Hahahaha dus je kan het antwoord wel vinden online, je wil alleen een
ander antwoord!
6 weken drogen???
Dat lijkt me wel extreem lang... haha, 36 weken is natuurlijk nog zekerderder..
Ze zijn vast uitgegaan van stucwerk, want ik lees daarover:
Stucwerk laten drogen
Nadat het stucwerk is aangebracht zal er een een droogtijd overheen gaan. Afhankelijk van de materiaalkeuze zit er een bepaald percentage vocht in het stucwerk, dit kan tot wel 60% vocht zijn. Al dit vocht zal moeten worden verdampt voor het eindresultaat. Het drogen kan berekend worden met een vuistregel, namelijk 1 dag drogen voor iedere millimeter die is aangebracht.
Nu is zo'n isolatielaag die jij hebt aangebracht natuurlijk geen zichtwerk-stucwerk, en ik neem aan dat het je een zorg zal zijn of er misschien hier en daar wat barstjes ontstaan; als het spul maar degelijk om die pijp blijft zitten.
Ik ben geen deskundige, maar ga maar even af op mijn gezonde verstand.
Het lijkt me dat het cement binnen een week toch wel voldoende moet zijn uitgehard, maar dat het rest-water een probleem kan zijn als je direct daarop voluit gaat stoken. Vanaf 100 graden vormt dat stoom, en zou barsten kunnen veroorzaken, en zeker bij nog hogere temperaturen (oververhitte stoom).
Ik zou het zelf toch wel een week laten uitharden/drogen, en dan een eerste keer alleen heel even met een klein vuurtje kort opstoken, en proberen de pijp niet veel warmer dan tegen de 100 graden te laten worden.
En dat zo'n twee of drie dagen daarna telkens even herhalen.
Die hogere temperatuur bevordert vast de verdamping van het water, vandaar.
Als je er bij kunt, dan is het vast goed om een ventilatorkacheltje op de zichtbare specie te zetten, en helpt de verdamping... Alleen een ventilator zou ook al mooi zijn, maar een warme luchtstroom werkt nog beter.
Dat dan pas enkele dagen na het storten, want water is in het begin juist nodig voor de uitharding.
Als je dit zo opvolgt, laat dan even weten of het spul alsnog uit de schoorsteen plettert of niet.
Dan weten we tenminste, of dit advies zinvol was, of ronduit krankzinnig
Hey, succes ermee!