Een gasmasker met asbest in het filter... Hoe verzinnen ze het zou je denken, maar het was natuurlijk gemaakt in een tijd dat asbest ook in het broodrooster zat, en dat bolletjes kwik gewoon leuk waren om mee te spelen.
Ik heb zelf eigenlijk (nog) nauwelijks een bescherming tegen een eventuele "gifgas-aanval".
Tenminste, de paar maskertjes die ik heb, hebben wel koolstoffilters (zonder asbest
), maar zijn een soort "snuitjes" die het gezicht zelf niet beschermen. Ze zijn wel klein en gemakkelijk mee te nemen.
Een volgelaat-gasmasker alleen, helpt ook niet tegen een strijdgas zie ik hierboven al opgemerkt.
En een gasmasker+gaspak/handschoenen+atropine+ontsmettingspoeder+training gaan mijn nu net even te ver
Persoonlijk, vind ik dat er nog genoeg andere zaken zijn om mijn prep-geld (zinniger) aan uit te geven.
Ik heb er vrede mee dat ik mijzelf niet tegen elk gevaar kan beschermen. Een atoombom boven op m'n pet, en ik ben er geweest. VX-gas of miltvuur in m'n tuin, idem.
Maar ik vind het wel een goed idee om tenminste enige bescherming te hebben tegen bijvoorbeeld giftige rook. Denk bijvoorbeeld aan het stilstaan in een tunnel waarin een brandje woedt, of bij brand in een gebouw. Met een snuitje-met-koolstoffilter bij de hand, is de overlevingskans vast groter.
Nu vind ik het sowieso een aardig idee om met beperkte middelen resultaat te boeken. Ook omdat we maar een beperkte aantal spullen "op de man kunnen dragen". Wie al over een gaspak beschikt, heeft dat misschien niet voortdurend bij de hand.
Met de gasaanval in de metro van Tokio in gedachten: hoewel de kans klein is, zou ons dat evengoed kunnen overkomen. In zo'n geval moeten we misschien een paar uren ademen door een koolstoffilter (tot er hulp arriveert), en voorkomen dat we in contact komen met besmette lucht.
Stel dat we dan een snuitje met koolstoffilter opzetten, en tegelijk in zo'n simpele mylar noodslaapzak stappen, en de opening daarvan rond het mondstuk dicht knijpen/tapen...
We zien dan niets en kunnen ons niet verplaatsen, maar ik vermoed dat het best een zinvolle bescherming biedt in zo'n situatie.
Googlend op mylar en nerve gas, vond ik:
http://www.upi.com/Defense-News/2002/08/16/US-offers-aid-to-Kurds-in-case-of-attack/54931029538541/
"Indeed, Saddam authorized his army to shell the Kurdish town of Halabja with Mustard and Nerve gas on April 16, 1988. The incident left at least 5,000 dead and thousands of others injured and diseased.
[MOD]quote ingekort, aangepast aan de forumregels[MOD]
Zo'n Mylar slaapzak, zou dan een prima beschermende barrière kunnen zijn, als we het gevaar "ergens in een hoekje kunnen uitzitten". En past, samen met een snuitje, gemakkelijk in een BOB. Wat vinden jullie?
Terzijde: ik vraag me af of zo'n mylar slaapzak misschien plaatselijk van z'n metaallaag kan worden ontdaan, en zou dan zo een zichtvenster hebben. Ik moet dat maar eens proberen op een nooddekentje... Misschien met wat aceton of met een zwak zuur...