• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Educatie

Nature

Prepper
Ik heb gezocht op dit forum onder educatie en onderwijs maar vond niets terug. Na dat er enkele scholen moesten sluiten na de aanslagen in Parijs en Brussel, vroeg ik me af of ouders ook materiaal preppen om voor een onbepaalde tijd thuisonderwijs te geven.

Ik heb een deel educatieve spelletjes ed. Vele ervan kan je online vinden. Maar aangezien je niets steeds kan hopen op internet of elektriciteit, moet je tijdig wat printen en plannen.
Ik heb zelf 2 kinderen in de lagere school die nog volop leren lezen en rekenen. Dit kan je niet even laten links liggen.

Ik heb in mijn immense PDF archief diverse boeken over educatie en leermaterialen welke te gebruiken zijn in een SHTF situatie, met name voor de tijd van wederopbouw (of relatief veilig kunnen overleven) na een SHTF.

Dit archief staat overigens nog steeds online (theoretisch zouden er enkel documenten in mogen zitten die rechtenvrij zijn), voor diegene die interesse hebben kan ik via een PB de link wel doorsturen (zet hem niet hier neer omdat ik niet 100% kan garanderen dat alles rechtenvrij is). Het gaat hier wel om een ZIP archief van 18,52GB groot welke bijna 9000 PDF bestanden bevat over alles wat je maar kan verzinnen, netjes gerangschikt in mappen uiteraard.

Ik heb interactieve posters hangen van oa de waterloop en de Europese kaart. Dan kan je daar op speelse/visuele wijze uitleggen wat er momenteel gaande is. bv zit je een tijdje binnen door een overstroming kan je hiermee uitleggen hoe dit kan gebeuren.

Daarnaast heb ik oa een simpel boek kaarten. Leg 2 kaarten op tafel. bv kaart 3 en 5. De jongste (6 jaar) moet dan zo snel mogelijk zeggen wat 3+5= en de oudste (8jaar) moet dan 3x5=
Dit neemt niet veel plaats in. Daarnaast hebben we enkele spelborden via pinterest gevonden met klok lezen, breuken enz. Je vindt er ook lege spelborden van oa monopoly. Misschien kan er iemand hier een preppers versie maken. :)

Bijlagen

• watercycle-kids-screen.jpg
    watercycle-kids-screen.jpg
    85.2 KB · Weergaven: 8
Ik heb in mijn immense PDF archief diverse boeken over educatie en leermaterialen welke te gebruiken zijn in een SHTF situatie, met name voor de tijd van wederopbouw (of relatief veilig kunnen overleven) na een SHTF.

Dit archief staat overigens nog steeds online (theoretisch zouden er enkel documenten in mogen zitten die rechtenvrij zijn), voor diegene die interesse hebben kan ik via een PB de link wel doorsturen (zet hem niet hier neer omdat ik niet 100% kan garanderen dat alles rechtenvrij is). Het gaat hier wel om een ZIP archief van 18,52GB groot welke bijna 9000 PDF bestanden bevat over alles wat je maar kan verzinnen, netjes gerangschikt in mappen uiteraard.
Ik wil graag je verzameling documenten wel eens bekijken. Dan kan ik nog wat inspiratie opdoen.

Ik denk dat @Nature het vooral heeft over basis educatie, leren lezen en schrijven, rekenen, talen, algemene basiskennis, zeg maar de kennis die nodig is voor vervolg educatie en @houthe heeft een verzameling met vervolg kennis, specifiek prepper gerelateerd.

Voor ouders (huidige en toekomstige) is een verzameling van downloadbare, rechtenvrije bronnen erg interessant. Benieuwd wat voor bronnen er bestaan op dat gebied.

Cd-roms heb je ook weer elektriciteit voor nodig. Ik probeer zoveel mogelijk in spelvorm te vinden. Dag na dag werkblaadjes maken gaat snel vervelen. Spelvormen stimuleren het nadenken. Spelborden, kleurplaten ed bundel ik op pinterest. De spelletjes plastificeer ik. Pionnen maken we van oa flessendoppen.

https://www.pinterest.com/CreaNature/

Zijn er hier nog ouders die preppen op thuisonderwijs of is dit niet belangrijk tijdens shtf?

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Hier houden de bibliotheken eens in de zoveel tijd, uitverkoop van oude(re) boeken. Dan kun je voor een habbekrats kinderboeken kopen. (0,50 a 1 euro per stuk)
Daar zitten ook leerboeken bij. Misschien dat zoiets een optie is?
En anders op een 2e hands boeken markt rondsnuffelen ?

