• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik was al een tijdje op zoek naar een graanmolen om in geval van nood zelf meel te maken om een dhz-broodje te kunnen bakken. Naspeuring op internet leverde prijzen tussen 200 en 3000 euro op voor een bruikbaar maalwerktuig.
Zoveel wilde ik eigelijk niet uitgeven voor een apparaat, dat pas zijn nut kan bewijzen bij een serieuze SHTF situatie, waarbij bakkerijen niet meer bevoorraad worden en dus ook de supermarkten nee moeten verkopen.

Toen ontdekte ik bij AliExpress het onderstaande masjien. Ik bestelde het in maart 2017 voor het sympatieke bedrag van 16,71 euro, zonder er al te hoge verwachtingen van te hebben. Maar het molentje bleek toch in staat meel te produceren van tarwe, waarvan ik bij een molenaar 5 kg (75 ct/kg) had ingekocht.
Helaas zag ik vandaag (13-09-2017) dat niet alleen de vraagprijs was gestegen van tussen E.22,90 en E.36,85, maar dat het momenteel niet meer bestelbaar is.
Maar wie weet in de toekomst weer wel.

maïs tarwe rijst bonen koffie cocoa bean granen freesmachine_01_.jpg

Tijd voor een praktijkproef dus:

Ik heb de maalfrees met de stelschroef behoorlijk strak ingesteld om zo fijn mogelijk resultaat te krijgen, maar niet zo strak dat de frees zou beschadigen en de zwengel niet meer rond te krijgen is.
Al snel bleek dat toch aardig wat kracht gezet moet worden. Met de klemschroef kan de maalmachine op een aanrechtblad of werktafel geklemd worden. Een bijgeleverd beschermingsrubber voorkomt beschadiging van het blad en eventuele slip.

Bij eerste maling gaf dat het volgende resultaat":
maïs tarwe rijst bonen koffie cocoa bean granen freesmachine_04_DSC01893.JPG

Een mengsel van tamelijk grof meel en schroot, dat ik met met een grove zeef (gekocht bij Action) van elkaar heb gescheiden.
Vervolgens haalde ik het grove meel door een fijnere zeef (ook van Action), wat een soort "bloem" opleverde.

Het schroot heb ik vervolgens opnieuw gemalen, met een nog wat strakker gestelde maalschijf.
Hieronder het resultaat van rechts naar links:
De tarwekorrels, het schroot na 1e maling, het grove meel za zifting met grove zeef, het schroot na 2e maling, de bloem na zifting van het meel met de fijne zeef.

maïs tarwe rijst bonen koffie cocoa bean granen freesmachine_06_DSC01899.JPG

Tenslotte heb ik het schroot van de 2e maling gemengd met de bloem en daar met de broodbakmachine een broodje van gebakken.

maïs tarwe rijst bonen koffie cocoa bean granen freesmachine_07_DSC01910.JPG

Ondanks ongeveer anderhalf maal zoveel droge gist (13 gram) te gebruiken als normaal (8 gram)
wilde het broodje niet erg rijzen. Maar er kwam desondanks na 3:40 uur een goed eetbaar volkorenbroodje uit de bakmachine tevoorschijn.

maïs tarwe rijst bonen koffie cocoa bean granen freesmachine_08_DSC01913.JPG
Als ik de beschrijving bij AliExpress mag geloven, dan kan er ook mais, koffiebonen, cacaobonen en diverse kruiden mee gemalen worden, maar dat heb ik vooralsnog niet uitgeprobeerd.
Ik ben benieuwd of er ook oliehoudende zaden en noten mee bewerkt kunnen worden, maar de kans bestaat dat het een plakkerige massa wordt, die heel wat schoonmaakwerk oplevert.

Door een kapje te maken over bovenzijde van de maalschijven, is m.i. te voorkomen dat meel en schroot tijdens het malen over de opvangbak sproeit. Op dat punt zou het apparaat wellicht verbeterd kunnen worden.

