• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Feuerhand 75 Atom en Feurhand no 176 in 1 koopje

F

frans81

Gast
Vanmorgen in alle vroegte beide lampjes gekocht bij iemand die voor de eerste keer daar het wou proberen .
Ze vielen meteen in mijn blikveld .
Ik was al pffff :D jaloers op @petroman zijn eerder getoonde Lampjes .
De Feuerhand 75 Atom mist het glaasje en ??
De Feurhand 176 mist het lonthoudertje . Ook heeft deze een dop zonder feuerhand symbool . Zie foto 3 .
Maar ! Ja maar .. ze zijn in zeer mooie staat en niet rot .
Misschien dat @petroman nog onderdelen heeft voor een mede petrootje .
Ondanks niet compleet was het een toevalstreffer en in 1 x beide .

15038251407002122102567.jpg 150382517946798349353.jpg 20170827_111135.jpg 1503825281181680690994.jpg

Laatst bewerkt:
ohoh, dat macht niet !
De eerste keer behoor je roestige shit te vinden.

Nee ik ben niet jaloers:mad::mad::(:(:(

Heeft de Atom ook de Ölab pit er in zitten ?
Dus met het stopje.
Mooie koop. Zeker zwaar afgedongen en weinig betaald ?
Ik ben zelf ook op zoek naar losse onderdelen. Het ziet er naar uit dat je gewoon andere lantaarns moet komen om dat ene onderdeel te krijgen. Maar dat is alleen zinvol als de rest van je vervangende aankoop verrot is anders zit je weer met een inkompleet iets.

En een nieuwe brander op een oud model is het ook niet. let bv eens op de verschillen in die glashouder bodemplaat. Wist ik ook niet maar daar zitten dus verschillen in en dus ook tussen de branders.

Laatst bewerkt door een moderator:
ohoh, dat macht niet 1
De eerste keer behoor je roestige shit te vinden.

Nee ik ben niet jaloers:mad::mad::(:(:(

Heeft de Atom ook de Ölab pit er in zitten ?
Dus met het stopje.
Mooie koop. Zeker zwaar afgedongen en weinig betaald ?
Ik ben zelf ook op zoek naar losse onderdelen. Het ziet er naar uit dat je gewoon andere lantaarns moet komen om dat ene onderdeel te krijgen. Maar dat is alleen zinvol als de rest van je vervangende aankoop verrot is anders zit je weer met een inkompleet iets.

En een nieuwe brander op een oud model is het ook niet. let bv eens op de verschillen in die glashouder bodemplaat. Wist ik ook niet maar daar zitten dus verschillen in en dus ook tussen de branders.

Ik heb 5 euro afgedongen van de 20 :eek:
Zie je nou hoe dom ik ben ?? Ik noem aankoop bedragen :mad::)

De Atom oogt nog bijna perfect !
Zie foto met brander pit .

Ik heb dus een Dopje en geen Stopje Pfff .
Maar ook geen glaasje dus ik ben dubbel het Haasje haha .

Geen stopje gevonden . Niet zoals in jou link hieronder

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/feuerhand-75-atom.1535/

1503837078094818529100.jpg 15038371108981312083392.jpg 15038371306611174077418.jpg 15038372142251181885239.jpg
1503837299054380805563.jpg

Frans,
Vele fabrikanten in het verre oosten en dichterbij hebben de modellen van oa Feuerhand nagemaakt.
Dus ik vermoed dat Luna de farikant is en Tordun het mdoel lantarentje.

Hou wel alle onderdelen bij de juiste lantaren. Ik heb de fout gemaakt om te gaan wisselen, doppie hier doppie daar en voor je het weet zit de verkeerde brander op je lampje.

Verder:
Wist je dat de losse branderkap op z'n kop in het vulgat als trechter dienst kan doen ?
Dat vind ik de geniale ideëén van anno dahmals.

images

DRP 467463
Bron: https://sturmlaternen.jimdo.com

Frans,
Vele fabrikanten in het verre oosten en dichterbij hebben de modellen van oa Feuerhand nagemaakt.
Dus ik vermoed dat Luna de farikant is en Tordun het mdoel lantarentje.

Hou wel alle onderdelen bij de juiste lantaren. Ik heb de fout gemaakt om te gaan wisselen, doppie hier doppie daar en voor je het weet zit de verkeerde brander op je lampje.

Verder:
Wist je dat de losse branderkap op z'n kop in het vulgat als trechter dienst kan doen ?
Dat vind ik de geniale ideëén van anno dahmals.

images

DRP 467463
Bron: https://sturmlaternen.jimdo.com

Je raakt de snaar precies .
Ik was na het uitnemen van die branderkap al aan het kijken naar Model en bemerkte al dat er een mogelijkheid was daarvoor .
Ben er echter niet mee verder gegaan . Moest nog het een en ander uitzoeken haha .
Nu wel . Zie foto's
De lantaarn vermeld duidelijk made in Germany .
Ik verwacht dat het gewoon een vervangende dop is omdat origineel weggeraakt is .
Feurhand dop voor de 176 E heb ik denk ik nog wel .
Die dop heeft ook andere kleur dan de Feuerhand 176 E Lamp .
Dat viel mij ook al meteen op .

