Hey
@Preppertt, leuke vragen man! Ik zie dat er hierboven al een flink aantal nuttige reacties zijn gegeven, maar omdat je mij bij naam genoemd heb, doe ik ook nog even een duit in het zakje.
Routes plannen
Zelf routes uitstippelen is inderdaad heel erg leuk, maar hoe je dat aan moet pakken is lastig om in een paar zinnen uit te drukken. Een en ander is ook enorm afhankelijk van het gebied waar je loopt, zolang het gaat over plat Nederland kan je redelijk straffeloos in een willekeurige richting gaan om altijd wel ergens op een camping o.i.d. uit te komen, maar in de Schotse Hooglanden kan het maar zo zijn dat je ineens voor een razende rivier of een steile bergwand blijkt te staan als je niet oplet. Als je voor bergachtige landen zou willen gaan, dan raad ik je aan om voor de eerste ervaring eens mee te gaan met een groep, dat kunnen ervaren vrienden van je zijn, of een georganiseerde huttentocht door de Alpen bijvoorbeeld. Navigatiefoutjes kunnen je gemakkelijk een paar uur omweg kosten, maar ook plotseling omslaande weersomstandigheden kunnen ervoor zorgen dat je ineens gedwongen wordt in weer en wind op een kale bergrug te overnachten. Hou er bij het plannen ook rekening mee dat verschillende terreinen heel verschillende wandelsnelheid kan opleveren: buiten de paden gaat een stuk langzamer dan op de paden, en bergachtig is ook weer een stuk langzamer dan vlak. Ook dingen zoals hoe lang is het licht (m.n. in de winter), hoe snel bouw en breek je je kamp, hoeveel tijd besteed je aan koken, hoeveel uur kan je op tempo lopen, al die dingen hebben invloed op hoeveel kilometer je op een dag kan doen.
Navigeren
Wat betreft kaart vs. GPS zou ik altijd zeggen: beide. Zorg dat je vaardig bent met beide, en beide bij je hebt. Een kaart is romantisch en low-tech, maar kan scheuren, verregenen, vlam vatten, wegwaaien. Bovendien is het (zoals
@Ray boven ook al aangaf) soms ontzettend moeilijk om te bepalen waar je precies bent als je alweer een paar kilometer op gevoel verder bent gelopen. Omgekeerd is een GPS weliswaar vrij precies en high tech, maar het is een elektronisch ding dat leeg kan raken of kapotvallen. Bovendien vinden veel mensen het saai om de hele tijd de GPS te volgen, er is dan geen kans meer op (avontuurlijke) verdwalingen. Bij mijn eigen hikes loop ik meestal primair op gevoel + zonnestand + landmarks, secundair op kaart + kompas en als we er echt niet meer uitkomen en de richting doet er wel toe, dan pakken we alsnog de GPS. Bovendien staat de GPS (Garmin inReach) ook continue aan om de route te tracken, vooral voor het verhaal achteraf, maar ook voor het thuisfront die ons dan live kan volgen op onze dwalingen. Vanzelfsprekend zorgen we ervoor dat we onderweg ook de boel kunnen opladen met een powerbank.
Uitrusting
Welke gear voor jou echt onmisbaar is, dat is voor ons onmogelijk om te zeggen. Zoveel hangt af van persoonlijke stijl, het gebied, het jaargetijde, hoeveel dagen, of je onderweg kan bevoorraden, hoeveel ongemak je wenst te tolereren, hoeveel gewicht jouw rug wil dragen, hoeveel kilometer je wenst af te leggen. De beste tip hier is: laat alles weg wat niet essentieel is. Hoe lichter je loopt, hoe gemakkelijker en verder je loopt. Voor je trainingsdagen/-weekenden zou ik je adviseren met een volle tas te lopen, waarbij je ook het gewicht van 5 dagen proviand (3-4 kilo) en 2 liter water meerekent. Ik weet niet hoe je uitrusting er nu al uitziet, maar dat voert ook te ver voor dit draadje om daar dieper op in te gaan, er zijn al zoveel andere topics over op dit prachtige forum.
Voor mijn eigen stijl: ik ben een redelijk minimalistische kampeerder met bushcraftneigingen, loop gerust 2/3 dagen achter elkaar in hetzelfde (wollen) ondergoed, kook astronautenvoedsel (
just add water) aangevuld met dingen uit de natuur, en heb me flink verdiept in allerlei grammenjager technieken. Mijn standaarduitrusting zonder water en voedsel is iets van 8-9 kilo geloof ik (
bij mijn Schotland-verhaal had ik ook een lijstje gepost, zie link). Op Nederlandse paden loop ik altijd zonder stokken, maar voor off-road of bergachtig heb ik inderdaad wel trekking poles bij tegenwoordig, het helpt ten eerste om vermoeidheid tegen te gaan, maar het helpt ook om trefzekerder en risicovrijer te lopen juist als je wel al flink vermoeid bent maar toch nog een (paar) uur door moet.
Pro tips - veiligheid
- Ga niet alleen, als er wat gebeurt heb je iemand nodig die kan helpen of hulp kan halen, als er niks gebeurt heb je iemand nodig om de verveling tegen te gaan.
- Plan en train voor de zwaarst mogelijke omstandigheden en de grootst mogelijke tegenvallers, in het ergste geval valt het enorm mee.
- Bij hikes naar meer afgelegen gebieden: zorg dat je vangnetten inbouwt! Mensen die weten van je plannen (begindatum, einddatum, globaal routeplan), communicatie met achterwacht (let op dat mobiele dekking niet overal vanzelfsprekend is), kennis van basis survivaltechnieken (beschutting, water, vuur), kennis van noodsignalen, kennis van EHBO.
Hopelijk heb je hier wat aan, en als je nog meer gerichte vragen hebt dan weet je ons of de vrienden van
hiking-site.nl te vinden natuurlijk.
Groet,
DBB