F
frans81
Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals al eerder vermeld ben ook ik één machine rijker .
Nu een ( wat ik nu pas weet ) ook niet complete en met een klein defect .
Het is de Dürkopp 241-3 met driedubbeltransport ! Een ook zogenaamde echte walkingfoot machine . Geschikt tot 2500 Rpm .
De vlugge test die ik gisteren op filmpje heb vastgelegd moet natuurlijk anders dan eerste filmpje liet zien .
Wanneer voetje naar beneden moet er altijd een stuk stof onder .
Dit zodat de metaaldelen elkaar niet te lang raken .
Tweede filmpje heb ik er een vaatdoek onder gelegd en voetpedaal ingedrukt .
Hetgeen mij opviel was dat het tension veertje dat meebeweegt tijdens naaien los zat en verbogen was . Kapot dus .
Gelukkig redelijk goedkoop !
Maar ook aan de onderzijde viel mij iets op ! En dat was dat er iets leek te missen . Na wat terug bladeren in mijn hoofd en overdenken ben ik voor een bevestiging een handleiding gaan zoeken . Eenmaal gevonden bleek ik gelijk te hebben .
Hoogtoerige machines lopen meestal in een olie badje . Meestal het grootste tandwiel .
Dit bakje dus bleek weg .
Helaas .
Vorige eigenaar zou kijken of het nog ergens lag .
Al bij al is ook dit een werkpaard en met reverse . Geen zigzag functie .
Ongeveer 10 mm dik materiaal kan er onder de voet .
Heel vaak liggen er onder deze machines hoogtoerige motoren die ruim boven de 2000 rpm zijn . Clutch motoren en op 380 volt .
Mooier kon het niet in dit geval , een 1450 rpm en lichtnet en nauwelijks hoorbaar . Bij uitschakelen spint de motor nog rustig 15 na . En dit zonder nare geluidjes .
Helaas blijkt dat wat ik eigenlijk wou niet te lukken . Mijn Singer 132k6 is te groot en te afwijkend kwa constructie om op deze tafel te monteren .
Helaas pff .
Het is dan ook jammer om het geheel zo te vrkrchtn dat het misschien toch lala lukt .
Ik laat het dus zo en ga opzoek naar veertje en olieschotel .
Foto 3 en 4 tonen type veertje en het niet aanwezige oliebakje ( no 98 op tekening) uit foto 1 .
Zie link met manual
https://www.libble.de/durkopp-adler-241/p/766294/
Nu een ( wat ik nu pas weet ) ook niet complete en met een klein defect .
Het is de Dürkopp 241-3 met driedubbeltransport ! Een ook zogenaamde echte walkingfoot machine . Geschikt tot 2500 Rpm .
De vlugge test die ik gisteren op filmpje heb vastgelegd moet natuurlijk anders dan eerste filmpje liet zien .
Wanneer voetje naar beneden moet er altijd een stuk stof onder .
Dit zodat de metaaldelen elkaar niet te lang raken .
Tweede filmpje heb ik er een vaatdoek onder gelegd en voetpedaal ingedrukt .
Hetgeen mij opviel was dat het tension veertje dat meebeweegt tijdens naaien los zat en verbogen was . Kapot dus .
Gelukkig redelijk goedkoop !
Maar ook aan de onderzijde viel mij iets op ! En dat was dat er iets leek te missen . Na wat terug bladeren in mijn hoofd en overdenken ben ik voor een bevestiging een handleiding gaan zoeken . Eenmaal gevonden bleek ik gelijk te hebben .
Hoogtoerige machines lopen meestal in een olie badje . Meestal het grootste tandwiel .
Dit bakje dus bleek weg .
Helaas .
Vorige eigenaar zou kijken of het nog ergens lag .
Al bij al is ook dit een werkpaard en met reverse . Geen zigzag functie .
Ongeveer 10 mm dik materiaal kan er onder de voet .
Heel vaak liggen er onder deze machines hoogtoerige motoren die ruim boven de 2000 rpm zijn . Clutch motoren en op 380 volt .
Mooier kon het niet in dit geval , een 1450 rpm en lichtnet en nauwelijks hoorbaar . Bij uitschakelen spint de motor nog rustig 15 na . En dit zonder nare geluidjes .
Helaas blijkt dat wat ik eigenlijk wou niet te lukken . Mijn Singer 132k6 is te groot en te afwijkend kwa constructie om op deze tafel te monteren .
Helaas pff .
Het is dan ook jammer om het geheel zo te vrkrchtn dat het misschien toch lala lukt .
Ik laat het dus zo en ga opzoek naar veertje en olieschotel .
Foto 3 en 4 tonen type veertje en het niet aanwezige oliebakje ( no 98 op tekening) uit foto 1 .
Zie link met manual
https://www.libble.de/durkopp-adler-241/p/766294/