Hoi,
nee hoor was mijn verzoek, simpelweg om het wat overzichtelijker te houden.
1) als je die feuerhand via een winkel gekocht heb > terug sturen en geld terug vragen.
2)
Geniol 829 ex Bundeswehr
Simpel antwoord: nee is niet hetzelfde als een Petromax.
Langer antwoord:
Het ontwerp van de bekende petromax is onderhand een mythe dan wel een soortnaam geworden.
Echter de laatste Petromax lampen die de naam waardig zijn, dus door de "eigenaar" gemaakt zijn zijn de lampen die door Graetz in Altena gemaakt zijn. Dat is eind jaren '60 gestopt.
Het ontwerp en nu wordt ie lastiger, is verder gebruikt door o.a. Geniol. Die had de rechten en heeft o.a. batches laten maken voor de Bundeswehr.
Qua ontwerp mag je dus stellen dat het een Petromax waardig is of gelijksoortig.
Kwaliteit wordt niet bepaald door het ontwerp maar door de fabrikant.
Bij Geniol zit dat wel goed.
2e hands kopen:
Tsja dat is altijd een lastige want wat is er mee gebeurd?
Rechtstreeks uit een oude opslag met alleen opslag schade,
goed gebruikt door iemand met verstand van zaken,
omgekeerd> verkeerd gebruikt en vernachelt door ondeskundig gebruik.
Waar je op zou kunnen letten (geld voor veel zaken):
- hoe ziet item er uit?
- wat weet de verkoper er van?
- is alles compleet > incl. opbergkist, gereedschap, reserve items ?
- wat weet je zelf van het item?
Maar misschien het belangrijkste: wat wil je er eigenlijk mee gaan doen?
Verzamelen? Zou ik niet gaan doen i.v.m. sterke concurentie ;-)
Noodverlichting? Kan maar weet dat 500cp een bak fel licht is en behoorlijk wat frisse lucht vraagt.
Maar alles opgeteld: ik zou gaan voor een echte Petromax in een BW kist, compleet voorzien van alles. 2e keus zou dan Geniol of Hipolito zijn.
Ik vermoed dat er nog maar weinig goede Petromax BW lampen te koop zijn via de dump.
Sietsma had ze ooit voor net geen 100euro compleet. Maar die waren aardig leeggehaald door Dick Berts voor onderdelen.
Genoeg info ?