• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Thermosfles houdt warm en koud

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste mensen, in een algemeen draadje berichtte ik over de aankoop van een 1,9 liter Stanley thermosfles. Ik ben er erg tevreden mee, en verzamel het beste hier mijn metingen eraan en ervaringen ermee.

Ik stel voor dat een ieder hier zijn/haar ervaringen kwijt kan, over allerhande thermosflessen en warmte-isolerende potten, flessen (en dewarvaten voor de echte freaks😉).

Ik heb zojuist een 1,9 liter Stanley thermosfles online gekocht bij ibood.com. Die verkoper ziet er via Trustpilot betrouwbaar uit.
€45 voor een thermosfles lijkt een stevige prijs, maar deze is echt van wereldklasse. Hij is nog 5 uren in de aanbieding zag ik, en hier veel voordeliger dan elders.
In vredestijd houd je er twee dagen lang (!) dranken in warm, en dat lijkt mij prima voor bijvoorbeeld thee. In "crisistijden" denk ik dat het veel nut kan hebben...

Een warme slok op de nok van het dak, onder de brug of in een greppel, maakt dan vast gelukkig. Maar een koude slok of medicijnen koel bewaard is ook niet slecht zodra de lak van de wagen smelt door opwarming van de aarde.😉

https://www.ibood.com/nl/s-nl/o/stanley-the-legendary-classic-bottle-190-liter/1210833

Screenshot_20250204-185916.png

Terzijde: deze aanbieding van IBOOD was echt prima want deze thermosfles kost doorgaans de helft meer. Wellicht komt deze aanbieding nog eens, en die website in de gaten houden is dan niet slecht. Toch zie ik er ook spullen die elders weer veel goedkoper zijn, dus lang niet alles is er "een koopje".

Ik ben wel benieuwd te horen of deze thermos je drank inderdaad 2 dagen warm houdt en hoe 'warm' dat dan is 👍🙂

Ik heb wel eens gelezen dat andere merken dat 'aantonen' door er water van 100C in te doen en de thermos dan in een ruimte met een temperatuur van 22C te leggen
@Mayo , ik ben ook benieuwd want "warm" is betrekkelijk. Ik heb de thermosfles vanmiddag geheel met kokend water gevuld en mat rond de 85°C in de opening. Nu is water bijna volledig emissief (straalt warmtestraling nagenoeg volledig uit en reflecteert die nauwelijks) dus veel zal de werkelijke temperatuur daarvan niet afwijken.
flir_20250208T142025.jpg

Morgen meet ik het weer, en dan wordt de teruggang in temperatuur wel zichtbaar. De ruimte is circa 19°C.
De 22°C die je noemt is dan wel een poging van fabrikanten om het resultaat op te leuken want als temperatuur in huis lijkt het mij aan de hoge kant en als buitentemperatuur eerder iets dat om een koud biertje vraagt en niet om een warme drank😉
Stanley zelf heeft t trouwens over 24 uur..?
https://www.amazon.nl/vdp/4c3b348dd0cd480a836e5d23ba203818?ref=dp_vse_ibvc0 (promotiefilmpje van Stanley op Amazon)
Stanley levert meerdere typen thermosflessen, en voor de kleinere zag ik ook kortere tijden aangegeven. Het zal ermee te maken hebben dat kleiner ook een kleinere hoeveelheid warme drank heeft en tegelijk een smallere dubbele wand, dus minder goede isolatie. Er is dan minder warmte opgeslagen terwijl de isolatie minder groot is.

Voor die van mij zie ik 45 uren opgegeven, en dat zijn toch wel bijna twee dagen als de zon de binnenbocht neemt😉

Screenshot_20250208-224159.png

Stanley levert ook een super "Master" serie die echt alles schijnt te slaan, maar duurder is. Alle Stanley thermosflessen schijnen een vacuüm gezogen dubbele wand te hebben dus convectie valt als warmtelek weg. Tel daarbij op dat rvs zeer reflectief is en weinig emissief, en warmtestraling ontsnapt dus ook nauwelijks. Er blijft dan natuurlijk warmtegeleiding waar de binnenwand aan de buitenwand zit, maar daar ontsnapt niet veel.

Zojuist gemeten. Na precies 24 uren meet ik een teruggang van circa 85°C naar 68°C. Dus 17°C in temperatuur gedaald. De verdere daling zal langzamer gaan omdat het temperatuursverschil binnen-buiten kleiner is.

Screenshot_20250209-142418.png

Zojuist nogmaals gemeten.

Nu, 58 uren na het vullen, meet ik een temperatuur van 51,2°C. Over de afgelopen 34 uren is dat 16,8°C koeler, dus 0,49°C per uur koeler bij een ruimtetemperatuur van 17,4°C.

De totale temperatuurdaling van 33,8°C in 58 uren geschiedde met gemiddeld 0,58°C per uur.

Nog 51,2°C na twee dagen en 10 uren, vind ik zeker niet slecht.👍

Indrukwekkend hoor! 👍

Nu ga je in de meeste gevallen wat van de inhoud gebruiken, want dat lijkt me wel de clou van een thermosfles ;)
Zou je nogmaals een test willen doen maar dan ergens halverwege de helft van de inhoud uitgieten plus een paar keer extra openen+sluiten?
Ik verwacht dat t dan sneller afkoelt, maar je weet nooit! ☺️
@Mayo , dat zal ik doen.

Ik wilde sowieso naast de met warmtebeeld gemeten temperaturen nog eens nameten met een insteekthermometer. Het is goed mogelijk dat de starttemperatuur gering hoger lag dan 85°C. Ik bracht het water aan de kook in een electrische waterkoker, en op het moment dat daar grote bubbels in ontstaan en het ding afslaat dan is de temperatuur vast hoger dan 85°C. Stel dat het 95°C was, en er 5°C verloren ging vanwege opwarming van de binnenfles, dan was de FLIR 85°C wellicht 90°C.