Misschien eens gewoon bij je school naar binnen gaan en aan de concerge vragen of ze nog boeken taal, Nederlands, Engels, Duits, rekenen, aardrijkskunde over hebben en of weggooien.

Interessant onderwerp, onderwijs...

Want wat als de shit meerdere jaren op de fan blijft hangen of ingeval van TEOTWAWKI (of komt dat op hetzelfde neer? :cool:)
Nadenken over onderwijs is, als je kinderen hebt of wilt, heel belangrijk.
De beelden op tv van kinderen die lange tijd opgegroeid zijn zónder onderwijs (oorlogsgebied, vluchtelingenkampen, na grote rampen, etc) doet me me altijd afvragen hoe het hen zal vergaan als de rust in hun deel van de wereld is hersteld..
Zullen ze die achterstand kunnen inlopen, of blijven ze daar hun leven lang de gevolgen van merken?

Is het iets waar de preppers met kinderen/kinderwens van vandaag rekening mee houden?
Leg je een voorraad pennen, schriftjes, leerboeken en bv een telraam aan?

Thuisonderwijs in Nederland is wel mogelijk en is natuurlijk het ultieme preppen :p

Op de website van http://rechtopthuisonderwijs.nl/ (link naar een website over thuisonderwijs) staat:

"In Nederland geeft een zeer kleine groep ouders hun kinderen thuisonderwijs. Deze ouders maken gebruik van vrijstelling van de leerplicht op basis van artikel 5.b uit de Leerplichtwet. Dat artikel houdt in dat ouders zich kunnen beroepen op vrijstelling van de leerplicht als er geen school van hun levensbeschouwelijke richting in de buurt is."

Preppen kun je zeker zien als levensbeschouwelijke richting, toch? :D

• Leuk
Waarderingen: Lai
Je kan ook gewoon een particuliere school oprichten, gebeurt al vaker.
Bijvoorbeeld deze school met vijf kinderen in een yurt.

Als ik me niet vergis komt er eerdaags ook een reportage over particuliere scholen op tv, over de regelgeving en hoe simpel het eigenlijk is(en wat er fout gaat natuurlijk, anders is het geen tv-waardige reportage, er moet wel wat te zeiken zijn)

Interessant onderwerp, onderwijs...

Want wat als de shit meerdere jaren op de fan blijft hangen of ingeval van TEOTWAWKI (of komt dat op hetzelfde neer? :cool:)
Nadenken over onderwijs is, als je kinderen hebt of wilt, heel belangrijk.
De beelden op tv van kinderen die lange tijd opgegroeid zijn zónder onderwijs (oorlogsgebied, vluchtelingenkampen, na grote rampen, etc) doet me me altijd afvragen hoe het hen zal vergaan als de rust in hun deel van de wereld is hersteld..
Zullen ze die achterstand kunnen inlopen, of blijven ze daar hun leven lang de gevolgen van merken?

Is het iets waar de preppers met kinderen/kinderwens van vandaag rekening mee houden?
Leg je een voorraad pennen, schriftjes, leerboeken en bv een telraam aan?

Thuisonderwijs in Nederland is wel mogelijk en is natuurlijk het ultieme preppen :p

Op de website van http://rechtopthuisonderwijs.nl/ (link naar een website over thuisonderwijs) staat:

"In Nederland geeft een zeer kleine groep ouders hun kinderen thuisonderwijs. Deze ouders maken gebruik van vrijstelling van de leerplicht op basis van artikel 5.b uit de Leerplichtwet. Dat artikel houdt in dat ouders zich kunnen beroepen op vrijstelling van de leerplicht als er geen school van hun levensbeschouwelijke richting in de buurt is."

Preppen kun je zeker zien als levensbeschouwelijke richting, toch? :D
Lidmaatschap pastafarianism en je bent er al. Zeer vriendelijke religie/levensbeschouwing, maar er is geen school van. Vrijheid van religie + beetje creativiteit en je kan inderdaad thuisonderwijs geven of samen met een groep ouders. Gewone school heeft zo zijn voordelen, en de echt belangrijke dingen (buiten de basis van lezen, schrijven en rekenen) leer je eigenlijk toch niet op school. Aanvullende opleiding is altijd al taak ouders geweest, maar dat is nu met veelal 2-verdieners en veel sociale verplichtingen op de achtergrond geschoven. Mijn vader was leraar basisschool en die concludeerde al dat zelfs de opvoedingstaak naar de school verschoven was/is. "Sommige kinderen hebben ouders, sommigen hebben personeel".
Tussen waar de ouders geen kennis (meer) van hebben en wat er op scholen is afgeschaft is het een wonder dat de huidige scholieren nog zelfredzaam genoeg zijn om een eigen huishouden te runnen (al kom ik daar ook zat schokkend basis vragen over tegen op andere fora).

