• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nomad

Diehard Prepper
@The mad engineer had dit interessante draadje over Stainless vs. Carbon Steel messen.
Daarin schreef ik kort over het patina wat je aan kan brengen op carbon staal.

Het nadeel van messen van carbon staal is dat het veel gevoeliger is voor roest. Je moet ze dus goed onderhouden. Dat doe ik door mijn mes na gebruik goed schoon te maken en goed te drogen.
Vervolgens smeer ik hem in met vet. Als ik dat niet voorhanden heb dan smeer ik er Labello op.

Met der tijd zal het carbon staal zijn glans verliezen en een dof, gebruikt uiterlijk krijgen. Dit lijkt heel zonde van je mooie mes maar het heeft een groot voordeel, het zorgt er voor dat je mes minder snel roest.
Bijkomend voordeel is dat je mes niet meer zo opvalt. Handig in dit mesofobe land
Dus, dat willen we nu natuurlijk allemaal! ^_^ En omdat we weinig geduld hebben is het heel mooi dat we het ook geforceerd aan kunnen brengen.

Carbon staal is gevoelig voor zuur. Dus door je mes te behandelen met citroen of mosterd kan je een patina aanbrengen. Net nadeel vind ik dat die patina niet gelijkmatig is. Al vinden sommigen het juist mooi.
Het kan ook met azijn.

Goed, hoe doe je dan dan precies. Bij wijze van experiment heb ik na het ontkalken van mijn waterkoker mijn Mora Compagnion MG. De MG is overigens een dikkere variant van de gewone Compagnion.

Ik heb het azijn nog eens aan de kook gebracht en vervolgens in een glas gegoten. Daarnaa heb ik snel mijn mes er in gezet.
tumblr_nxz0g35R4Y1rug140o2_1280.jpg

Zoals je op de foto kan zien is de reactie vrij heftig. Hevig bruisend reageert het zuur met het lemmet.
Na 15 minuten heb ik het mes uit het azijn gehaald en het schoongemaakt. Met keukenrol haal je een flink deel van het patina er zo weer af.
Omdat het patina naar mijn smaak te licht was heb ik opnieuw azijn gekookt en het mes er nog 15 minuten ingezet.
Deze keer bleef er na schoonmaak een donkerder patina achter.

Het aanbrengen van het patina zorgt er voor dat je mes zijn scherpte verliest. De oppervlakte wordt geoxideerd, dus ook de snede.
Op dit moment heb ik niet al mijn slijpbenodigdheden thuis, dus op mijn Fallkniven DC4 heb ik de Compagnion opnieuw geslepen.
tumblr_nxz0g35R4Y1rug140o5_500.jpg


Het resultaat is zeer bevredigend. Het patina beschermt het mes en maakt het minder opvallend. Zoals gezegd is dat in dit mes-vrezende landje geen gek idee. De Compagnion heeft een zogenaamde scandigrind. Omdat die opnieuw geslepen is ziet het er werkelijk spectaculair uit.

tumblr_nxz0g35R4Y1rug140o1_1280.jpg


De scandi is nog niet zo glad als ik hem zou willen, maar hij is scherp genoeg. Ik kan me er weer mee scheren. ^_^

Hieronder de Compagnion MG en de Fire Knife op elkaar. De Fire Knife heeft een Stainless Steel lemmet en is anders geslepen.

tumblr_nylnbwWukk1rug140o1_1280.jpg


Het aanbrengen van een patina is een kwestie van proberen. Resultaten zullen per mes verschillen.
Zorg er voor dat je mes goed schoon is voordat je het in het zuur zet anders blijven er vingervlekken achter. Het staal achter de vingervlek zal namelijk minder of niet oxideren.
Laat je mes niet gelijk een half uur in het zuur staan, maar doe het in stapjes. Je wil niet te ver gaan, want in feite ben je moedwillig je mes aan het slopen. Dus doe het met beleid.

Als het goed lukt heb je echter wel voordeel van van patina. En, al zeg ik het zelf, het ziet er zeker met een scandi grind geweldig uit.
 
