• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De zin en onzin van karabiners

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja de Zin en Onzin van Karabiners in de Prepuitrusting ?!
Ik kocht ze eigenlijk nooit .
Maar sinds de laatste drie gekochte Kong Bonaiti karabiners zie ik ze steeds vaker ergens tussen liggen en trekken ze mijn aandacht .
Vanmiddag heb ik er weer twee mee genomen .
Oa een zeer lichte grote Petzl AM-D en een ovale Stubai 1000 Austria .
En dan heb ik nog een stuk of wat van die kleine 6 cm dingen .
Die Kong ( 246 gr ) modellen en de Stubai ( iets lichter dan de Kong ) zijn best zwaar . De Petzl ( foto 5 met specs ) is 3 x zo licht als de Kong en bijna net zo groot .
Wat voor nut zie je er van in om verschillende types in je Prep uitrusting te hebben ?

20161230_224735.jpg 20161230_225026.jpg 20161230_224852.jpg 20161230_224906.jpg1483136073618100790240.jpg

Als je er een goed touw bij hebt kan je jezelf er veilig mee verplaatsen van boven naar beneden.
En kwa treksterkte met een goed touw kan je er een mooie katrol systeem van maken om zware spullen te verplaatsen en ofzelfs een auto uit de sloot halen.
Ik heb ook een stuk of 10 van die dingen voor het klimmen van mijn dochter.

2 petzl pulley's er bij en je hebt een mooi setje.

Als je er een goed touw bij hebt kan je jezelf er veilig mee verplaatsen van boven naar beneden.
En kwa treksterkte met een goed touw kan je er een mooie katrol systeem van maken om zware spullen te verplaatsen en ofzelfs een auto uit de sloot halen.
Ik heb ook een stuk of 10 van die dingen voor het klimmen van mijn dochter.

2 petzl pulley's er bij en je hebt een mooi setje.

Dat van boven naar beneden dat spreekt eigenlijk bijna voor zich .
Maar meerdere modellen van deze met improviseer mogelijkheden .
Dat klim spul is zwaar in en aan oa een BOB PFFFF

Voor het simpel klimmen en afdalen gebruiken we meestal 3 karabiners en 1 pulley en een petz id's en om dan boven ook nog wat vast temaken gebruik ik waar nodig een sling van ongeveer 1meter.
Dat valt opzich nog wel mee kwa gewicht.
Alleen het touw is al snel onhandig.
Meestal zeulen wij 60m touw mee van 10mm.
Dat is wel zwaar maar voor de prep zoals ik de gebouwen om mijn heen bekijk zou ik dan geen petzl id's mee nemen maar een afdaal 8 om zijn veel zijdigheid en max 15m touw met een diameter van 9mm.
Om zulke karabiners nou alleen te gebruiken om een tarp op te hangen.

Voor het simpel klimmen en afdalen gebruiken we meestal 3 karabiners en 1 pulley en een petz id's en om dan boven ook nog wat vast temaken gebruik ik waar nodig een sling van ongeveer 1meter.
Dat valt opzich nog wel mee kwa gewicht.
Alleen het touw is al snel onhandig.
Meestal zeulen wij 60m touw mee van 10mm.
Dat is wel zwaar maar voor de prep zoals ik de gebouwen om mijn heen bekijk zou ik dan geen petzl id's mee nemen maar een afdaal 8 om zijn veel zijdigheid en max 15m touw met een diameter van 9mm.
Om zulke karabiners nou alleen te gebruiken om een tarp op te hangen.

Zo'n Id daar ga ik nog voor .
Zelfremmend / paniekfunctie ze zijn handig en vooral ook bij mensen die toch wat huiverig zijn en het zal toch moeten
Naar beneden haha
Het moet veilig en met veilig 100% goed spul .

Laatst bewerkt:
Zo'n Id daar ga ik nog voor .
Zelfremmend / paniekfunctie ze zijn handig en vooral ook bij mensen die toch wat huiverig zijn en het zal toch moeten
Naar beneden haha
Het moet veilig en met veilig 100% goed spul .

Edelrid heeft ze nu ook en iets goedkoper als een petzl
Hier een voorbeeldje.
http://klimwinkel.nl/catalog/zekeren-c-29.html/edelrid-eddy-autoblock-p-213.html

Kleine waarschuwing.
Met de petzl ids kan je iemand makelijker begelijden met klimmen door de knop op de hendel in te drukken kan je extra touw geven om de klimmer ruimte te geven. Dan kan je het touw er zo door heen trekken zonder moeite.
Valt de persoon die aan het klimmen is blokkeert hij automatisch.
De edelrid heeft deze functie van makelijk klim begelijding niet. Blokkeren bij vallen of paniek uiteraard wel.
En vergis je niet in het formaat van de petzl ids hij is zo hoog als een pak suiker.