Over de duurzaamheid van de maal/frees schijven valt op dit moment nog weinig te zeggen. Op de website wordt helaas niets vermeld over de verkrijgbaarheid van reservedelen. Maar een extra machine als reserve aanschaffen is natuurlijk een mogelijkheid die betaalbaarder uitpakt dan een maalmachine aanschaffen die meer dan 200 euro kost.

Leuk apparaat. Maar ik snap jou beschijven van jou soorten meel niet.
Dat je meer gist moet gebruiken is normaal. Die 13gr op hoeveel gewicht bloem was dat ?

Laatst bewerkt door een moderator:
@PBear Leuke test! Ik kocht laatst ook zo'n molentje maar heb het nog niet uitgeprobeerd, en vind het aardig om alvast een maal-resultaat te zien.
Ik ben van plan om het "macaronibrood" nog eens een vervolg te geven, en kocht het met de gedachte: Pasta preppen, vermalen en daar een brood van bakken...
Dat apparaatje kocht ik twee maanden geleden bij de "Brouwmarkt Megastore", en was daar toen in de aanbieding voor een iets lagere prijs dan nu https://www.brouwmarkt.nl/arsegan-moutmolen-basic-gietijzer.html
Het is zo te zien wel hetzelfde molentje.

Vanuit Duitsland is het (Aliexpress) kennelijk nog wel te leveren voor 22,95 Euro https://nl.aliexpress.com/item/High...id=2a12768e-40dd-43a5-8f49-bdedcf92a03b&tpp=1

Leuk apparaat. Maar ik snap jou beschijven van jou soorten meel niet.
Dat je meer gist moet gebruiken is normaal. Die 13gr op hoeveel gewicht bloem was dat ?
Ik gebruik een leeg conservenblik als maat voor het meel voor 1 brood. Daar gaat c.a. 500 gram meel in. Verder gaat er een scheut plantaardige olie bij van c.a. 2 eetlepels, 6 dessertlepels suiker, een theelepel zout, dat alles gemixt met 300 ml water (anderhalf limonadeglas) voordat het meel en de droge gist toegevoegd wordt.

Vanuit Duitsland is het (Aliexpress) kennelijk nog wel te leveren voor 22,95 Euro https://nl.aliexpress.com/item/High...id=2a12768e-40dd-43a5-8f49-bdedcf92a03b&tpp=1

Bedankt voor de tip @RockyFlats ! Ik had er maar 1 van besteld en vond het jammer dat ik bij de Chinese Ali er geen meer kon bestellen als reserve. Zojuist nog een besteld in Duitsland voor EUR.18,61 inclusief verzending.[/QUOTE]

@PBear Oei, schreef ik 22,95 Euro... 22,95 $ was bedoeld. Mooi zeg, 18,61 Euro is "geen geld" lijkt me :thumbsup:.

@PBear Ik heb weinig of geen ervaring met een broodbakmachine . Maar het zal wel de werk wijze zijn.
Hier wordt deeg over het algemeen nog met de hand gekneed. Bij meerdere broden maak ik mijn keuken robot wel eens vuil.

Ik heb jaren geleden een van de laatste Porkerts die er te krijgen waren gekocht. Deze kwamen ook bij een brouwwinkel vandaan die ze verkocht als schrootmolen. De maalstenen leverde hij normaal niet mee dus had hij er een boel liggen. Heb dus meteen een lifetime supply aan maalschijven gekocht.

Met zelf brood bakken kun je heel goed met weinig gist af zolang je maar lang laat rijzen. Is ook beter voor de smaak van het brood. Met 3 gram droge gist krijg je welliswaar een heel stevig maar ook heel smaakvol brood. Ik maalde dan op zaterdag. Kneden, voorrijs, brood vormen en dan in de bakblikken. Bakblikken in een grote plastic zak inpakken en dan 24 uur de koelkast in. Daarna nog een paar uur op kamertemperatuur laten rijzen en afbakken.

Voor de zelfbakkers is het boek From Crust to Crumb een aanrader.

