Of mis ik nu iets in de uitleg ?
Sorry, ik ben wat onduidelijk maar ik ga het proberen uit te leggen.
Er zijn 2 losse stukjes en dat is het gebruiken van een noodoproep en het andere (staat er compleet los van) is het toepassen van AML.
1- Noodoproep smartphone
Ik doe even een copy/paste van een uitleg:
/plak
iPhone (iOS 11)
Bij de iPhone moet je deze functie wel zelf instellen. Dat doe je door bij 'Instellingen' de optie '
SOS-noodmelding' in te schakelen. Hier kun je zelf jouw SOS-contactpersonen kiezen en is er de aanvullende functie 'Aftelgeluid'. Daarmee laat je iPhone een schel waarschuwingsgeluid horen die mogelijke belagers afschrikt en omstanders alarmeert. Eenmaal ingesteld werkt de SOS-functie dan bij
5 keer snel de aan/uit-knop indrukken.
Samsung (Galaxy S4 en hoger)
De SOS-functie zit ook bij de laatste Galaxy-modellen van Samsung ingebakken. Bij de Galaxy S4 en opvolgers S5, S6, S7 en S8 is het mogelijk om noodberichten te sturen. Bij 'Instellingen' onder 'Geavanceerde functies' bij de optie 'SOS-berichten verzenden'. Daarbij stuur je bovendien je locatiegegevens door (met behulp van gps of wifi) en kun je ook foto's en geluidsopnames meesturen. Bij deze Samsung-modellen werkt de SOS-functie dan bij
3 keer snel de aan/uit-toets indrukken.
/end
Het nut van deze functie is dat in geval van een stresssituatie het heel lastig blijkt te zijn om "even" het alarmnummer te bellen. Je moet me geloven op mijn woord dat ik best wel relaxed ben en al flink wat panieksituaties heb meegemaakt. Tijdens een panieksituatie kan zowel je lichaam als geest compleet blokkeren en iets simpels als het bellen van een nummer is domweg niet meer helder voor de geest te halen. In een situatie als dit weet je nog wel dat je 3 of 5 keer je telefoon uit/aan kan zetten en dan krijg je 3 knoppen voor je neus die je kan kiezen. En dat is een stuk eenvoudiger dan je telefoon te moeten deblokkeren en dan naar de telefoonkiezer te gaan en dan te kiezen voor "toetsen, 112, groene knop indrukken" want dat zijn dus flink wat handelingen.
Probeer het eens (je moet natuurlijk niet echt op die SOS noodmelding klikken) en kijk of je de optie krijg
LET OP dat je bij android gelijk een aftelmenu krijgt en je 3 seconden heb om je oproep af te breken!
Ik snap ook niet waarom hij dan vijf keer op de aan/uit knop moet klikken op 112 te bellen ipv gewoon 112 te bellen
Ik moet niks maar als je op een auto afloop die in de sloot ligt waar rook uitkom en iemand is aan het gillen "ik kan er niet uit" dan werkt het brein in een compleet andere modes en ben je domweg niet meer instaat om nog rationeel te denken. Je kan op zo'n moment zelfs je pincode van je telefoon niet meer voor de geest halen en je mag van geluk spreken dat je nog weet dat het alarmnummer 112 is.
(het klink ongelooflijk maar als je het een keer zelf meemaakt dan pas kan je dit begrijpen)
Het 5 keer indrukken van aan/uit is een stuk eenvoudiger dan je telefoon deblokkeren en naar het juiste menu gaan om te bellen.
De 2e reden is dat iemand van een hulpdienst op deze manier een geblokkeerde telefoon kan "deblokkeren" om in ieder geval de medische info op te vragen en een contactpersoon kan contacteren.
Kijk eens op deze link voor extra info
https://support.apple.com/nl-nl/HT207021
2- AML
Mijn toestel is geschikt voor AML. Mijn IOS versie was niet > V 13 dus vandaar dat ik geen positie heb verzonden met mijn noodoproep.
En dat de operator niet op de hoogte was dat tijdens het gesprek (via de functie noodoproep) het onmogelijk is om andere functies op je telefoon aan te klikken is meer een fout van de operator dan van de telefoon (ik snap heel goed waarom Apple er bewust voor heeft gekozen om tijdens een noodoproep alle andere functies uit te schakelen, jammer dat die persoon me dat niet kon vertellen.)
maar ik kan drukken wat ik wil ding gaat alleen maar aan/uit drie keer of 5 keer.
Kan je het nog eens proberen maar nu echt SNEL 3 keer uit/aan
En let er op dat indien je een aftelscherm krijg je wel even moet annuleren want anders zit je 112 te spammen.
Laat aub weten wat het resultaat is.