Met minder water erin verwacht ik ook dat het iets sneller zal afkoelen. De binnenfles is dan maar half gevuld maar krijgt door geleiding wel dezelfde temperatuur als het water en straalt over het volle oppervlak warmte uit. Dat rvs weinig warmte uitstraalt is wel waar, maar meer van weinig is toch meer.

Wat de FLIR meting aangaat is het zo, dat de camera vooraf moet worden ingesteld op de emissiviteit van het materiaal dat men meet. In de FLIR-app zijn helaas maar vier standen te kiezen, en ik koos "matte" en dat is het meest emissieve (o.a. organisch materiaal, plastics, lakken en volgens mij ook water). Zou ik de buitenkant van een enkelwandige rvs mok met 85°C koffie erin meten dan meet ik in die stand bijvoorbeeld maar 28°C. Zou ik in de "glossy" stand meten dan krijg ik waarschijnlijk wel een juiste waarde omdat de app er dan van uitgaat dat het kleine beetje warmtestraling wel komt van een materiaal dat nauwelijks uitstraalt en dus warmer moet zijn.

Screenshot_20250211-180654.png

Laatst bewerkt:
Misschien toch even iets meer over warmtestraling. Ik vind de FLIR camera in mijn CAT S62 telefoon echt geweldig. Warmtestraling kan je ermee zien, en je kunt dus ook zien waar zich warmtelekken zich bevinden, geïsoleerde dingen met elkaar vergelijken, met een oogopslag zien dat het bovenin een kamer graden warmer is dan op halve hoogte (blaas die warmte naar beneden) en er split-airco units mee testen op voldoende gasvulling. Kijken of een ander koortsig is, kan ook, en zien of zich iets warmbloedigs door de tuin beweegt😉

Omdat behoud van energie en warmte in een SHTF situatie van levensbelang kan zijn, is het goed om wat basisprincipes te weten.
Er zijn de volgende vormen van warmteoverdracht:
- convectie (stroming; warmteoverdracht door contact met langsstromende lucht, zoals bij cv- convectoren en ventilator-kachels)
- geleiding (warmteoverdracht door direct contact)
- straling (warmteoverdracht door uitstralen van infrarood straling = warmtestraling).

Warmteverlies is te beperken door elk van die overdrachtsvormen te hinderen.

Organisch materiaal, plastics, gelakte zaken en water e.d. zijn behoorlijk emissief en stralen warmte prima uit. Tegelijkertijd, isoleren ze slecht. Blanke metalen zoals rvs, aluminiumfolie en niet-gecorrodeerde metalen (koper, verchroomde oppervlakken e.d.) en glanzend gemetalliseerde folie (mylar nooddekens e.d.) zijn juist zeer reflectief en nauwelijks emissief. Die stralen nauwelijks warmte uit maar reflecteren warmtestraling. Door die materialen slim te gebruiken kan warmteverlies door straling flink worden beperkt.

Hieronder een overzicht van de emissiviteit van materialen. Het is mooi te zien dat aluminiumfolie maar 4% emissief is en 96% reflectief, en dus een prima "spiegel" voor warmtestraling. Water is 95% emissief en 5% reflectief.
GridArt_20250211_225028812.png

Bij deze thermosfles wordt convectie niet direct gehinderd, maar ook niet bevorderd omdat de buitenwand nauwelijks warmer is dan de omgevingslucht en er dus nauwelijks opstijgende warme lucht ontstaat. In de dubbele wand van de thermosfles wordt convectie nagenoeg onmogelijk omdat zich daarin vrijwel geen lucht meer bevindt die zou kunnen stromen (vacuüm).

Warmteverlies door geleiding wordt gehinderd omdat de binnenfles maar via een relatief dunne rand aan de buitenfles vast zit, en bovendien op een ver boven de vloeistof uitstekende positie waardoor m.i. "heet en koud" verder uit elkaar liggen.

Warmteverlies door straling wordt gehinderd omdat de buitenzijde van de binnenfles van rvs is, en nauwelijks warmte uitstraalt. Tegelijkertijd is de binnenzijde van de buitenfles ook rvs dat warmte uitstekend (terug) reflecteert.

Ook andere thermosflessen dan die van Stanley zullen vergelijkbaar werken, en er zijn er vast die even goed isoleren. Soms hebben die een glazen binnenwerk en dat kan breken, en lang niet alle "thermosflessen" zullen goed vacuüm gezogen zijn. Stanley heeft een naam hoog te houden denk ik.

Het is wel te verwachten dat kleinere thermosflessen minder lang de warmte kunnen vasthouden dan grotere. Hoe groter de thermosfles, des te kleiner het warmewisselend oppervlak is naar de omgeving per cm3 vloeistof, en dat is gunstig.

Het is wel te verwachten dat kleinere thermosflessen minder lang de warmte kunnen vasthouden dan grotere. Hoe groter de thermosfles, des te kleiner het warmewisselend oppervlak is naar de omgeving per cm3 vloeistof, en dat is gunstig.

En als je hem halfvol/leeg vult?

Waar ik altijd op let is dat een thermofles een grote brede opening heeft, zoals een dopper of een air-up. Hierdoor kan je er net iets meer mee, bijvoorvoorbeeld voedsel garen en beter schoon te maken / uit te lekken en te vullen.

Ik heb thuis trouwens ook een thermosfles staan.
https://www.groenehoedduurzaam.nl/edel-eau-270l-rvs.html

Terug
Bovenaan