Je kan het ook omdraaien het feit dat je echte naam in een document terecht komt, geeft aan dat je je zaken niet op orde hebt.
Ik snap je punt maar ik zie het wel wat genuanceerder.
Ik ga je de links besparen, maar je wilt niet weten hoeveel documenten/fotos/pdf bestanden er op forums worden gepost zonder het besef dat er metadata in zou zitten. Je kunt niet stellen dat deze gebruikers hun zaken niet op orde hebben.
De meeste gebruikers hebben geen idee dat zodra je bij de installatie van een computer een gebruikersnaam in type dat deze gebruikersnaam als een soort sjabloon zal worden gezien voor alle zaken die je mogelijk in de toekomst gaat gebruiken. En het is dat laatste punt want het lastig maakt want in de toekomst kijken lukt de meeste niet goed.
Als ik 20 jaar geleden nog nooit van adobe/pdf zou hebben gehoord (het bestaat al vanaf 1993 maar was pas vanaf ongeveer 2000 wat meer geaccepteerd) dan is dat voor heel veel gebruiker goed mogelijk. Dan kan je dus ook niet weten dat iets wat je pas een paar jaar later gaat gebruiken binnen dit bestand ook metadata gaat invullen waaronder de gebruikersnaam.
Een ander voorbeeld is GPS data binnen een foto. Vroeger had iedereen een fototoestel en een telefoon. Dat waren 2 verschillende apparaten met verschillende toepassingen. Dus in die tijd had je wel metadata op een foto, maar geen fototoestel had een GPS. En ik kan het mijn ouders van 80+ echt niet kwalijk nemen dat als ze een foto door sturen met de vraag van "je raad nooit waar we deze foto hebben gemaakt" ze me heel even zien als een paranormaal wezen als ik op de meter nauwkeurig vertel waar het is genomen. (ok, dat grapje kon ik dan ook maar 1 keer maken
)
Het lastige van dit soort zaken is dat je vandaag niet weet hoe bepaalde zaken in de toekomst zullen worden toegepast.
Ik zou best wel een uitgebreide opsomming willen maken over de diverse aspecten waar je rekening mee zou moeten houden als je waarde hecht aan privacy. Maar dat gaat dan een lap tekst worden waar iedereen gaat afhaken na enkele blz tekst. (en het is zeer tijdrovend). Er zijn zoveel aspecten die je zou moeten belichten dat het lastig gaat worden om dit kort en bondig te houden.
Er zijn ook flink wat zaken die elkaar gaan overlappen. Een persoon die denkt dat hij zonder smartphone geen digitaal profiel heeft zal ook bewust moeten worden dat de mensen om hem heen (partner/kinderen) en de producten om hem heen (auto/smartband/betaalacties/klantenkaarten/benzine/energieverbruik/waterverbruik/NPR cameras/etc etc) alsnog een keurig digitaal profiel opleveren.
Als ik dat ga uitwerken krijg je van de standaard reacties zoals "ja maar ik maak gebruik van nep GPS / ik heb een perfect addblocker / ik gebruik linux / Ik heb mijn phone in flightmodus" en dan moet je weer gaan uitleggen dat dit vrijwel niks uitmaakt.
Ik zou een paar praktijkvoorbeelden kunnen geven van een paar mensen die ondanks hun nickname makkelijk te achterhalen zijn qua n.a.w. maar ik vraag me af of men dit gaat waarderen.
Ik zou een paar voorbeelden kunnen anonimiseren en vragen aan beheer om wat dingen aan te passen voordat ik het post, maar dan is het geen praktijkvoorbeeld meer.