• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

FEUERHAND 305

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik ga doen weet ik nog niet . Heb meer info nodig omtrent dit type Feuerhand 305 .
Lamp is niet verroest daar deze is geverfd . Kreeg amper het lont gedeelte los door de verf .
Het brand en tankje is netjes schoon vanbinnen .
De vraag nu is " Loont het zich dit type aan te kopen en zo ja wat mag er voor betaald worden in nette staat .
Glas is perfect en is van Made in Germany / Fabrique En Allamagne . Grote Vleermuis D.R . Patent als symbool .
Voor welke doelgroep is dit type gemaakt .

http://www.laternenshop.homepage.t-online.de/altfh.htm

20170527_160051.jpg 20170527_160151.jpg 20170527_160107.jpg 20170527_160116.jpg 20170527_160134.jpg

Het metaal verkeerd in perfecte conditie . Alles werkt verder soepel en geen gekraak van mechanische delen Haha .

Edit :

Lamp is achtergelaten door de Duitsers die destijds een boerderij bezet hebben in Overloon .
Misschien dat @petroman meer weet en ook omtrent het type glas .

14958963960532044897482.jpg 149589641227398498152.jpg 149589644115438808689.jpg

waz dah bruine spul op de tank Frans ?

Glas is jammer maar verkeerd.
Feuerhand hoort een feuerhand glas in, hé :cool:
De Fleddermus of BAT is het glas van een .... tsja, BAT lantern ! Identiek qua grote maar gemaakt door een andere firma.

Feuerhand
BAT
en Feuerhand/ Nier
en nog meer BAT

waz dah bruine spul op de tank Frans ?

Glas is jammer maar verkeerd.
Feuerhand hoort een feuerhand glas in, hé :cool:
De Fleddermus of BAT is het glas van een .... tsja, BAT lantern ! Identiek qua grote maar gemaakt door een andere firma.

Feuerhand
BAT
en Feuerhand/ Nier
en nog meer BAT

Vettigheid is van iets wat er over geknoeid is . Moet ik nog schoonmaken . Maar dat doe ik pas na een eventuele aankoop . Glas maakt mij niet uit Haha , het gaat om het functionele .
Wat mag ik voor zoiets betalen ?

Vettigheid is van iets wat er over geknoeid is . Moet ik nog schoonmaken . Maar dat doe ik pas na een eventuele aankoop . Glas maakt mij niet uit Haha , het gaat om het functionele .
Wat mag ik voor zoiets betalen ?
Niet compleet origineel, geschilderd, dus de echte verzamelaar haakt af.

Tja, wat kost een werkende petroleumlamp die toch een bepaalde charme heeft vanwege zijn ontwerp (voorlopertje) en vleermuis in 't glas, dat spreekt mensen (vooral ge-emigreerde Nederlanders ;)) aan.

Wil je zelf en mooi lamp hebben of op termijn doorverkopen? Ik denk dat een uiteindelijke liefhebber toch wel een grens trekt bij 25 euro.

Niet compleet origineel, geschilderd, dus de echte verzamelaar haakt af.

Tja, wat kost een werkende petroleumlamp die toch een bepaalde charme heeft vanwege zijn ontwerp (voorlopertje) en vleermuis in 't glas, dat spreekt mensen (vooral ge-emigreerde Nederlanders ;)) aan.

Wil je zelf en mooi lamp hebben of op termijn doorverkopen? Ik denk dat een uiteindelijke liefhebber toch wel een grens trekt bij 25 euro.

Verf poets je er met benzine zo af en dan komt er een licht groenige kleur tevoorschijn . Zie foto oliereservoir van een foto uit de bijgesloten link en foto 2 van lamp alhier .

images.jpg

Helaas geen geduld en ben toch die vettigheid gaan verwijderen haha
Na googelen is gebleken dat er meerdere van deze lampen zo'n BAT glas hebben .
Ook deze die ik hier heb is waarschijnlijk een WO II productie .
15 euro is de vraagprijs .

14959065608441019648754.jpg

http://www.ebay.de/itm/201379446923

WP_20170527_19_58_31_Pro.jpg

Zal van de week eens kijken of deze ook zo'n vleermuis in het glas heeft. Hou eigenlijk helemaal niet van die nieuwerwetse dingen :p

Laatst bewerkt:
Gaaf ding, @Frans81 :) "Een licht wat vroeger ooit de duitse soldaat bijscheen die net even zijn doorkomende stoppelbaard aan het scheren was. In de hoek zat de boer met zijn vrouw. Gedachten waren bij oude tijden. Toen vrijheid een onderdeel was van het dagelijks leven."

Als je het zelf een leuk ding vind is 15 euro te doen.
Voor mij is het zoals ray al schreef: verkeerde kleur en glas.
Ik denk dat zo'n glas max. 10 euro mag kosten. Zijn er nog genoeg van. Lantaren zelf is ook niet zeldzaam. Op marktplaats heet het tegenwoodig brocante en zijn ze wit danw el grijs geschilderd. Ook niet erg maar ze worden ter decoratie vaak in de tuin neergezet. En daar kunnen ze nou net niet goed tegen.

Maar wat CtM ook schrijft is ook wat waard : de geschiedenis.

Gaaf ding, @Frans 81:) "Een licht wat vroeger ooit de duitse soldaat bijscheen die net even zijn doorkomende stoppelbaard aan het scheren was. In de hoek zat de boer met zijn vrouw. Gedachten waren bij oude tijden. Toen vrijheid een onderdeel was van het dagelijks leven."

Offtopic, dat is wel heel romantisch gedacht, maar verre van waar. Waarschijnlijk was die soldaat een arme sloeber die wel het leger in moest (en niet zijn dienstplicht kon afkopen), die boer was boer omdat z'n vader dat nu eenmaal ook was en die boerin had al helemaal niets te zeggen in de tijd. Mocht blij zijn dat ze onder de pannen zat, hoe vreselijk haar vent ook was.

Offtopic, dat is wel heel romantisch gedacht, maar verre van waar. Waarschijnlijk was die soldaat een arme sloeber die wel het leger in moest (en niet zijn dienstplicht kon afkopen), die boer was boer omdat z'n vader dat nu eenmaal ook was en die boerin had al helemaal niets te zeggen in de tijd. Mocht blij zijn dat ze onder de pannen zat, hoe vreselijk haar vent ook was.

Dank voor de correcte correctie. Geschiedsvervalsing kent zo zijn oorsprong;). Leven van vroeger was inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Als je al een proper huis had.

Moet je nagaan hoeveel van jouw opsommingen nog steeds huidige situatie is. Maar ik dwaal behoorlijk af. Geschiedenis is ook zo boeiend;D.

Back on-topic (voor kletsen ben ik in de chat te bereiken)

• Leuk
Waarderingen: Ray
Als je het zelf een leuk ding vind is 15 euro te doen.
Voor mij is het zoals ray al schreef: verkeerde kleur en glas.
Ik denk dat zo'n glas max. 10 euro mag kosten. Zijn er nog genoeg van. Lantaren zelf is ook niet zeldzaam. Op marktplaats heet het tegenwoodig brocante en zijn ze wit danw el grijs geschilderd. Ook niet erg maar ze worden ter decoratie vaak in de tuin neergezet. En daar kunnen ze nou net niet goed tegen.

Maar wat CtM ook schrijft is ook wat waard : de geschiedenis.

Mij gaat het echt om het functionele !!
Gewoon voor de stroomuitval en voor rond het huis .
En het is een degelijke Feuerhand beste mensen van het licht !

Terug
Bovenaan