• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Een weekend buiten

voordeur

Survivor
Mocht het topic niet goed staan vraag ik een mod het juist te plaatsen.

3 weken voor Dday.
Via het forum een prepper gevonden om een paar dagen weg te gaan.
Er moest een datum komen. We hebben al wat contact gehad om een keer te gaan, maar een datum wilde maar niet lukken.
Gelukkig schoot @Gamble de kogel door de kerk. Een datum stond vast.

Dan gaat het beginnen. Ik had al een edc van 30liter daar zit alleen een minimum aan slaapgerei in. Dus dat moest verbeterd worden.
Toevallig had ik nog een tas een vulcan (ex.def 80L) volgens mij. Een zeer grote tas zeker met de zij tassen. Maar dat leek me dan weer makkelijk voor eten, water en spullen dicht bij me te houden.
Dus aan de gang. Een m90 slaapzak met goretex hoes erin gepropt tas bijna vol en die weegt 9,3kg [emoji15]. Dat moet anders dacht ik. Het is toch al minder fris in de nacht.
Toevallig had ik ook een modulaire slaapzak 2=1 dus die erin gefrot, 4,5kg. Wat een ruimte neemt dat allemaal in. De eerste versie zat op 25 kg zonder eten, want dit is handig en dit. Aangezien ik geen wandelkar heb leek het me verstandig om toch wat spullen thuis te laten.

3b3de44099c515a02f368cb3cbda452d.jpg

2 weken voor Dday.
1 binnenzak eruit genomen samen met de compressiezak. 2kg overhoudend.
Dat zag er al beter uit.
Ik wilde mijn tas indelen alsof ik minimaal 5 dagen weg was.
De inhoud van mijn tas:

4871c813cc95fe218828a112db12c469.jpg

Hakbijl, jungle knife
Zaag+ (draad)zaag,
Mora, Zweeds mes,
Multitool
Monokijker,
Dc4 slijpsteen,
Wapenolie,
Leren Strop+middel
Waterfilter2x lifestraw
Waterfilterpomp
Nachtkijker
EHBO
Ijzerdraad,
Esbit
Tondel
SAS handboek
Handgel
Kompas
Kleding
Mil. Poncho, ribstof poncho
24u ROEK
Paracord, Action cord
Koekenpan, spork
Mestin
Matje

Sidepockets:
Thermoskan 2L
Flesje water
Bannock
Eipoeder (geen knaller)
Trailmix 3500kCal.
Hamburgers
Stoofpotje ingrediënten
Beefjerkey meerdere zakken.
Percolator met koffie
77ab381a0fd300e93766fa8294047e16.jpg

Vuilniszakken
Waxine lichtjes
Hoofdlampjes
Veldfles+mok
EnZ.

Even op de weegschaal zetten leverde een gewicht. Van 23kg op. Dit was acceptabel.
Hier ben ik overigens een week mee bezig geweest om het 1 en ander te fine-tunen.

De test.
Ik loop 4 keer per dag met de hond, redelijke afstanden, dus waarom niet de rugzak om en gaan lopen. Na de eerste keer moest ik alles goed afstellen en verplaatsen want het hing teveel aan de schouders.
Na 2 weken testen zat het ding als gegoten.
b65f14ed829e057d2ba9c7517ad2b43b.jpg

Last hours before Dday.
De allerlaatste voorbereidingen zijn getroffen, de laatste check op spullen en dan sta ik te trappelen om te beginnen. Op weg naar @Gamble staat de whatsapp niet stil. Oh, is het vandaag, tot en met, ben er bijna, alles komt voorbij. De laatste spanning is echt wel te voelen.

Op de radio hoor ik een bericht over een homobos wat gekapt is, ik schenk er verder geen aandacht aan, maar toen ik @Gamble ontmoette en hij vertelde dat we eerst naar een bos zouden gaan, maar waar nu gekapt is, moest ik al lachen. Ik vertelde wat ik op de radio had gehoord over het gekapte bos, [emoji23][emoji23] het ijs was gebroken. Elke ouder verteld aan zijn kinderen om niet met vreemden mee te gaan en wat doen wij, afspreken om samen ergens te overnachten [emoji23].

Na wat zoeken in de omgeving heb ik de afgesproken plek gevonden, kennis gemaakt en op pad gegaan. Eerst met de auto, later te voet.

Het regende pijpenstelen, niet normaal meer. Toch maar omgehangen en gaan stekkeren. We hadden een tocht van een kleine 8km voor de boeg. Tot de knieën in de drek. Binnen 5 minuten waren we doorweekt ondanks de poncho's die we aanhadden, maar de sfeer zat er goed in en we hadden de tijd om wat te bespreken.

To be continued....

@voordeur , mooi begin van een verhaal, ik ben benieuwd naar de rest!
Tot nu toe klinkt het goed, klinkt als een weekendje paalkamperen :).

Na aankomst de omgeving verkend, waar ligt de tondel, aanmaak hout, zonstand enz. Mooie plek gevonden met de bomen op de juiste positie. Het regende nog steeds. STOP. Stop,Think, Orientate, Plan.

Prio 1 onderdak, Allebei ons ding doen, ik onder een tarp, @Gamble in z'n hangmat. De ripstof poncho is ook getest deze is waterdicht alleen niet na langere tijd, of het was vocht van de andere kant. Deze kon mooi gebruikt worden als grondzeil.

5eb8d5dfa345c72b970786aa51cf52e5.jpg

395e70e2adfd759a6231d8e85bf31891.jpg

Prio 2 Vuur, zo snel mogelijk hout gesprokkeld, tondel verzameld, maar wat een klus is dat. Alles was echt drijfnat, ik kon het hout uitwringen. En toen werd het droog, wat is dat heerlijk zeg. Even geen druppels op je hoofd

Toch maar een poging wagen. Allebei onze tondel voorraad erbij gepakt, wat bestond uit conifeer, berkenbast, pijpenstro, pluis. Het vuur was ontstoken met firesteel en hadden een mooi klein beginnend vuurtje, maar dan komt de ellende. Uitbreiding, groter, meer. Dat bleek moeilijker dan gedacht. Telkens kleine natte takjes toevoegen, grotere takken aan de buiten rand laten drogen en zo uitbouwen. Omdat het zo nat was duurde het echt een tijd voordat we een mooie oranje gloeiende laag hadden. We hebben er best wat uren in gestoken voordat het een beetje fatsoenlijk brandde waarin we konden koken.

641b21619b9bdf1de6065feeadc8633a.jpg

Bear grills en al die andere hollywood, camera, malloten hebben een stapeltje hout tot knie hoogte en vertellen er dan bij dat het genoeg is om de nacht mee door te komen. Bij ons was dat stapeltje binnen een uur geslonken zodat we weer moesten sprokkelen. Dit bleek dan ook de hoofdmoot van dit weekend te zijn. Hout sprokkelen en vuur aanhouden en dit hebben we heel veel gedaan.
b90ed0f90947eee45433d9ba5a2b33a3.jpg

To be continued...

Mooi verhaal, en dat met dat hout is zo herkenbaar :p.
Ook afhankelijk van het soort houd, maar je hebt vaak best wat nodig :).
Gelukkig zijn er meer mensen (jullie) die dat snappen. Niet voor niks dat ik altijd zagen mee heb.

ik ben benieuwd naar de rest :).

Terug
Bovenaan