Ik heb dit gedaan met een Opinel omdat ik het ook eens wilde proberen, Niet helemaal een strak resultaat maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet belangrijk. Sterker: ik vind het juist wel iets hebben als een mes er "gebruikt" uit ziet. Ook de bijl kop van een tomahawk heb ik donkerder gemaakt maar dan met oude balsamico die ik anders weg zou gooien. Op die bijl kop ook de mosterd truc geprobeerd om een patroon aan te brengen maar dat had geen geweldig resultaat. (https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/diy-cold-steel-trail-hawk-tomahawk.331/)

20090415002.jpg
 
Goede posting :)
en duidelijk verhaal.

Zorg er voor dat je mes goed schoon is voordat je het in het zuur zet anders blijven er vingervlekken achter. Het staal achter de vingervlek zal namelijk minder of niet oxideren.

Even afdoen met Trichlooretheen geeft een goed ontvet metaal
alleen wel even buiten doen, Tri is niet goed voor je
en niet op het rubber aanbrengen

iets makkelijker te koop Hammerite metaalontvetter bij gamma en praxis
 
Ik meen op het bushcraft forum gelezen te hebben dat je zout bij de azijn moet doen. Dan dompel je het staal steeds 5 seconden tot je de kleur hebt die je wil. Door delen van het metaal te beschermen tegen het azijn is het mogelijk om afbeeldingen te etsen.
 
@Nomad net terug van schoonmoeder dienst :)
en dus nu pas even tijd om wat meer te posten

Feitelijk is bijna elke methode van koud patineren, een versneld roest proces, zoals je zelf ook aangeeft :)
middels alkalische oplossingen
zelfs gewoon zout doet idd dat proces al snel werken
maar ook een citroen heeft effect
en iemand vertelde ook iets van mosterd , geen idee of dat werkt

helaas is Heet blouwen in olie of patineren geen optie omdat het heft er af zou smelten, en je zelf het met niet meer gehard krijgt als ongeoefende "smid "

of het gewenst is je mes te roesten,, kan je over discussiëren
elke genoemde methode veroorzaakt een versneld roesten op langere termijn
en idd , je mes wordt ook bot omdat je de snede weg roest.
eventueel kan je die wel van tevoren met bv nagellak enkele lagen proberen te beschermen

wel is het zaak nog veel meer onderhoud er na te doen
je hebt tenslotte het oppervlak wat eerst glad gepolijst was, van roest putjes voorzien.
dus vaak en veel vet of vaseline of olie
soms word er voor ijzer ook wel na patineren wat gekookte lijnolie gebruikt om iets bescherming en wat diepere kleur te krijgen

een oplossing van ijzerchloride geeft ook een patine ( weet helaas geen verhouding, maar zou zeggen +/- 40% )
Hier wordt een Mora compagnion bewerkt
dit is eigenlijk meer etsen. maar als je het kort doet hou je een mat mes over
wel het snij gedeelte beschermen
en helaas vindt ik die man erg onvoorzichtig met een ijsergloride oplossing omgaan, maar dat schijnt de Trent te zijn tegenwoordig
ik zelf heb vroeger al geleerd dat het niet onschuldig is, bij het ontwikkelen van mijn printplaten :)


Voor het bruineren "" zijn meerdere recepten maar een "veel 'gebruikte pasta

3g antimoontrichloride - 9g olijfolie




ga eerst een stukje band of messen staal halen om op te oefenen en kijken wat het resultaat is voor je je mes op offert
http://www.smederijatelieralkmaar.n...tml?sg={89D3A195-D608-4F5A-8AAE-8B74DF39381C}

Een video van iemand die met azijn patineert
www.youtube.com/watch?v=DRtEPDzCa2A
 
en iemand vertelde ook iets van mosterd , geen idee of dat werkt

Ja, werkt ook! Zelf al diverse keren deze methode toegepast. Vooral als je meerdere lagen opnieuw aanbrengt, komt er een mooi "wild" of "camo" patroon tevoorschijn. Voor strakke (egale) of strakke patronen gebruik ik azijn (in combinatie met gedeeltelijk afplakken.
 
