• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

DE ''Fire roll '' of Rudiger Roll ''een andere manier van vuur maken

Wafels

Diehard Prepper
Allereest even voor de Mods @Ray @Stuudje of andere Mod ik weet niet of deze post hier goed staat of dat
hij ergens anders hoor ??? alsdat zo is , wilt u hem dan verplaatsen ??

De ‘’ Fire roll ‘’ of ‘’ Rudiger roll ‘’ , een andere manier van vuur maken door wrijving .
We zijn bekend met de ‘’firedrill of ‘’pumpdrill ‘’ of gewoon met een spindel , maar deze manier
is in prinicpe nog eenvoudiger . We hoeven geen hulpmiddelen te maken .
De fire roll is een rolletje gemaakt van watten , verband , stukje katoenen T-shirt of er worden
gewoon natuurlijke middelen gebruikt als vezels van brandnetels , lisdodde pluis ed

De truc zit hem in dat in de rol die wordt gemaakt door de watten (ea) op te rollen maar
in de kern wordt hout as of een ander fijn poeder ( wat voorhanden is) gedaan
en dan wordt het opgerold. Het rolletje wordt verder vaster gerold mbv 2 plankjes
of 2 platte stenen (wat voorhanden is ) en op het laatst rol je heel snel heen en weer
Door het poeder wat in de rol zit worden de vezels nog fijner gemaakt en tegelijkertijd
ontstaat er wrijving en dus hitte , welke zo groot van binnen wordt dat hij groot genoeg is
om de rol in de kern te laten ontbranden .
Je rolt de rol eerst op , vervolgens spuug je wat op je hand en rol je de rol wat vaster op een plank of steen
en dan ga je verder met een plank of steen om de rol verder vaster te rollen . Als hij dan hard is
dan ga je verder met het rollen met de plank of steen . de video's laten zien hoe het gaat . (onderin saan de links)

Deze heer David West en Boggy Creek Beast laten allebei in een heleboel filmpjes over deze rol
zien dat ze allerlei materialen gebruiken ,ook natuurlijk materialen .Ook in stedelijk gebied
zou je zo’n fire roll kunnen gebruiken om vuur te maken , stukje katoen , wat houtas of zout of bakpeder etc en een paar stenen of planken .
Deze heer West zegt dat het de meest eenvoudige manier is om vuur te maken en hij heeft daar wel gelijk
in want je hebt geen vuurboog ,spindel of vuurboord te maken maar eenvoudig om er vuur mee te maken vind ik het niet , maar ik heb een paar handycaps hierbij dus ik zelf mag het eigenlijk niet beoordelen ;-) Ik heb er verschillende kooltjes mee gemaakt dus ja het werkt zeer zeker .
Mijn succes ermee was met watten en roest (cayenne peper iets minder :rolleyes:) en met wat te valsspelen door kalium permanganaat te gebruiken .Dit laatste werkt prima maar ik plaats hier
wel een waarschuwing bij want de eerste keer dat ik dit deed had ik er iets teveel in gedaan en kreeg
ik een aardige ‘’whoezzz’’ en stond de halve rol in de brand dus pas daar mee op .Gewoon een heel klein beetje werkt prima .Ook roest werkt uitstekend . Deze mannen gebruiken allerlei materialen om op deze manier vuur te maken ,maar ik raad het gebruik van peper als wrijvingsmiddel af .
Het komt al snel ook in de lucht hetgeen je inademt en in je ogen ed .

Het mooie ervan is , is dat op het moment de rol gaat gloeien van binnen dan kun je dit ruiken , je ruikt een schroei lucht .Als je stopt zie je een beetje rook van de rol afkomen en als je hem dan daar voorzichtig open maakt dan heb je een kooltje .
Voor degene die het willen proberen , er staan een hoop filmpjes op youtube erover zeker van de
twee heren die ik vermeld heb . Deze David West had ook nog een interessante video waar hij houtas in
katoenen stof wrijft , normaal gaat dit binnen de kortste keren uit , maar wanneer je er hout as inwrijft gloeit het gewoon door ,. Het waarom dit is weet ik niet maar vond het wel gaaf en handig om te weten .
( Ook heeft hij een aardige aanpassing aan zijn firesteel gemaakt ('' spijkertje'' ) om kleine dingen vast te kunnen zetten en makkelijker afstand te houden bij het schrapen langs de firesteel .)

