• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De eerste koude.

Flos

SHTF Expert
Met de eerste koude komen er altijd een paar probleempje bij op mijn mini boerderij.
Niet alleen dat mr. Flos stont verkouden is maar. Bevroren drinkbakjes van de dieren.
Maar ook buiten kraanjes die bevriezen. De tuinslang, voederbakjes die vast gevroren zijn.
Zelfs een auto die niet wilde starten.
Dat allemaal brengt extra werk mee. En aangezien het hier 5° onder nul was vannacht en vandaag in de schaduw nog niets boven nul moet ik de drinkbakjes tot 2x toe ondooien.

Wat zijn jullie problemen met de eerste vrieskou.

Mijn broer heeft een kleine hobby boederij.
2 schapen, 2 geiten, 2 koeien en een zooi kippen.
Daar heb ik in de waterbakken aansluitingen gemaakt voor een vijver compressor.
Door de belletjes bevriest het oppervlak niet. En het compressortje staat in de schuur met een meter of 8 lucht slang er aan.
Een heel klein beetje vorst langs de randen komt er wel in maar blijft goed drinkbaar.

Ik zelf heb nooit geen problemen met de kou maar woon dan ook in een rijtjes huis.
Kwa warmte heb ik net als iedere prepper wel een extra kacheltje voor het geval dat en een geiser op propaan voor warm water.

Ik heb nog geen problemen. Hooguit dat ik me nu bedenk dat ik de tuinslang niet heb doorgeblazen. Begin november de buitenkraan gewoon afgetapt.
bakjes, als ik die zou hebben, zou ik dan gaan vullen middels een gieter enw ater uit de keuken.

@Richard434 op sommige leidingen zit er nog een dat werkt. Maar sommige dingen zijn hier al uit de pre-historie . En in belgie zou ik niet weten waar ze die dingen nog verkopen.

Hier begin winter, en de hele winter eigenlijk, ook bevroren waterbakken van de beesten, bevroren waterleiding van de wc, die loopt buitenom door de stal het huis in. (in januari komen er weer varkens die de stal verwarmen dan is het euvel verholpen meestal) Als het heel hard vriest bevriest ook de enige kraan die er is in de keuken. Ik laat meestal de kraan een piepklein beetje druppelen in de nacht, maarja soms vergeet je dat en dan is het weer met hete handdoeken aan de gang gaan.

De vijver van de eenden (oops denk ik nu pas aan, morgen even hakken) bevriest ook. De 3 honden in de tuin bevriezen ook, of nouja, dat denken ze. Die krijgen extra matrassen, dekens en toegang tot de caravan.

Ook is het begin winter altijd even wennen dat er voldoende droog hout binnen ligt, in het stookhok buiten wil het wel eens vochtig zijn, of als je het nog moet kloven en er ligt sneeuw, dan vliegen de brokken de sneeuw in en zijn ze nat. In de loop van de winter zijn we daar weer aan gewend en ligt het huis altijd op tijd vol droog hout. Toch heb ik wel zin in de winter! :)

Mijn broer heeft een kleine hobby boederij.
2 schapen, 2 geiten, 2 koeien en een zooi kippen.
Daar heb ik in de waterbakken aansluitingen gemaakt voor een vijver compressor.
Door de belletjes bevriest het oppervlak niet. En het compressortje staat in de schuur met een meter of 8 lucht slang er aan.
Een heel klein beetje vorst langs de randen komt er wel in maar blijft goed drinkbaar.

Ik zelf heb nooit geen problemen met de kou maar woon dan ook in een rijtjes huis.
Kwa warmte heb ik net als iedere prepper wel een extra kacheltje voor het geval dat en een geiser op propaan voor warm water.

Dat is idd de manier, kan met een simpel aquarium luchtpompje maar best lastig voor iemand met tien konijnenhokken, kippen, fazanten en nog wat zoals @Flos
Je hebt ook zogenaamd tracer weerstandsdraad, eigenlijk gewoon een draad met zoveel watt/meter afgifte van warmte. Wordt vaak gebruikt om water, en cv-leidingen te beschermen tegen vorst, o.a. in stacaravans en chalets. Werkt meestal automatisch met een thermostaat.

Suiker oplossen in het water werkt ook matig, maar is niet voor ieder dier geschikt.