Ik gebruik een leeg conservenblik als maat voor het meel voor 1 brood. Daar gaat c.a. 500 gram meel in. Verder gaat er een scheut plantaardige olie bij van c.a. 2 eetlepels, 6 dessertlepels suiker, een theelepel zout, dat alles gemixt met 300 ml water (anderhalf limonadeglas) voordat het meel en de droge gist toegevoegd wordt.
ah.. ik zie 'zout' staan... die remt de gist af. Die zou je in de laatste fase kunnen toevoegen. Eens kijken of je dan meer gisten hebt laten leven dan als je direct zout toevoegt?

hier nog even een snelle willekeurige link met meer info: http://www.xandrabaktbrood.nl/info/alles-over-gist/

Droge gist kun je ook eerst activeren door deze in wat lauwwarm water te leggen. Dan begint het te bruisen en daarna voeg je het toe. En inderdaad de gist niet in direct contact met het zout brengen, dat werkt de remming.

Vervolgens net zo lang kneden tot je draden ziet verschijnen ala je hetbdeeg uit elkaar trekt. Dat is niet met 5 minuten gedaan en mijn ervaring is dat 5 minuten kneden voelt als een half uur dus kan het geen kwaad de timer er naast te houden. Je kneed snel te kort.

@PBear Ik heb weinig of geen ervaring met een broodbakmachine . Maar het zal wel de werk wijze zijn.
Hier wordt deeg over het algemeen nog met de hand gekneed. Bij meerdere broden maak ik mijn keuken robot wel eens vuil.
Ik gebruik een broodbakmachine omdat nadat die voorzien is van ingrediënten, verder alles automatisch gaat totdat het brood gebakken is. Hoef dus niet zelf te kneden en de rijs- en baktijd in de gaten te houden en er zelfs niet bij aanwezig te zijn. Zeker tijdens een crisissituatie kan ik dan mijn tijd beter indelen, behalve dat het een stukje comfort geeft, wat goed voor het moreel is.
Bij stroomuitval kan ik terugvallen op zonnepanelen/accu/omvormer. Maar zonodig kan ik ook met de hand kneden, wat dit deze zomer nodig bleek toen het kneedmechaniek van de broodbakmachine defect raakte. Toen heb ik de ingrediënten in een grote soeppan gemixt en gekneed. Met een bevochtigde doek erover laten rijzen, terwijl de soeppan enigszins werd verwarmd op een regelbare friteuse, waar ik een laagje water in had gezet. De bakmachine even laten voorverwarmen en dan het deeg in de bakmachine. Het deeg zakte wat in, na het vullen van de bakmachine, maar er kwam kwam toch een heel betamelijk broodje uit.

• Leuk
Waarderingen: Flos
Ik heb jaren geleden een van de laatste Porkerts die er te krijgen waren gekocht. Deze kwamen ook bij een brouwwinkel vandaan die ze verkocht als schrootmolen. De maalstenen leverde hij normaal niet mee dus had hij er een boel liggen. Heb dus meteen een lifetime supply aan maalschijven gekocht.

Met zelf brood bakken kun je heel goed met weinig gist af zolang je maar lang laat rijzen. Is ook beter voor de smaak van het brood. Met 3 gram droge gist krijg je welliswaar een heel stevig maar ook heel smaakvol brood. Ik maalde dan op zaterdag. Kneden, voorrijs, brood vormen en dan in de bakblikken. Bakblikken in een grote plastic zak inpakken en dan 24 uur de koelkast in. Daarna nog een paar uur op kamertemperatuur laten rijzen en afbakken.

Voor de zelfbakkers is het boek From Crust to Crumb een aanrader.

Die Porkerts maalmachine ken ik niet, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe het met maalstenen maalt. Waarschijnlijk geeft het fijnere bloem dan met metalen freesschijven. Ook de langere rijstijden met minder gist wil ik eens uitproberen.
Een houtgestookt broodoventje staat overigens nog op mijn verlanglijstje.

ah.. ik zie 'zout' staan... die remt de gist af. Die zou je in de laatste fase kunnen toevoegen. Eens kijken of je dan meer gisten hebt laten leven dan als je direct zout toevoegt?

hier nog even een snelle willekeurige link met meer info: http://www.xandrabaktbrood.nl/info/alles-over-gist/

