• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Goud en zilver in plaats van banktegoed en papier

PBear

Mankinds only hope
Er is heel wat reuring in de financiële markten in de afgelopen dagen. Niet in het minst vanwege de import tarieven oorlog die DJ Trump is gestart.

Het ziet er naar uit dat dit het laatste prikje is, dat de krediet/schuldenbubbel aller bubbels in de economische historie van de mensheid, nodig had om te barsten.

De aandelenbeurzen lieten al enkele fikse verliezen zien, maar dit lijkt het begin van verdere dramatische dalingen, die we sinds de beurskrach van 1929/1930 niet meer hebben gezien.

Ook goud en zilver moesten een veer laten. Goud nog het minst, want Centrale Banken wisselen hun valutareserves maar al te graag in voor goud om zich tegen ondergang van het fiat-valuta systeem te beschermen.
Speculanten in de aandelenmarkten zijn gedwongen hun eventuele goudvoorraad liquide te maken om margin-calls te dekken op hun futures. Dat goud wordt direct door Centrale Banken opgekocht, waardoor de goudprijs maar weinig daalt ten opzichte van de recente piekprijs.

Voor zilver ligt dat anders, omdat Centrale Banken geen zilvervoorraden aanhouden.
Daar zijn de importtarieven van grotere invloed. Die veroorzaken tzt hogere consumentenprijzen en lagere omzetverwachtingen bij fabrikanten die naar de VS exporteren. Wat op zijn beurt aanleiding is produktie te verminderen en daarmee samenhangend minder verbruik van energie en grondstoffen. Die verwachting heeft de olieprijs wat doen verminderen en o.a. ook minder verbruik van industriëel zilver.
De zilverprijs is daardoor op het moment al stevig gedaald en kan de komende maanden in het verloop van de tarievenoorlog nog wel wat verder dalen.

De goud/zilver ratio is in de afgelopen dagen gestegen tot ruim 100 zilvermunten/baren van 1 ounce tegen 1 ounce goud.

Het is duidelijk dat het vertrouwen van menige Centrale Bank in het voorheen als risicoloos bestempelde VS staatsschuldpapier en de VS dollar tanende is.
Een proces dat zich in rap tempo kan versnellen, zeker als de FED, de centrale bank van de VS, lokale banken met "versgedrukt geld", waar geen waarde tegenover staat, tegen ondergang moet behoeden, omdat die hun uit VS staatsschuldpapier niet verkocht kunnen krijgen tegen de prijs waarvoor het eerder ingekocht is.
Ze zullen geen geld kunnen uitlenen om aan de kredietvraag te voldoen en verliezen te incasseren krijgen op het moment dat ze onderpand van hypotheken gedwongen zijn te verkopen.
Dat speelt met name bij commercieel vastgoed als overbodig geworden kantoorpanden.
De onderlinge uitwisseling in onderpand tussen banken staat er garant voor, dat de ondergang van een of meer kleinere banken, een hele trits andere banken als dominostenen doet omvallen. Zoals dat ook in 1929/1930 gebeurde.

Door de globalisering met onderlinge afhankelijkheid in productie en toelevering van halffabrikaten kan dit effect de hele Westerse wereld en ontwikkelingslanden treffen, die thans nog voornamelijk in dollars en euros hun financiële transacties vereffenen.

Misschien een moment om te overwegen gebruik te maken van de prijsdalingen in goud en zilver om er wat van te preppen, in geval het financiële kaartenhuis van de fiat valuta nu ècht in elkaar klapt, zoals dat in voorgaande jaren al vaak is voorspeld, maar nog geen werkelijkheid werd.

Wat denken jullie hiervan? Is het deze keer menens, of komt het allemaal nog goed met Trumps tarievenoorlog en hoeven we geen hyperinflatie tegemoet te zien.

Ik heb me in de afgelopen jaren - binnen mijn mogelijkheden - voorbereid op de instorting van het fiat-valuta systeem dat thans in gebruik is. En hopelijk ook op de tumultueuze tijd die dat met zich mee brengt.