Van mosterd patina zijn op Youtube voldoende video's te vinden. Persoonlijk ben ik er geen fan van.
Azijn is gemakkelijk omdat het bijna niks kost en gemakkelijk voorhanden is. Als ik weer wat te etsen heb zal ik er zout bij doen om te kijken hoe dat gaat.

IJzerchloride is ook een mooi alternatief. Het wordt professioneel ook gebruikt zie ik.
Daar komt bij dat het zo te bestellen is, en niet duur.


...of het gewenst is je mes te roesten,, kan je over discussiëren
elke genoemde methode veroorzaakt een versneld roesten op langere termijn...

Ik was juist in de veronderstelling dat (kunstmatig)patina oxidatie voorkomt/vertraagd.
Heb ik dit verkeerd begrepen?
 
Ik was juist in de veronderstelling dat (kunstmatig)patina oxidatie voorkomt/vertraagd.
Heb ik dit verkeerd begrepen?

Ja ik dacht hetzelfde. Ik kan mij wel voorstellen dat het proces meer "putjes" maakt in het staal en dat wanneer na verloop van tijd de patina weg slijt het staal vervolgens weer gevoeliger wordt voor roest omdat er meer oppervlakte voor is.
 
Het is voor een messenfabrikant een eitje om zijn blanks door een badje te halen, er zal een reden zijn waarom ze dat standaard niet doen.
 
Is toch ook mede een cosmetisch dingetje! De ene vindt het mooi om een lemmet als een spiegel te hebben, de ander vindt het juist mooi om 'm dof, met een patroontje o.i.d. te hebben én weer anderen willen niets liever dan een helemaal (tactisch) zwart gecoat exemplaar óf juist weer alleen in een (fake of echte) damast-look. Natuurlijk zijn er ook nog figuren die van alles wat verzamelen en/of zelf wat experimenteren ;)
Als het goed staal is en je pleegt het nodige onderhoud, (oliën/slijpen) dan zal het allemaal wel niet zo'n vaart lopen.
 
Is toch ook mede een cosmetisch dingetje! De ene vindt het mooi om een lemmet als een spiegel te hebben, de ander vindt het juist mooi om 'm dof, met een patroontje o.i.d. te hebben én weer anderen willen niets liever dan een helemaal (tactisch) zwart gecoat exemplaar óf juist weer alleen in een (fake of echte) damast-look. Natuurlijk zijn er ook nog figuren die van alles wat verzamelen en/of zelf wat experimenteren ;)
Als het goed staal is en je pleegt het nodige onderhoud, (oliën/slijpen) dan zal het allemaal wel niet zo'n vaart lopen.

Als zo'n patin het staal zou beschermen (ipv het tegenovergestelde) zou ik verwachten dat een fabrikant van praktische messen als Mora of Opinel dit standaard zouden toepassen.
 
@ Ray,
Dus waarschijnlijk een cosmetisch dingetje zoals ik reeds zei. Hoewel velen willen laten geloven, dat het juist het mes zou beschermen en echte roest zo langer op zich zou laten doen wachten.

Dat je zou kunnen verwachten dat iedere fabrikant standaard dingen (extra) zou toepassen, is natuurlijk niet helemaal waar. Net als bij alle andere (consumenten-) zaken is alles afhankelijk van bepaalde kostenplaatjes (fabricage, verkoopprijs/winstmarge en doelgroep), anders waren alle messen wel even goed(/hard/sterk/duur).
Er zijn overigens fabrikanten zat die hun messen speciale coating geven, omdat deze het lemmet zou beschermen, toch zie je ook hier vaak (zie/zoek bv. op youtube) dat velen het juist weer aantrekkelijker vinden om deze coating te verwijderen omdat ze het blanke lemmet zo veel mooier vinden of omdat het mes dan beter zou snijden.
Ieder zijn ding!
 