In de broodbakmachine doe ik alle ingrediënten voor de start er in in de volgorde: olie, suiker, zout, water, (dat samen gemixt tot suiker en zout opgelost zijn) en vervolgens het meel en tenslotte de droge gist.
Maar voor het ambachtelijk met-de-hand kneden zou het zout natuurlijk wel als laatste ingrediënt toegevoegd kunnen worden, eventueel zelfs na de 1e rijzing.
Ik gebruik droge gistkorrels omdat die veel langer houdbaar zijn dan verse gist (2 weken volgens Xandra). Op de verpakking staat een houdsbaarheidstermijn van 1 jaar, maar ik heb ook wel gist gebruikt die meer dan 1 jaar over de datum was. Dan is ongeveer anderhalf tot 2 maal zoveel gist nodig om tot een geschikt resultaat te komen. Anders wordt het een baksteenbrood.

Mijn pa had een simpel truukje om met een broodbakmachine, toch de rijstijd wat te verlengen. Vlak voordat de machine gaat bakken, trok hij de stekker eruit en liet het brood een half uurtje langer rijzen. Moet je wel even kijken of dat werkt met jouw machine, als hij 'reset' en helemaal opnieuw aan het programma begint werkt het uiteraard niet.

Onze brookbakmachine is nog handiger die stopt gewoon voor het bakken.
Dan kwak je de inhoud op een bakplaat en schuift het de oven in. Dit voorkomt net te veel rijzen en openduwen van de deksel...
Ene bakt iets beter.

Droge gist kun je ook eerst activeren door deze in wat lauwwarm water te leggen. Dan begint het te bruisen en daarna voeg je het toe. En inderdaad de gist niet in direct contact met het zout brengen, dat werkt de remming.

Vervolgens net zo lang kneden tot je draden ziet verschijnen ala je hetbdeeg uit elkaar trekt. Dat is niet met 5 minuten gedaan en mijn ervaring is dat 5 minuten kneden voelt als een half uur dus kan het geen kwaad de timer er naast te houden. Je kneed snel te kort.

Toen ik met de hand moest kneden doordat het kneedmechaniek van de broodbakmachine het met een akelig gereutel begaf, heb ik gekneed tot er een soort bal stopverf ontstond. Dat was tussen 15 en 30 minuten.
Ik kneedde met 1 hand, omdat het vochtige deeg fikse kleefkracht heeft en ik de andere hand vrij wilde houden om die na bevochtigen te gebruiken om al het deeg dat aan mijn kneedhand bleef plakken, er af te kunnen plukken.
Daarna wat bloem over de deegbal gestrooid voor ik die naar het bakblik verhuisde. Dan plakt de boel niet meer.

Mijn pa had een simpel truukje om met een broodbakmachine, toch de rijstijd wat te verlengen. Vlak voordat de machine gaat bakken, trok hij de stekker eruit en liet het brood een half uurtje langer rijzen. Moet je wel even kijken of dat werkt met jouw machine, als hij 'reset' en helemaal opnieuw aan het programma begint werkt het uiteraard niet.

Mijn broodbakmachine vergeet zijn instellingen na ongeveer 10 minuten, anders zou de truuk van je vader inderdaad werken.
Wel heeft het een afbakprogramma stand. Dus als ik na de kneedprocedure de stekker er uit trek en het deeg verder laat rijzen, kan ik om het brood af te maken het afbakprogramma kiezen nadat de stekker weer in het stopcontact gestoken wordt.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Dat molentje is erg interessant, mss eens een keer in overweging nemen om lijnzaad en sesamzaden te malen. Sta mezelf nu helemaal de krampen te vijzelen om daar meel van te maken.

@zonnebrood Voor de lijnzaad heb ik een elektrisch koffiebonenmolentje van de Lidl,kost een tientje. Een vriendin van mij maalt het in een oude koffiemolen die aan de muur hangt. Zonder elektriciteit dus. Die heb ik ook voor als het moet, maar vind het gemak van het elektrische molentje ook wel prettig.

Terug
Bovenaan