m) als op UHF(70cm) ontvangen en zenden.
Op beide banden kun je luisteren(en zenden) naar een repeater met nagenoeg landelijke dekking.
- 145.575 mhz PI3UTR (Alticom toren Ijsselstein)
- 430.125 mhz PI2NOS(Alticom toren Hilversum)
Beiden zijn gesitueerd in voormalige KPN torens die nu door Alticom in gebruik zijn als datacenters, met flinke voorzorgsmaatregelen in geval van grootschalige sroomuitval.
Deze twee repeaters zouden wat mij betreft in iedere bamiporto geprogrammeerd moeten staan, want in geval van calamiteiten blijven deze repeaters normaal gespoken gewoon in de lucht.
Als je op ditt moment zou luisteren naar de repeaters hoor je zendamateurs met elkaar praten. Maar in geval van wat voor calamiteit dan ook verandert dat snel in een soort doorgeefluik van nieuwsfeiten.
Voor zeg 50 euro heb je dus ook in tijden van SHTF de mogelijkheid om je op de hoogte te stellen van wat er in grote lijnen om je heen aan het gebeuren is, ook in geval van stroomuitval, geen internet en geen moniele telefoon.
Ik heb dan even geen accu/zonnepanelen apart berekend.
Veiligheid in de ether
Alles wat je de ether in slingert is door anderen te beluisteren. Of je nu een aparte preppersfrequentie aanhoudt of niet, daarom zie ik ook niet zo de meerwaarde van preppernetwerken in de lucht: Leuk idee, maar het heeft geen enkele meerwaarde t.o.v. al bestaande zeer professionele repeaters, voor zover het überhaupt a; te realiseren zou zijn.
Communiceren binnen de eigen groep
Dat kan met dezelfde bamiporto's gebeuren, of met pmr-porto's(die kunnen zenden en ontvangen op 8 vaste kanalen binnen de UHF band), of met de vrij te gebruiken 27MC bakkies.
het grote voordeel van de bamiporto's en pmr-porto's is dat ze klein zijn en makkelijk mee te nemen.
Voor de 27 MC zijn bijna geen porto's te krijgen. Met de 27MC bakkies is van vaste locatie naar vaste locatie wel prima te communiceren.
Ga er maar vanuit dat al het radioverkeer voor anderen te beluisteren valt. Dus spreek heel erg goed af wat en hoe je communiceert via de ether.
Zolang je met een bamiporto binnenshuis de repeaters uitluistert, is er niemand die jou uit kan peilen of vanaf de straat kan zien dat jij zendapparatuur gebruikt.
Als je onderlinge communicatie zoveel mogelijk beperkt en niet vanuit de vaste locatie doet, dan bllijft die locate ook betrekkelijk veilig.
Het wiel op nieuw uitvinden
Preppers blijven verliefd op het idee van een geheim preppersgenootschap dat op een eigen geheime frequentie middels een eigen repeater/netwerk onder de radar kan communiceren.(
@Prepare2Rescue dit is niet tegen jouw gericht, meer een opmerking in het algemeen)
De crew van hobbyscoop.nl heeft de afgelopen jaren al een hoogwaardig landelijk dekkend netwerk gerealiseerd, zij het dat het openbaar is. Dit netwerk staat binnen de amateurwereld te boek als het meest geavanceerde netwerk dat op dit moment in de amateurwereld actief is.
Dan is het niet heel realistisch om als preppers zonder al teveel kennis te denken dat wij ook wel even zoń netwerk kunnen realiseren.
Ik denk dat het veel beter is om te kijken hoe je geschikte en bestaande infrastructuur zou kunnen benutten.