Gewone school heeft zo zijn voordelen, en de echt belangrijke dingen (buiten de basis van lezen, schrijven en rekenen) leer je eigenlijk toch niet op school.

Dit is eigenlijk de essentie van ons huidige schoolsysteem in 1 zin. Kinderen leren op school voornamelijk dingen onthouden (waar ze later eigenlijk niks meer aan hebben, Pythagoras, onbelangrijke geschiedenis en noem maar op) en het goed afleggen van examens dan dat ze daadwerkelijk iets leren waar ze iets aan hebben. Mijn neefje van 5 heeft laatst zijn eerste onvoldoende gehaald in de kleuterklas, ontroostbaar was hij, dan ben je toch niet goed wijs als school.

Nu ik zelf een kleine heb denk ik veel over onderwijs na. Gelukkig hoeft hij nog lang niet naar school, maar ik denk wel al na over wat hij zou moeten leren. Wil ik dat hij zichzelf leert ontwikkelen, keuzes maken, zijn eigen interesse gebieden ontwikkel, sociale omgang met andere kinderen zowel ouder als jonger, dommer en slimmer (want dat is de samenleving ook, niet gerangschikt per leeftijd of intelligentie ), of stuur ik hem maar een school waar hij voornamelijk leert stil zitten en bladzijdes onthouden. Maar goed, ik ben er altijd nog zelf om hem de echt belangrijke dingen in het leven te leren.

ik ben er altijd nog zelf om hem de echt belangrijke dingen in het leven te leren.
En dát is nou net het belangrijkste. Zo deed men dat vroeger ook. Doorgeven van ouder op kind, grootouder op kleinkind. Zo doen natuurvolken het ook nog steeds.

Mijn tip, neem een minder goed bedeeld kind uit de omgeving van je kind mee op de avonturen die je met je kind aangaat. Sommige kinderen hebben geen ouders die hen zelf leren denken en doen. Het gaat niet eens om grote zaken hoor, maar dat een kind eens mee-eet waar zelf gekookt en gebakken wordt, mee het bos ingaat, een middagje mee op familiebezoek. Voor sommige kinderen gaat er een wereld open.
Al met al het grootste cadeau wat je een kind kan geven (en daarmee toch grootse zaken dus)

Goed punt, en moet zeggen dat ik er nog niet echt bij stil had gestaan op prepgebied. Ik ben net een beetje bezig met oriënteren op welke school me aanspreekt voor hem. Daarin neig ik op dit moment wel richting vrije school, precies om de redenen die @Preppertt al aanhaalde.

Ik zal voor een korte shtf niet preppen, maar het gewoon scholing-vrij houden. Kind heeft dan al genoeg te behappen qua andere situatie e.d. , dan zal er toch weinig ruimte meer in dat koppie over zijn om leerwerk op te slaan.
Bij een grote situatie waarin de hele maatschappij ontwricht raakt en langdurig blijft, zie ik ook niet echt het nut om een (gevallen) lessysteem te gaan aanhouden waar ik toch al niet achter sta/stond. Het is dan toch maar afwachten wat er tzt voor in de plaats komt. Praktische kennis- en kunde overdracht is wat mij betreft veel belangrijker.
Teken- en schrijf zaken zijn sowieso al vrij ruim aanwezig, maar daar komt nog meer bij, en de boekenkast is naast fictie en historische biografie romans gevuld en in opbouw met allerhande informatief/naslagwerken (van o.a. tuinieren, dieren, topo, geschiedenis, huishoudelijk- en klustips, koken, woordenboek tot geneeskrachtige planten, medisch en zwangerschap). Basis rekenen kan ook met behulp van voorhanden zijnd materiaal, dus daarvoor ga ik niet speciaal zaken inslaan. Verder vooral inhaken op momenten die zich aandienen waar een 'les' aan te koppelen valt denk ik.

En dát is nou net het belangrijkste. Zo deed men dat vroeger ook. Doorgeven van ouder op kind, grootouder op kleinkind. Zo doen natuurvolken het ook nog steeds.