Wij hadden vroeger Franse hangoren en die waren vrij lomp met hun bakken. Een plastic kuipje gegoten in beton in een oude emmer (en dan de emmer op hoogte afsnijden) hield de bakken op hun plaats en na twee uurtjes naast de kachel bleven die ook vorstvrij gedurende 12 tot 16 uur bij strenge vorst, puur door hun massa.

• Leuk
Waarderingen: Flos
Niet alleen tientallen hokjes en rennetjes. Maar ik heb momenteel kuikens van 9dagen oud. Heel uitzonderlijk eind november. Ik hoop dat mamma kip er goed voor zorgt.

Ik heb net vanaaf een egel van straat gepikt. Slechts 270 gram, een jongeling, veel te licht om in winterslaap te gaan en überhaupt de winter te overleven. Rond scharrelen op zoek naar voer is nu ook kansloos, als het overdag onder de 10 graden duikt, moet je ze niet meer zien, of het moet een vette zijn.
Zit nu in een hokje, lekker warm onder de snippers, met kattenvoer (nat en droog) en wat water. Gelukkig is 'ie verder gezond zo het lijkt.
Hij moet wel rap naar de opvang, 'k weet wat het is om egels over de winter de houden, iedere dag verschonen, etc, gaat nu slecht met m'n arm in de kreuk.

Oh, wat goed @Ray dat ie jou tegenkwam en dat jij weet dat je hem geen melk moet geven. ;)

Als het goed is is bij mij alles vorst veilig op tuin en bij huisje: oogst ligt thuis, water is afgesloten, leidingen doorgeblazen (alhoewel ik eigenlijk nooit het gevoel heb dat dat wat doet).
Alles wat nu nog onderhevig is aan de vorst moet het maar zien te doorstaan.:)

Het enige dat we hebben gedaan is de buitenkraan afsluiten, de pomp van de bron onder dak en een warmhoudgevalletje voor onder de kippendrinkbak plaatsen.
Voor de rest zijn we heel blij met de tientallen merels, kramsvogels en vinken die onze laatste valappels opruimen.

Ik heb net vanaaf een egel van straat gepikt. Slechts 270 gram, een jongeling, veel te licht om in winterslaap te gaan en überhaupt de winter te overleven. Rond scharrelen op zoek naar voer is nu ook kansloos, als het overdag onder de 10 graden duikt, moet je ze niet meer zien, of het moet een vette zijn.
Zit nu in een hokje, lekker warm onder de snippers, met kattenvoer (nat en droog) en wat water. Gelukkig is 'ie verder gezond zo het lijkt.
Hij moet wel rap naar de opvang, 'k weet wat het is om egels over de winter de houden, iedere dag verschonen, etc, gaat nu slecht met m'n arm in de kreuk.

( kopie van een stuk van de zoogdiervereniging)

Egels zijn wilde dieren die zich hebben aangepast aan de menselijke leefomgeving. Ze zijn uitstekend in staat om voor zichzelf te zorgen. Vaak worden (jonge) egels onnodig of ondeskundig bijgevoerd of meegenomen. Bijvoeren is in principe niet nodig. Het goedbedoelde schoteltje (koe)melk kan zelfs voor spijsverteringsproblemen zorgen (diarree)en wordt daarom afgeraden. Teken, vlooien en andere parasieten zijn wel vervelend, maar wilde egels hebben ze bijna allemaal. Alleen als zeker is dat een egel echt hulp nodig heeft of veel pijn heeft, is het verantwoord om het dier naar een egelopvangcentrum te brengen. Vaak is het verstandig om eerst telefonisch advies te vragen bij één van de informatielijnen van egelopvangcentra.

Een egel met schuim op de bek en vacht is niet ziek. Onbekend is waarom egels zich soms met dit schuimende speeksel insmeren.

Haha... zie je wel... ik schrijf in het verkoudheidstopic niet voor niets:

Zoveel mogelijk uit de buurt van schoolgaande kinderen of ouders met schoolgaande kinderen blijven is ook een zeer goede preventieve maatregel. :cool:

:fluit:

Beterschap!

( kopie van een stuk van de zoogdiervereniging)

Egels zijn wilde dieren die zich hebben aangepast aan de menselijke leefomgeving. Ze zijn uitstekend in staat om voor zichzelf te zorgen. Vaak worden (jonge) egels onnodig of ondeskundig bijgevoerd of meegenomen. Bijvoeren is in principe niet nodig. Het goedbedoelde schoteltje (koe)melk kan zelfs voor spijsverteringsproblemen zorgen (diarree)en wordt daarom afgeraden. Teken, vlooien en andere parasieten zijn wel vervelend, maar wilde egels hebben ze bijna allemaal. Alleen als zeker is dat een egel echt hulp nodig heeft of veel pijn heeft, is het verantwoord om het dier naar een egelopvangcentrum te brengen. Vaak is het verstandig om eerst telefonisch advies te vragen bij één van de informatielijnen van egelopvangcentra.