Stukje touw rond boom met karabiner er aan vast is een handige kapstok voor je rugzak.
Ook ideaal om snel je hangmat op te hangen.

Ik gebruik een karabiner ook om mijn billycan boven het vuur te hangen.
Of als gewicht om een lijn over een hoge tak te gooien.

En ideaal om je duiklamp of camera aan je D-ringen te bevestigen met duikhandschoenen aan.

Ik heb hier 2 soorten karabiners,
De "echte" klim karabiners en relatief goedkope rvs versie's.
Het klimmateriaal gebruik ik zelden, maar is een handige prep om te hebben en te kunnen gebruiken,
De goedkope rvs karibiners gebruik ik overal en nergens voor.
Het even snel iets vastzetten aan een ring, oog, lus, of wat dan ook.
Het scheelt gewoon knopen en zorgt voor een snelle en makkelijke bevestiging die uit zichzelf niet los gaat, maar je wel blind los kan maken.

@allen, gooi die goedkope rommel uit china eerst weg.
Leuk om je rugzak aan op te hangen en van de grond te houden maar meer ook niet.
Verwar ze niet met echt klimmateriaal.

Alle die ik heb aangeschaft komen uit uitrusting van ex Militairen . Ik ga geen risico lopen bij toekomstig gebruik .
Veiligheid boven alles !
Die kleintjes dat is waarschijnlijk lala voor simpele bevestigingen aan gear .

Ik zou zowieso geen 2e hands karabiners/touw/gordels etc kopen. Al mijn uitrusting is nieuw en alleen door mij gebruikt én gecertificeerd! Als ik 100mtr in een kloofje hang, wil ik goed spul. Ik vraag me ook af wat jullie hier nu mee willen. Met alleen karabiners zie ik onvoldoende mogelijkheden.
Wel eens geklommen? Wel eens alleen met touwen etc geklommen (op je armen/benen)? Ben je thuis met diverse basistechnieken/knopen?
Oftewel, wat is je doel? En wat zijn je skills?

Heb je karabiners een klapper te verduren gekregen? Haarscheurtjes? Misbruikt op welke manier dan ook? Geen 2e hands voor mij....

Ik zou zowieso geen 2e hands karabiners/touw/gordels etc kopen. Al mijn uitrusting is nieuw en alleen door mij gebruikt én gecertificeerd! Als ik 100mtr in een kloofje hang, wil ik goed spul. Ik vraag me ook af wat jullie hier nu mee willen. Met alleen karabiners zie ik onvoldoende mogelijkheden.
Wel eens geklommen? Wel eens alleen met touwen etc geklommen (op je armen/benen)? Ben je thuis met diverse basistechnieken/knopen?
Oftewel, wat is je doel? En wat zijn je skills?

Heb je karabiners een klapper te verduren gekregen? Haarscheurtjes? Misbruikt op welke manier dan ook? Geen 2e hands voor mij....

Je hebt een Dikke punt gezet !
Een zeer nuttige bijdrage ;)
En dat meen ik dus ook echt !!

Ik ga er echter wel van uit dat het gros niet vanuit het perspectief " Alpinist / Mountaineers " dit Topic benaderd ? :)En niet aan een Bergwand komt te hangen en tig meters boven de grond :eek: .
Maar slechts als wanneer het niet anders kan en dan gerelateerd aan een vorm van ontsnapping / verplaatsing in wat hogere gebouwen .
Ja ook dan moet het veilig en met enigzins wat ervaring benaderd worden .
Anders is iedere vorm van een Klim of afdaling levensgevaarlijk :(

@frans81
mijn opmerkingen en vragen zijn ook welgemeend en niet bedoelt om je af te branden. Dit soort zaken zijn geen "spielerei". Dat is ook de reden waarom ik hierop reageer.
Als je eea wilt gebruiken als afdaling van hoge gebouwen in een stedelijk gebied, dan zijn zekering/ankerpunten ook nog een issue...

Kijk anders eens voor een laagdrempelige cursus/training bij de nkbv:https://www.nkbv.nl/sportklimmen/cursussen-en-reizen/cursussen-indoor

@frans81
mijn opmerkingen en vragen zijn ook welgemeend en niet bedoelt om je af te branden. Dit soort zaken zijn geen "spielerei". Dat is ook de reden waarom ik hierop reageer.
Als je eea wilt gebruiken als afdaling van hoge gebouwen in een stedelijk gebied, dan zijn zekering/ankerpunten ook nog een issue...