Het gebruik van tri is al een paar jaar verboden daar het zwaar kankerverwekkend is en zeer schadelijk voor het milieu.
(Ontvet wel goed inderdaad)

zij toch ook, buiten doen
maar klopt, was even vergeten dat particulieren het niet meer kunnen kopen :)
 
Heb ik dit verkeerd begrepen?

ja en nee
het is de bedoeling dat een patina kleur geeft en als het een bepaalde patina is ook beschermd
maar roesten ( dat ia waar we het hier over hebben, geeft wel patina ( dus oud look ) maar
zorgt ook voor ( meer en diepere ) oneffenheden in het gepolijste oppervlak
dus het oppervlak wat kan roesten neemt toe in bergen en dalen
je vreet zowel met zuur als met alkalische oplossingen in het metaal

zolang je de roest die je hebt gemaakt goed in de olie of vet zet maakt dat niet zo veel uit

Ja ik dacht hetzelfde. Ik kan mij wel voorstellen dat het proces meer "putjes" maakt in het staal en dat wanneer na verloop van tijd de patina weg slijt het staal vervolgens weer gevoeliger wordt voor roest omdat er meer oppervlakte voor is.

correct :)
en je graaft in het metaal en daarmee leg je weer materiaal bloot wat niet in de fabriek was weg gewalst gepolijst en gehard ( en diverse oppervlakte behandelingen die in de fabriek worden gedaan) dit "invreten"zou overigens ook zonder ons ingrijpen gebeuren, alleen al je vingers geven constant urine zuur af, maak maar een vingerafdruk op blank carbon en kijk hoe dat over tijd er netjes in vreet en gaat roesten ten opzichte van de rest
alleen het wegslijten gaat versneld als je het niet invet
vet en olie gaan een verbinding aan met de gemaakte patina/roest
maar als een metaal wordt bewerkt met deze methoden onder omstandigheden die niet ideaal zijn, is het iets meer roest dan patina :)

Het is voor een messenfabrikant een eitje om zijn blanks door een badje te halen, er zal
een reden zijn waarom ze dat standaard niet doen.

nou ehhh hahaha iets ingewikkelder dan een eitje :)
maar ja, niet moeilijk op die schaal
wel een kwestie van geld en chemische baden en milieu en zo
en als men het goed wil doen, dan moet men bv blouwen in olie, en niet chemisch
en dat is weer iets wat een heel procedé heeft van wegen het harden (temperatuur ed )
Blouwen is overigens wel de beste methode al je het mij vraagt.
overigens niet ongevaarlijk voor een ongeoefende particulier.
dit kan spetteren tot exploderen, en de damp ia ook niet echt goed voor je gezondheid
 
IJzerchloride is ook een mooi alternatief. Het wordt professioneel ook gebruikt zie ik.
Daar komt bij dat het zo te bestellen is, en niet duur.
maar mensen wees voorzichtig en gebruik een geschikte bak/container
het is beslist niet onschadelijk
en de bruine vingers kunnen ook erg lang blijven hangen ;-)


Schadelijk (Xn) : R 22 - Schadelijk bij opname door de mond.


Corrosief (C) : R 34 - Veroorzaakt brandwonden.

Irriterend (Xi) : R 37 - Irriterend voor de ademhalingswegen.

Milieugevaarlijk (N) : R52/53 - Schadelijk voor in het water levende organismen ; kan in het aquatisch

milieu op lange termijn schadelijke efecten veroorzaken.
 
Gevonden :)

moest even op de werkplaats graven naar wat het ook al weer was wat ik had gebruikt op staal
nog 1 vuil en uitgedroogd busje over :)

Birchwood Casey, Perma Blue
dit heb ik ooit in Nederland gekocht, of dat nog te koop is ... geen idee

en of het etenswaar vriendelijk is .... geen idee het etiket is hier niet meer leesbaar

na wat zoeken enkele films voor jullie gevonden






er is ook iets van "Klever "
maar dat ken ik zelf niet

en hoe dat zou werken op helemaal blank metaal ...... geen idee
 
Terug
Bovenaan