Vergeet het zoemende bakbeest dat je 's nachts uit je slaap houdt. Met wat plastic flessen, een stuk karton en een schaar knutsel je in een mum van tijd zelf een airconditioner in elkaar, ontdekte de Bengaalse 'creative supervisor' Ashis Paul. Daarmee kan de temperatuur tot wel vijf graden dalen, terwijl er geen stroom aan te pas komt.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buit...onditioner-een-uitkomst-voor-Bangladesh.dhtml
Aangezien ik in de tropen een zoveel mogelijk zelfvoorzienend onderkomen wil gaan bouwen, leek me die PET-airco een fantastische vinding, want bij pakweg 33 graden Celcius en een vochtigheid van tussen 70 en 95 % ga je al zweten als je alleen maar denkt aan werken. 5 graden koeler maakt het leven een heel stuk aangenamer.
Daarom heb ik in een test-opstellinkje maar eens de proef op de som genomen
Helaas lukte het niet om er een paar plaatjes van te uploaden.
Maar het bestond uit een doos op z'n kant en een plaat van golfkarton ervoor, waar 1 PET-fles tuit in gemonteerd was. Daar liet ik een ventilator een controleerbare wind enige tijd in blazen, waarna ik de temperatuur met een thermische lek-detector de temperatuur aan verschillende zijden van de doos opnam
Mijn thermische lekdetector is een infrarood afstandsthermometer van Black & Decker, die temperatuursverschillen tot 0,1 graad kan weergeven.
De zijde waar de luchtstroom in de PET-flessehals blies, was mijn referentietemperatuur.
Ik heb verschillende windsnelheden uitgeprobeerd met de 3-standen ventilator, maar heb helaas geen instrument om de windsnelheid te meten. Grofweg variëerde die van een zacht briesje tot een stevige bries.
Ik kon vaststellen dat er inderdaad een temperatuurverschil ontstond tussen de windzijde (voor) van de doos en de luwtezijde (achter) de doos. De verschillen lagen tussen 0,3 en 1,0 graad Celcius. Gemiddeld ongeveer 0,5 graad. Het effect leek groter te zijn naarmate de luchtstroom sterker was.
Het ziet er dus naar uit dat het principe wel degelijk werkt, al lijkt me een tempertuursverschil van 5 graden voor een woonruimte (kamer) enkel met behulp van een matrix van PET-flessehalzen ter grootte van een raam wel erg optimistisch.
Maar alle beetjes helpen natuurlijk en aan materiaal kost het pratisch niets.
Het dak vochtig houden door het te besprenkelen met water (druppelslang met een klein pompje op zonneenergie bijvoorbeeld), kan door verdamping ook wat koelte geven, al kan dat natuurlijk aanleiding geven tot schimmelvorming en zal bij hoge luchtvochtigheid het effect minder zijn. Het overtollige water kan eventueel opgevangen worden en circuleren. Wellicht kan schimmelvorming tegengegaan worden door een beetje chloor bij het water te mengen en het via een (koffie?)filter te laten circuleren. Dan raakt de pomp ook niet zo snel verstopt.
Deze methode vergt wat energie, maar dat hoeft niet in Kilowatturen te lopen, zoals gebruikelijk bij een gewone airco-unit.