Volgens mij is deel van het plan van de Trumpregering de dollar te redden (daarom worden mensen er uitgewerkt bij de overheid), ik weet niet of het echt nodig was en het lijkt er ook meer op dat ze de schade eerder groter maken door middel van chanteren en onbetrouwbaar zijn (en incompetentie).

Een beetje spreiding is het beste denk ik, dat je niet 100 procent afhankelijk bent van papier geld, giraal geld, aandelen, vastgoed, grond, goud, zilver. Zelfs bitcoin kan, als je maar niet al je spaargeld er in stopt. Bij een oorlog ben je sowieso je huis kwijt aan de winnaar.

Volgens mij is deel van het plan van de Trumpregering de dollar te redden (daarom worden mensen er uitgewerkt bij de overheid), ik weet niet of het echt nodig was en het lijkt er ook meer op dat ze de schade eerder groter maken door middel van chanteren en onbetrouwbaar zijn (en incompetentie).

Een beetje spreiding is het beste denk ik, dat je niet 100 procent afhankelijk bent van papier geld, giraal geld, aandelen, vastgoed, grond, goud, zilver. Zelfs bitcoin kan, als je maar niet al je spaargeld er in stopt. Bij een oorlog ben je sowieso je huis kwijt aan de winnaar.

Een rem op de overheidsuitgaven van de VS lijkt me inderdaad hard nodig, al jaren geleden. Ik denk dat de botte bijl die DOGE (Department of Government Efficiency) onder leiding van Ekon Musk tot dusver heeft gehanteerd, de problemen eerder vergroot dan dat het effectief tot besparingen leidt op termijn.

De olifant in de kamer die DOGE over het hoofd ziet is het budget voor defensie van 800 miljard dollar per jaar. Het wegbezuinigen van banen bij de federale overheid door het schrappen van het departement van onderwijs, kan hoogstens de kosten verplaatsen naar de individuele staten van de VS, die zelf ook al diep in de schulden zitten. Terwijl het al bedroevende peil van het basisonderwijs in de VS verder onder druk komt. Dat is slecht voor de economische toekomst.

Het economische beleid - als je Trumos maatregelen zo nog mag noemen - lijkt veel meer gericht op het beschermen van zijn oligarchenvriendjes en het ontwikkelen van een neofeodale staat met een fascistisch regiem, waarin Trump tegen de grondwettelijke beperking in, voor een derde maal, of levenslang, tot Leider van de VS, gekozen, danwel ingesteld, kan worden.
De komende economische depressie, die er toch al zat aan te komen, wordt door zijn "maatregelen" verergerd. De tarievenoorlog in 1929/1930 deed dat ook.

Maar de binnenlandse onrust die dat tot gevolg gaat hebben is een prima aanleiding om de noodtoestand af te kondigen om het parlement en de rechterlijke macht buiten werking te stellen om de absolute macht van Trump te vestigen. Trump wil aanbeden worden en wenst daarvoor loyale volgelingen. Ambtenaren die daar niet mee eens zijn, worden naar buiten gewerkt en wie overblijft wordt gedwongen het beleid van Trump (anti diversiteit, gender-fobisch en intolerant voor kritische denkers) te onderschrijven. Zoals dat in Hitlers dagen het geval was tov bevolkingsgroepen die niet als "Arisch" beschouwd werden en hulpbehoevenden het geval was.

De MAGA cult met veel kritiekloze volgelingen volgt dezelfde tendens als de Nazi-partij van weleer.

Met het oplossen van de huidige economische problemen van de VS heeft het "beleid" van Trump niet veel te maken. Integendeel, het verergert de diepte en duur van een onvermijdelijke recessie/depressie, waarin de rest van de wereld wordt meegesleurd.

De reactie van de EU, onder voorzitterschap van Von der Leyen, die vooralsnog wat krachteloze dreiging met tegenmaatregelen uit, in plaats van maatregelen in te stellen, lijkt meer een poging om de kool en de geit te sparen. Het idee om met Trump te kunnen gaan onderhandelen lijkt mij dwaas. De man is dermate psychisch gestoord, dat redelijke argumenten geen vat op hem hebben.

Terug
Bovenaan