Een egel met schuim op de bek en vacht is niet ziek. Onbekend is waarom egels zich soms met dit schuimende speeksel insmeren.

Ik ben al jaren betrokken bij de opvang van egels. Je stukje klopt in algemene zin, maar een egel van 270 gram die rondscharrelt als het vriest is ten dode opgeschreven. Te weinig vet om in winterslaap te gaan en geen insecten of ander eten te vinden om het tekort alsnog aan te vullen.

Deze gaat binnenkort naar Egelopvang 't Egelhuus: http://egelhuus.nl/

Met de eerste koude komen er altijd een paar probleempje bij op mijn mini boerderij.
Niet alleen dat mr. Flos stont verkouden is maar. Bevroren drinkbakjes van de dieren.
Maar ook buiten kraanjes die bevriezen. De tuinslang, voederbakjes die vast gevroren zijn.
Zelfs een auto die niet wilde starten.
Dat allemaal brengt extra werk mee. En aangezien het hier 5° onder nul was vannacht en vandaag in de schaduw nog niets boven nul moet ik de drinkbakjes tot 2x toe ondooien.

Wat zijn jullie problemen met de eerste vrieskou.

bevroren drinkbakjes? ik kreeg als tip ( de helft van mijn leven geleden toen ik nog konijnen had ;) ) om druivensuiker in het water te doen, konijnen helemaal gelukkig. natuurlijk helpt dit maar tot een bepaalde temperatuur.

is het niet mogelijk de kranen af te tappen? dat zou bevriezing kunnen schelen

problemen met kou ondervind ik nu een stuk minder als eerst. ga lekker gratis met de bus naar mijn stageadres waar de hele dag wel iemand met een gasbrander staat te werken in een lekker knus en goed verwarmd atelier :rolleyes:.

verder fleecdekens, pantoffels en de verwarming op 18, een goede, lichte winterjas ( ski jas, met sneeuwvanger voor extra stilstaande lucht ) en voor het geval dat ben ik nu bezig met een marktplaats deal voor 2 warmere slaapzakken ( action slaapzak verrassend goed bevallen deze zomer, maar met de winter is warmer toch beter;) )

• Leuk
Waarderingen: Flos
Ik heb water uit eigen bron en deze zomer heb ik 'boven' het huis (hoger op de helling) drie nieuwe 1000-liter-tanks neergezet. Vanaf die tanks loopt een leiding naar het huis. De leiding van de bron tot aan de tanks was al ingegraven, de leiding vanaf de tanks naar het huis lag gewoon op de grond, omdat we het heel druk hebben met het winterklaar maken van onze aanbouw. We zijn afgelopen week begonnen om de tyleen-leiding in te pakken in een reep plastic gevuld met arlita-korrels (die lijken op hydrocultuur-korrels). Er ligt nu een soort worst op de grond met een doorsnee van pakweg 25 cm.
Verder gaan we aankomende week de watertanks isoleren met isolatieplaten van 3 cm dik en uit twee tanks laten we pakweg 100 liter wegstromen zodat er een uitzetruimte zit als het water onverhoopt tóch zou bevriezen.

We verwarmen ons huis met een houtkachel en we hebben op dit moment pakweg 5 kuub hout beneden in het huis liggen en ongeveer 8 tot 10 kuub buiten. Verder heb ik nog een hele rits oude eiken dakbalken (gehakt uit bomen) liggen die ik nog met de kettingzaag ga verzagen. We hopen dat we genoeg hout hebben. Ik zal er wel eerlijk bij zeggen dat ik gisteren nog in een T-shirt met korte mouwen de isolatie op het dak van het ketelhuis heb neergelegd. Het was zonnig weer, pakweg 24 graden op het heetst van de dag. Zodra de zon echter achter de bergen verdwijnt koelt het ook wel weer snel af.

We hebben voorraden voedsel en drinken voor een half jaar opgeslagen, ook voor de huisdieren èn we hebben nog een goede petroleumkachel als reserve staan met een 200 liter brandstof. We denken nu: laat de koude maar komen.

Terug
Bovenaan