Kijk anders eens voor een laagdrempelige cursus/training bij de nkbv:https://www.nkbv.nl/sportklimmen/cursussen-en-reizen/cursussen-indoor

Sorry Prepass maar ik zie het echt niet als afbranden haha.
Juist het tegendeel !
Ik vind dat je het best serieus mag vermelden .
Ik plaatste dit Topic echter als zijnde een niet Bergbeklimmer en geen ervaring hiermee . Heb wel hoog boven de grondgewerkt in daarvoor bestemde harnassen en ook met Karabiners ter veiligheid . Spullen moesten vaak gekeurd worden .
Ook ik zou nooit en te nimmer tweedehands spul gaan gebruiken voor serieuze mounteneering of gerelateerd .
Dus bij deze bedankt voor jou waardevolle toevoeging .
Het gros van ons preppertjes denkt bij het kopen van zulks spul niet aan dat waar jij aan denkt .
Men koopt op het oog en dat is het .
Dus niet denkend aan haarschuurtjes en kwaaltjes bij oudere uitrusting .
Voor wat betreft verankeringspunten dat zal onder verschillende situaties moeilijk worden of gemakkelijk .
Als ergens haast mee gemoeid is dan krijgt alles een ander perspectief en moet je snel en goed kijkend een keuze maken waar je het zekeringspunt / verangkeringspunt kiest .

Nogmaals Bedankt .
En ik zie het niet als Kritiek in de negatieve zin ;)

Prepass heeft 100% gelijk.
Ik ben ooit met klimmen begonnen via een bergsport afdeling van de NIVON. Daarmee daarna nog wat jaren cursussen gedaan en gegeven boven Zermatt.
Frappant vind ik dat er verschil gemaakt wordt tussen een bergbeklimmer en en ja wat eigenlijk ? Iemand die uit een hoog gebouw wil ontsnappen, en toevallig als zijn/haar gear bij zich heeft.
Verschil is er niet, in beide gevallen kan je lelijk terecht komen.
Wanneer MOET je een stalen karabiner gebruiken en wanneer niet. Hoe gebruik je dubbel touw ?
Hoe zit het met je val "sturtz factor" ?
Zelfs bij klettersteige kan je je touw maximaal ( en erover) belasten, bij verkeerd gebruik.

Dus gebruik eerst je hoofd daarna je klimmateriaal.

Prepass heeft 100% gelijk.
Ik ben ooit met klimmen begonnen via een bergsport afdeling van de NIVON. Daarmee daarna nog wat jaren cursussen gedaan en gegeven boven Zermatt.
Frappant vind ik dat er verschil gemaakt wordt tussen een bergbeklimmer en en ja wat eigenlijk ? Iemand die uit een hoog gebouw wil ontsnappen, en toevallig als zijn/haar gear bij zich heeft.
Verschil is er niet, in beide gevallen kan je lelijk terecht komen.
Wanneer MOET je een stalen karabiner gebruiken en wanneer niet. Hoe gebruik je dubbel touw ?
Hoe zit het met je val "sturtz factor" ?
Zelfs bij klettersteige kan je je touw maximaal ( en erover) belasten, bij verkeerd gebruik.

Dus gebruik eerst je hoofd daarna je klimmateriaal.

Tja haha dan zullen sommige dus eerst een goed hoofd moeten kopen met de juiste inhoud ( data) en dan pas kunnen ze dat materiaal eindelijk gebruiken .
Met andere woorden " Veiligheid boven alles " ;)

Edit

Met het woordje Data moest ik aan de Film Johnny Mnemonic denken haha " TOEKOMST wie weet " :)

Klim karabiniers heb in niet. Die staan nog wel op mijn verlanglijstje.
Ik heb wel een aantal kunststof karabiners, Tac Links, om mijn tas op te hangen of dingen aan mijn tas te bevestigen. Soms gebruik ik ze ook om plastiktassen te dragen die in mijn hand snijden.

Klim karabiners bestaan ook niet.

Karabiners die je kan gebruiken bij klimmen, boom/rots/ijs etc. wel.
Ik zou niets aanschaffen als ik daar niet mee om kan gaan. En dan bedoel ik meer dan wat YT filmpjes gezien te hebben.

Een flaschenzug bouwen in sneeuw of ijs/rotswand gaat iets heel anders in de praktijk.

Terug
Bovenaan