20170827_170538.jpg 20170827_170547.jpg

Trek even die glasbeschrming van de schoorsteen af svp 1

Mooie foto's van de trechter.
Praktisch is overigens wat anders. Moet je eerst de brander uit elkaar halen om te vullen.

Overigens: lampje gewoon schoonmaken, stof er af eventueel wat oppoetsen met staalwol en dan blanke lak er over.
Tenzij je natuurlijk op de ral 6006 toer gaat.

Overigens: lampje gewoon schoonmaken, stof er af eventueel wat oppoetsen met staalwol en dan blanke lak er over.
Tenzij je natuurlijk op de ral 6006 toer gaat.

Wat doen deze lampjes normaal in deze staat en zoals door mij aangekocht ??
In de Handel wel te verstaan ? ( Middels PM aub )

Ik maak ze niet te schoon ? Staan toch binnen .
Ik hou het liever met een Vorm van Patine en gebruikssporen .
De Tijd mag gezien worden mits dit niet ten koste gaat van de houdbaarheid op lange termijn .
Hoe oud zijn deze lampjes ?
En zeldzaam in mooie staat ?
De Atom heeft geen groene Verflaag !! Wel die geverfde Groene Kap .

Even wat meer duidelijkheid waarom deze Feuerhand 75 Atom vertind is .
Namelijk vroeg oorlogs ! 1936 / "38 ongeveer .

Maar info via WWW is heel misleidend Pffffff Zie Link 3 die weer aangeeft dat deze Vertinde Atom 75 Modellen gemaakt zijn vanaf 1938 tot 1943 . En dit terwijl Tin juist niet meer gebruikt mocht worden vanwege andere doeleinden binnen de oorlogsindustrie . Derhalve werden die modellen vanaf 1938 volgens WWW info Geverft in plaats van Vertind :confused:

Dat er maar weinig van deze modellen de tand destijds hebben overleeft dat maakt ze waarschijnlijk wel zeldzaam in zeer goede harde staat .

http://www.500hk.de/feuerhand/135-feuerhand-atom-75

https://www.thelovelandlanterncollection.com/feuerhand/nr-75-atom/

https://lucernae.jimdo.com/feuerhand/fh-75/

Na even wat gegoogel omdat die Dop mij niet met rust liet ben ik erachtergekomen dat ie waarschijnlijk van een LUNA model N 100 spoorweglantaarn afkomstig is .
Mijn gevoel zat dus goed .

20170827_111135.jpg Screenshot_20170827-235528.jpg Screenshot_20170828-001823.jpg

Op de Dop staat dus " KORDUN
LUNA"
zie hieronder stukje tekst betrekking hebbende op de in de link aangeboden lamp .
Product omschrijving .

Screenshot_20170828-001823.jpg

https://www.etsy.com/nl/listing/235137332/vintage-kerosine-lamp-lantern-kerosine?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=railroad lantern&ref=sr_gallery_8

Duidelijk is nu dus alles en het is dus geen HORDUN LUNA of TORDUN LUNA Haha Maar gemaakt in het Dorp / Stad Kordun Karlovac in de Luna Fabriek te Joegoslavië .
Was Moeilijk te identificeren helaas .

Screenshot_20170827-235528.jpg

Laatst bewerkt:
Ik begin mij af te vragen hoeveel verschillende soorten lampen er zo bestaan. Straks zie ik de bomen door het bos niet meer.

Ik begin mij af te vragen hoeveel verschillende soorten lamen er zo bestaan. Straks zie ik de bomen door het bos niet meer.

Dit zijn dus echt kleintjes .
Maar ook WOII gerelateerd .
En dat maakt het voor mij net iets leuker haha .
Maar hoe dan ook ik heb een besmetting opgelopen waar men heden ten dage nog geen INENTING voor heeft .

Of mijn Generatie en iets eronder en boven weet nog wat nostalgie is haha

Gepoetst volgen @frans81 normen .
Gewoon ingespoten met Ballistol Universeel olie .
In laten werken en klaar .
Tand des tijds nog mooi zichtbaar en geconserveerd voor een tijdje .

1503936999837283497006.jpg

Hoezo moeilijk ? Hoeveel tijd zit er tussen je openingspost en het antwoord ?? :lol::lol:

Je zette mij aan het denken haha NAMAAK pff . Ik wou niet geloven dat die 176 namaak was .
Het Dopje moest onder de loep . En die K leek alles behalve op een K . KORDUN , nee men las HORDUN ;)

Terug
Bovenaan