De reden dat ik deze post hier plaats is niet omdat ik geen lucifers , aanstekers , flint & nsteel , fireesteel of fire piston heb ,;-) maar gewoon om de simpele reden dat ik graag weet hoe ik in elke situatie vuur zou kunnen maken ook als ik niet zou hebben en dan is dit soort kennis handig

DSCF9262.JPG

DSCF9292.JPG

DSCF9288.JPG

deze laatste foto is wat wazig maar ik kreeg hem niet duidelijker :( , maar het laat zien hoeveel kalium
permanganaat erin zit , heel erg weinig echt een heel klein mespuntje .
dit zijn de links voor de heren David West en Boggy Creek Beast

gr will

.

@Richard434 het ziet er simpeler uit als dat het is:rolleyes: maar het lukte me wel . Qua energie denk ik
dat het ongeveer overeen komt met een vuurboog , je moet even goed doorwerken op het laatst . Mij lukte het best met watten
en roest of kalium permanganaat maar hiermee moet voorzichtig zijn ,maar dat had ik geschreven :D
en het is gaaf om te zien dat met dit simpele systeem je eenkooltje krijgt. Tevens als het rolletje gloeit dan
gaat dit ook niet uit , het brand gestaag door . Net als wat die David West schreef katoen waar je hout as inwrijft
dit gloeit ook door.
gr will

@Richard434 het ziet er simpeler uit als dat het is:rolleyes: maar het lukte me wel . Qua energie denk ik
dat het ongeveer overeen komt met een vuurboog , je moet even goed doorwerken op het laatst . Mij lukte het best met watten
en roest of kalium permanganaat maar hiermee moet voorzichtig zijn ,maar dat had ik geschreven :D
en het is gaaf om te zien dat met dit simpele systeem je eenkooltje krijgt. Tevens als het rolletje gloeit dan
gaat dit ook niet uit , het brand gestaag door . Net als wat die David West schreef katoen waar je hout as inwrijft
dit gloeit ook door.
gr will
Daarom ga ik het ook uittesten. Voordeel van kennis over meerdere vuurmethoden is, dat je steeds minder nodig hebt om vuur te maken.
En roest is toch een "grondstof" die je vrijwel overal kan vinden. ;)

@Kenneth zoals ik al schreef , het is niet de meest efficiente manier van vuur maken , maar het werkt en het is goed
om te weten , je hebt erg weinig nodig om vuur te maken .zelfs met keuken papier werkt het
gr will

Bedankt voor de leerzame post @Wafels!
Ik had nog nooit van deze methode gelezen en heb toch al redelijk wat survival boeken verslonden.
Dit gaan we inderdaad maar eens proberen.

@Nomad ik had er ook nog nooit van gehoord hoo maar een vriend wees me erop en ik ben altijd nieuwsgierig
als het om vuur maken gaat :D zo ook deze manier hieronder

ik heb dat nog niet geprobeerd ,(hier groeien niet zoveel tondel zwammen)
maar ook dit lijkt me wel interessant om eens te proberen :cool:
gr will

@Nomad dan heb je ergens nog geluk want ik heb er meer dan jaar over gedaan , telkens als we hier ergens gingen
wandelen zocht ik ernaar en heb er al bij al 2 gevonden , 1 kleine en 1 hele grote (maar deze laatste was zo groot
dat ik hem niet geplukt heb , dat vond ik zonde hij was plm 20 bij 30 cm en zat net boven de grond op een dode boom)
Hier heb ik wel kogelhout zwammen gevonden ,maar of het daar mee kan weet ik niet .Deze zijn erg klein en teer van binnen
anderzijds je krijgt ze wel heel makkelijk aan ,zelfs zo direct met Flint & steel of een stukje in een fire piston .
In het oosten van het land schijnen er meer tondel zwammen te groeien , een kennis van me woont in de regio Montferland en die heeft wel
eens eentje meegebracht voor me .
gr will

Heel erg interresant. Deze manier was mij ook nog niet bekend en moet ik uiteraard zo spoedig mogelijk uitbroberen :)

@Nomad
...Hier heb ik wel kogelhout zwammen gevonden ,maar of het daar mee kan weet ik niet...

Geen idee. Maar ik kan me herinneren dat ik een filmpje/documantaire heb gezien hierover en dat het meerdere zwammen zijn die je kan gebruiken. Alleen zijn niet alle zo goed als de tondelzwam.
Als ik het me goed herinner was het Ray Mears. Anders Afie, van Alfieaestethics (youtube).

Terug
Bovenaan