Mijn tip, neem een minder goed bedeeld kind uit de omgeving van je kind mee op de avonturen die je met je kind aangaat. Sommige kinderen hebben geen ouders die hen zelf leren denken en doen. Het gaat niet eens om grote zaken hoor, maar dat een kind eens mee-eet waar zelf gekookt en gebakken wordt, mee het bos ingaat, een middagje mee op familiebezoek. Voor sommige kinderen gaat er een wereld open.
Al met al het grootste cadeau wat je een kind kan geven (en daarmee toch grootse zaken dus)

Het ligt er ook helemaal aan hoe je zelf in het leven staat uiteraard. Zelf zie ik bijvoorbeeld vaak de oude buurvrouw aan komen rijden van boodschappen doen en dan loopt ze moeilijk te doen bij de deur met de tassen. Vaak loop ik dan ven naar beneden, haal haar tassen naar boven en zet ze in de keuken terwijl ze zelf de auto parkeert. Ook geven we veel van onze babykleren weg aan een andere buurvrouw die krap bij kas zit (haar kleine loopt precies een maat achter die van ons). Hoe je mensen behandeld die niks voor je terug kunnen doen zegt veel over je karakter, zeg ik altijd. Het levert me wel vaak een bosje bloemen van de buurvrouw op en een grote glimlach van de andere buurvrouw, dat soort dingen geef je dus automatisch door aan de kleine.

Laatst sprak ik een vrouwtje die met haar achtertuin op een basisschool uitkijkt en wat die soms ziet gebeuren wordt je toch treurig van. Ouders die hun kind om 8 uur 's ochtend af gooien en 's avonds om zes uur aan de mouw de auto in slepen want mama heeft honger, dus snel snel en vooral niet zo zeuren. Soms roepen ze nog wat naar de juf, als iets niet bevalt. Zelfde met sportverenigingen. Op zaterdag worden ze gedumpt en wordt er verwacht dat er daar wel op ze gelet wordt, want papa en mama hebben toch ook wel een dagje voor zichzelf verdient? Bah. Zo mijn frustratie is er ook weer uit, terug naar het onderwerp van dit topic:D

Even algemeen over educatie, dit soort onderwijs spreekt mij dus enorm aan, al betreft het hier het voortgezet onderwijs en daar hoef ik voorlopig een jaar of 12 nog niet aan te denken: https://www.ad.nl/binnenland/op-deze-school-ben-je-lekker-zelf-de-baas~ac26d0ed/. Helaas te ver uit de buurt voor mij ook.

Ouders die hun kind om 8 uur 's ochtend af gooien en 's avonds om zes uur aan de mouw de auto in slepen want mama heeft honger, dus snel snel en vooral niet zo zeuren. Soms roepen ze nog wat naar de juf, als iets niet bevalt. Zelfde met sportverenigingen. Op zaterdag worden ze gedumpt en wordt er verwacht dat er daar wel op ze gelet wordt, want papa en mama hebben toch ook wel een dagje voor zichzelf verdient?
Komt zelfs voor op SC. Bij de SC kwam er ooit een moeder met zoon van rond de tien en dochtertje van zes ofzo, die beiden een twee euromunt in hun handen hielden. Ze kwam ze afleveren voor deze dag. Ik snapte niet wat ze bedoelde en ging een praatje aan. Bleek dat ze de dag ervoor haar zoon ook "gedropt" had en hij had het zo naar zijn zin gehad dat dochter nu ook mee wilde. Zelf had ze andere plannen. Heb haar wel duidelijk gemaakt dat het zo niet werkte op deze bijeenkomst.

Gisteren had de Monitor een aflevering over particulier onderwijs...voor de liefhebber.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendingen/is-de-vrijheid-van-onderwijs-doorgeslagen

Komt zelfs voor op SC. Bij de SC kwam er ooit een moeder met zoon van rond de tien en dochtertje van zes ofzo, die beiden een twee euromunt in hun handen hielden. Ze kwam ze afleveren voor deze dag. Ik snapte niet wat ze bedoelde en ging een praatje aan. Bleek dat ze de dag ervoor haar zoon ook "gedropt" had en hij had het zo naar zijn zin gehad dat dochter nu ook mee wilde. Zelf had ze andere plannen. Heb haar wel duidelijk gemaakt dat het zo niet werkte op deze bijeenkomst.

Gisteren had de Monitor een aflevering over particulier onderwijs...voor de liefhebber.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendingen/is-de-vrijheid-van-onderwijs-doorgeslagen
Die was koddig ja, de SC als budgetkinderopvang. En die kids dan maar leren hoe je vuur kunt maken met huis, tuin en keuken spullen. Wie weet gaf dat nog verrassingen achteraf. :fluit:

Terug
Bovenaan