• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De man en het hout

Roel

Mankinds only hope
Wat betreft hout stoken, kennen jullie het boek van Lars Mytting, "de man en het hout?" Als je nu echt iets wilt leren over hout hakken, bijlen, motorzagen, hout kloven, stapelen en drogen, iets over houtkachels, etc, dit boek behandeld al deze onderwerpen op een leuke en zeer duidelijke manier. Als er iets een "houtstookbijbel" genoemd mag worden, dan is het dit boek. Aanrader voor iedereen m/v die een echte man wil zijn! :fluit:
DSCF0596.JPG

Dit is echt een gaaf boek! Echt! Buiten al de info in het boek is het inderdaad zo dat het je ego een enorme boost geeft. Voorheen was ik best een zije sok maar ik geniet nu een hoop respect van de visite mede door dit boek (en ook misschien omdat ik constant met een overmaatse ax in de rondte zwaai…). Een aanrader ook voor vrouwen in de transitie naar man die een paar bochten willen afsnijden.

Toch wel grappig dat "de Man" zich "het Vuur" ook heeft toegeëigend...
Want waren het van oudsher niet de vrouwen die het hout sprokkelden, hakten en de vuren in hut, huis en haard in stand hielden? :fluit:

Ook bijzonder dat diezelfde "de Man" hetzelfde heeft gedaan met het "op vuur" eten bereiden. Ook wel barbecue genoemd. :bbq::lol:

Denk dan ook niet dat vrouwen een "transitie naar man" nodig hebben om met hout en vuur te mogen "spelen" of in een boek daarover te mogen lezen. 🧐😁

Dat zeg je (bijna) goed @Erny, De vrouwen sprokkelden inderdaad hout en onderhielden het vuur en bereidden er het eten op.
Maar dat kon natuurlijk alleen maar goed gaan zolang ze dat onder de rustige en ter zake kundige leiding deden van hun mannen... :lol:

Laatst bewerkt:
Haha een leuke reactie's @Erny
En met (sporten) voetballen zijn ze ook geweldig.:thumbup:

Ik had vorige winter wel een stel muizen tussen het hout wonen, maar verder niks.
Wat zou ik er aan doen? Opstoken, dat hout met houtworm als eerste 😁
En het hout met houtworm niet te lang binnen laten liggen als je ook houten meubels hebt 😉

Ik had vorige winter wel een stel muizen tussen het hout wonen, maar verder niks.
Wat zou ik er aan doen? Opstoken, dat hout met houtworm als eerste 😁
En het hout met houtworm niet te lang binnen laten liggen als je ook houten meubels hebt 😉

Er is misschien meer hout in je huis dan je bij stil staat, zoals kozijnen drempels deuren en dak, een houtenvloer is bij veel mensen niet meer aan de orde, ook een houten poot is niet meer zo gebruikelijk. :thumbup:
En gereedschappen, schep hark bijl hamer in al de spullen kan de houtworm zich in gaan vestigen.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Er is misschien meer hout in je huis dan je bij stil staat, zoals kozijnen drempels deuren en dak, een houtenvloer is bij veel mensen niet meer aan de orde, ook een houten poot is niet meer zo gebruikelijk. :thumbup:
En gereedschappen, schep hark bijl hamer in al de spullen kan de houtworm zich in gaan vestigen.
@JJ&A , als @Mayo uit pure vertwijfeling de gehele zooi in de hens steekt, dan heb je wel wat te verantwoorden!😉

Bij ons had een familie houtwormen zich gevestigd in de trapleuning, te zien aan het houtpoeder dat op de traptreden neerdaalde. Eerst gepoogd ze te bestrijden door WD40 in de wormgaatjes te injecteren. Helaas tevergeeft. Toen probeerde mijn Tropische Verrassing het met een spuitbus chemisch spul van het merk "Target". Na het bespuiten heeft ze de deur en ramen opengezet en is ze buitenshuis op stap gegaan.
Het spulletje bestrijdt namelijk niet alleen houtwormen.
Maar het nam de houtwormen goed te grazen. Geen houtmeel meer op de trap en kennelijk zijn ze ook niet naar elders in het huis verhuisd.

Laatst bewerkt:
Als kleine jongen zo'n 65 jaar geleden maakte ik een keer mee, dat ook houtwormen waren door een oud antiek meubeltje als aanstichter, je had toen kleine kaartjes die je moest opbranden één was voldoende om al het leven door het hele huis uit te roeien, we moesten allemaal het huis uit om het een tijd te laten inwerken, daarna lieten ze alles een tijd open staan zodat het goed kon door waaien.
De kaartjes zullen wel behoorlijk giftig zijn geweest, ik dacht er net aan door de reactie van @PBear
Want als het tot diep in het hout door dringt is het wel heel krachtig.

Ja dat zijn dingen die kunnen gebeuren ondanks dat we heel schoon waren, alles glansde en blonk.

@JJ&A , als @Mayo uit pure vertwijfeling de gehele zooi in de hens steekt, dan heb je wel wat te verantwoorden!😉

Nee hoor, ik was niet degene met houtworm in het haardhout.
Ik had vorige winter een muizenfamilie. Maar aangezien het hout in de garage ligt opgeslagen, heb ik ze lekker laten zitten.
In het voorjaar de garage/tuindeur een paar keer opengezet en de katten in de tuin gelaten en ze waren snel vetrokken :)

Nee hoor, ik was niet degene met houtworm in het haardhout.
Ik had vorige winter een muizenfamilie. Maar aangezien het hout in de garage ligt opgeslagen, heb ik ze lekker laten zitten.
In het voorjaar de garage/tuindeur een paar keer opengezet en de katten in de tuin gelaten en ze waren snel vetrokken :)
@Mayo , sorry, maar je bent kennelijk al net zo gek als ik. Ik heb ook een muizenfamilie in een kasje. De vorige winter sprong er eentje van schrik ik in een kelder met water. ik stak er een ladder in en kon de drenkeling ermee uit het water vissen. Doornat, had het zijn/haar einde geweest in de kou. Dus toen een wellness behandening gegeven onder de airco op 23°C, en weer terug gezet in de kas😁 Ach, leven en laten leven, en geinige beestjes zijn het. Onze kat vangt er weleens eentje, en haar smaakt dat best. Win-win!😁

Oh ja, en achter het haardhout zitten ze daar ook😇. Onze extra voedselreserve voor barre tijden😉

Terug
Bovenaan